Vägslitageskatt ett steg mot ett hållbart samhälle

Debatt. Utgångspunkten i Miljöpartiets politik är ansvar för kommande generationer. Sverige och glädjande nog många andra länder har nyligen godkänt klimatavtalet från Paris. Arbetet med att avvärja klimathotet har därmed fått förnyad energi.

78 procent av Sveriges oljeimport används inom transportsektorn och det krävs nya grepp för att komma tillrätta med transporternas klimatpåverkan.

Som trafikpolitisk talesperson ser jag fyra områden där politiken behöver ta ansvar.

För det första måste priser och avgifter leda till att transporterna fördelas effektivt mellan väg, järnväg och sjöfart.

För det andra måste det skapas långsiktiga spelregler för att hållbara och förnybara drivmedel gradvis ska ersätta oljebaserade drivmedel. Min bedömning är att de flesta partier är positiva till någon form av kvotplikt eller reduktionsplikt som gör att dagens fordonspark och distributionssystem för bensin och diesel fortsatt kan användas, men med en ökande andel av förnybart drivmedel.

Utöver kvotplikt behövs en rikstäckande infrastruktur för gas så att även denna energiform kan användas klokt. Målet ska vara 100 procent förnybart.

För det tredje bör staten sköta existerande vägar och järnvägar bättre samt bygga nya stambanor för att alla tåg oavsett hastighet ska kunna gå i tid.

För det fjärde behöver all upphandling av transporter ske med kraftfulla krav på miljö, säkerhet och värdiga arbetsvillkor. Regeringen håller på att förbättra regelverket för upphandling, men det går redan nu att ställa högre krav och framför allt kontrollera att kraven efterlevs. Fair transport borde bli lika självklart som rättvisemärkta bananer.

För Miljöpartiet är det viktigt att ha ett rättvist system som garanterar att alla åkare, oberoende av var de kommer ifrån, gör rätt för sig. Det är också en viktig anledning till att regeringen föreslår införande av en vägslitageskatt.

Med en väl utformad vägslitageskatt som betalas av alla åkerier, oavsett var de är registrerade, kan Sverige få ett system som motverkar onödig tomkörning. Modellen gynnar det transportslag – oavsett om det är lastbil, tåg eller sjöfart – som rent logistiskt och miljömässigt är det mest fördelaktiga för varje transportsträcka. Skatten ska omfatta svenska och utländska lastbilar som trafikerar de svenska vägarna. En vägslitageskatt kan bli ett av flera styrmedel som leder till att Sverige blir ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Den exakta utformningen av vägslitageskatten är ännu inte beslutad. En utredning har i uppdrag att ta fram förslag på hur skatten kan utformas. Regeringen återkommer sedan efter remissbehandling av utredningsförslaget.

Det är dock uppenbart att det finns flera starka argument för en vägslitageskatt. I dag har motsvarande skatt eller avgift redan införts i de flesta EU-länder. Sverige måste ta ett samlat grepp kring godspolitiken och då krävs en palett av åtgärder. Vägslitageskatten är en del av den lösningen.

Med ett grönt samhällsbygge tar vi ansvar för framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Insänt logga

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.