Vägverket får kritik när p-fickor tas bort
Vägverket ska gräva bort ett antal parkeringsfickor utmed väg 800, som löper parallellt med E 4 mellan Nyköping och Norrköping. Korkat, tycker lastbilsföraren Wictor Granath, som menar att åtskilliga chaufförer kör av från motorvägen och tar sin lagstadgade rast vid p-fickorna.
Henrik Johansson är projektledare på Trafikverket. Han bekräftar att verket inlett arbetet med att ta bort parkeringsfickor som byggts längs med gamla E 4 väster om Nyköping:
– Hur många fickor som försvinner kan jag inte säga exakt. Det är inte alla som ska bort, vi lämnar en del.
– Skälet är att vägen ska anpassas till dagens situation. Det behövs inte så många p-fickor när det mesta av trafiken rullar på E4. Vi vill inte att de ska användas som uppställningsplatser för släpvagnar eller trailrar.
Många yrkeschaufförer vittnar om att det är svårt att hitta ställen att stanna på längs de stora europavägarna. Varför inte behålla p-fickorna, om de redan finns där?
– På sikt sparar vi på underhållskostnaderna. Kör man lastbil på E4 vill vi heller inte att förarna viker av till de mindre vägarna. Det finns stora rastplatser att stanna på vid motorvägen. Parkeringsfickor är till för kortare pauser, när man behöver sträcka på benen.
Hur lång får en sådan paus vara? Är det okej med kör- och vilotidsreglernas rast på 45 minuter? Eller en dygnsvila till och med?
– Den matematiken ger jag mig inte in på.
Lastbilschauffören Wictor Granath ger inte mycket för Trafikverkets synsätt:
– Var finns alla rastplatserna Henrik Johansson talar om? Vid Statoil i Stavsjö finns plats för tre ekipage. Man får stå en timme, sedan kostar det pengar. Nu kommer ännu fler lastbilar att ställa sig olagligt på polisens små kontrollplatser längs motorvägen.