Väktare jobbar längst

Väktare och ordningsvakter tillhör de LO-arbetare som håller i gång allra längst innan de går i pension. Men varken bevakningspersonalen eller någon annan yrkesgrupp inom Transport når i genomsnitt upp till pensionsåldern 65.

– Ja, med tanke på att man vill höja pensionsåldern till 67 – så tycker jag att man först kunde se till att våra medlemmar och andra orkar jobba till 65, säger Transports Sture Thorsell, som har varit med och tagit fram två nya LO-rapporter om pensionssystemet.

Han efterlyser satsningar på arbetsmiljö, och konstaterar att pengar till detta har försvunnit de senaste tio åren. Utan en kraftigt förbättrad arbetsmiljö tror han inte att den faktiska pensionsåldern kan höjas för transportare och andra LO-arbetare.

En LO-arbetare går i genomsnitt i pension vid 63,8 år, enligt en LO-rapport som presenterades i dag. Många får då sjukersättning direkt efter att de har lämnat arbetslivet och börjar ta ut sin allmänna pension något eller några år senare.

För dem som jobbar i transportyrken är den faktiska pensionsåldern högre än för LO-genomsnittet.

– Det finns nog olika faktorer bakom det, säger förbundets ordförande Lars Lindgren. Många tycker nog om sitt jobb.

Väktare och ordningsvakter står för det längsta yrkeslivet inom Transport. Där jobbar männen i genomsnitt till 64,8 års ålder – och ligger därmed tvåa på hela LO-listan.

Tidigare undersökningar visar att tjänstemän och akademiker i genomsnitt jobbar betydligt längre än arbetare.

Och ju tidigare du lämnar arbetslivet desto lägre blir pensionen. LO har i dag också släppt en rapport om hur hög – eller låg – pension en arbetare har att vänta sig. Med två exempel visar rapporten hur mycket inkomsterna sjunker:

• En kommunalanställd kvinna, född 1949, som gick i pension förra året när hon fyllde 65 fick ut 58 procent av sin slutlön i pension.

• En man som är född samma år och har jobbat i industrin fick 60 procent av sin slutlön när han förra året gick i pension.

Båda två har yrkesarbetat under hela sitt vuxna liv.

– Det är långt från de 70 procent av slutlönen som det var tänkt att pensionsreformen skulle leda till, säger LO:s vice ordförande Tobias Baudin i en kommentar.

Hans linje är, liksom Sture Thorells, att arbetslivets villkor måste förbättras.

– På kort sikt krävs dock andra åtgärder, bland annat möjlighet att förlänga sjukersättningen och arbetslöshetsersättningen fram till 67, så att ingen tvingas ta ut sin pension i förtid och riskerar att hamna under låginkomstgränsen, säger Tobias Baudin.

Sture Thorsell har också ett mycket praktiskt tips för att du själv ska kunna försäkra dig om att pensionen inte blir lägre än den ska vara:

– Titta i kuvertet du får från Fora varje år, säger han. Där kan du se att din arbetsgivare har betalat in till din tjänstepension – och hur mycket. Den uppgiften kan bara du själv kontrollera.

Tjänstepension, det ska alla få om de jobbar hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Arbetsgivarna ska betala in en viss procent av LO-arbetarnas löner, oavsett om de är med i facket eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.