Skyddsvakt på Arlanda.
Close
Arkivbild, tagen i ett annat sammanhang. Avtalsförhandlingarna har börjar för väktare och ordningsvakter.
Close
Avtal 2020

Väktare och ordningsvakter kliver in i avtalsmatchen

Bevakning. Avtalsförhandlingarna är i gång för anställda i bevakningsbranschen. Retroaktiv betalning är ett starkt krav från många medlemmar. – Det är fullt förståeligt. Men med den normering som nu gäller i LO satsar vi hellre på en lösning som ger mer pengar i plånboken, totalt sett, säger Tommy Wreeth, ordförande och förhandlingschef i Transport.

På onsdagen träffade Transport motparten Almega för en första förhandlingsomgång för landets väktare, ordningsvakter och andra grupper i bevakningsbranschen.

Precis som på andra avtalsområdet har förbundet att förhålla sig till det ”märke” som industrin, och senare LO-styrelsen, la fast. Det är normerande för alla LO-förbund som ställde upp på den så kallade samordningen. Transport var ett av dem.

Märket innebär att det nu finns ett löneutrymme på totalt 5,4 procent över 29 månader. Industrin valde en lösning där lönerna räknas upp i två omgångar:

  • den 1 november höjdes lönerna med 3 procent.
  • och den 1 april 2022 höjs de med ytterligare 2,4 procent.

Fackförbunden kan också säga ja till en välkommen förbättring av avtalspensionen, som LO förhandlat fram. I praktiken är det en sänkning av åldern då arbetsgivarna börjar betala in premierna till pensionen. Åldern sänks stegvis från 25 till 22 år.

Arbetsgivarna kräver numera att kostnaden för varje förbättring av arbetsvillkoren ska räknas av från märket. Alltså från de 5,4 procenten.

Avräkningen för avtalspensionen ska dessutom vara olika för LO:s alla yrkesgrupper. Den blir högre i branscher med många unga. Och lägre där medelåldern är högre.

För Transports chaufförer, terminalare och miljöarbetare kommer den förbättrade pensionen att kosta ungefär 0,3 procent av löneutrymmet på 5,4 procent.

I bevakningsbranschen är medelåldern lägre. Här beräknas avräkningen bli lite större, runt 0,5 procent.

Märket, och arbetsgivarnas extrema sammanhållning när det handlar om att hålla tillbaka löneökningar på arbetsmarknaden, är allt mer omdebatterat. Men det har åtminstone fördelen att det redan nu går att förutse rätt väl vad LO-medlemmarna kommer att få i lönelyft.

För väktare och ordningsvakter handlar det om totalt 4,9 procents höjning (när pensionen är betald) på snittlönen. Den anges i dag till 27 452 kronor för bevakningsbranschen som helhet. Resultatet blir en lönehöjning på knappt 1 350 kronor under hela avtalsperioden.

Efter mycket diskussion fick industrifacken också igenom en låglönesatsning. Den berör alla som tjänar under 26 100 kronor i månaden och ger dem ett fast, högre kronpåslag – i stället för procent.

I bevakningsbranschen är det bara nyanställda och de som under en period jobbar på grundlön, som ligger under brytpunkten på 26 100 kronor.

Andra LO-förbund – med större andel lågavlönade – har stött på patrull i sina avtalsförhandlingar när de försökt driva igenom låglönesatsningen. Arbetsgivarna har hävdat att den ska rymmas inom löneramen 5,4 procent.

Industrin och LO anser att den ska vara utöver ramen.

Handels och Hotell och Restaurangfacket varslade om konflikt och vann en delseger. Det mesta av låglönesatsningen kommer att ligga utöver märket. Men omkring 10 procent av den får de båda facken betala själva. Genom så kallad avräkning.

I Transports förhandlingsdelegation för bevakning är det flera ombud som lyfter frågan om retroaktiv betalning för de senaste sju månaderna. Frågan är het ute på arbetsplatserna.

Tommy Wreeth säger:

– Det handlar snarare om kompensation än retroaktiv betalning. När pandemin slog till i våras gick vi ju med på att förlänga avtalet som löpte ut. Men oavsett vilket; får vi igenom retroaktiv betalning blir det som att pinka i brallorna. Varmt en kort stund, och kallt sedan.

Transportbasens resonemang bygger på märket och den starka återhållande effekt det fått på lönerna. Skulle Transport eller något annat förbund få igenom kravet på retroaktivitet, kommer arbetsgivarna omedelbart kräva att beloppet ska räknas av från de ursprungliga 5,4 procenten.

Wreeth gör ett snabbt räkneexempel. Låt säga att väktarna begär en kompensation, ett engångsbelopp, på 3 600 kronor.

– Då kommer arbetsgivarna kontra med att lönehöjningen ska reduceras med minst 100 kronor i månaden. Vilket är bäst? 3 600 kronor i en engångssumma till jul? Eller 100 kronor mer i månaden resten av yrkeslivet? För mig är det ett enkelt val, jag tar lönehöjningen på 100 kronor!

Under hösten nåddes Transport av nyheten att den globala speditören DHL betalat ut en bonus på 300 euro (drygt 3 000 kronor) till alla anställda, i alla länder. Som uppskattning för arbetsinsatserna under corona-krisen.

Tommy Wreeth anser att bevakningsföretag och andra bolag som klarat sig lindrigt undan pandemin borde följa DHL:s exempel:

– Vi borde egentligen inte behöva kräva kompensation för de sju månader då företagen slapp betala lönehöjningar. Finns det någon heder borde företagen betala ut den ersättningen till de anställda ändå. Skulle något bolag ta det initiativet kommer Transport inte att protestera, det lovar jag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. M:
    19 november, 2020

    Ni borde behålla 25 års gränsen för pensionen men öka premien inbetalningen istället med 0.5%. vi äldre än 25 år får inget för det. låt alla få högre pension istället vid 25år och arbetslivet ut..

Lästips:

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Illustration snabbkoll. Illustratör: Mattias Käll

Det här gäller för dig som är behovsanställd

Bevakningsavtalet. I bevakningsavtalet finns en anställningsform som heter behovsanställning. Den skiljer sig en del från andra tillfälliga anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.