Vägslitageavgift skjuts på framtiden
Det blir ingen kilometerskatt för tung trafik den här mandatperioden. Avgiften har visat sig svårare att införa än vad regeringen tidigare beräknat.
Vägslitageavgiften, eller kilometerskatten för lastbilar, nämndes redan i Stefan Löfvens regeringsförklaring i höstas. Tanken är att tung trafik ska betala en avgift baserad på hur många kilometer man kör på svensk väg. I slutet av oktober fortsatte regeringen argumentera för avgiften i en debattartikel. Avgiften skulle finansiera stora infrastruktursatsningar på väg och järnväg.
Men det blir ingen vägslitageavgift den här mandatperioden. Anledningen är att det visat sig vara svårt rent tekniskt att få till avgiften. Det säger infrastrukturminister Anna Johansson till TV4.
– Det här är lite mer komplicerat och mer juridiskt snårigt än vad vi hade föreställt oss från början.
Transport har varit positivt inställda till vägslitagavgiften.
– Får vi en vägslitageavgift träffar den både svenska och utländska åkeriföretag. Det bidrar till att skapa konkurrensneutralitet. Vi ser gärna att någon form av skatteväxling införs tillsammans med avgiften. En åtgärd kan vara att premiera fordon efter miljöklass, sade förbundssekreterare Markus Pettersson i samband med regeringens debattartikel i höstas.