Close
Om konflikten bryter ut kommer Transport att finnas vid arbetsplatserna med konfliktväst på.
Close
Konflikt i bevakningsbranschen

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

Bevakning. Enda utvägen och nödvändigt. Det är några reaktioner i bevakningsbranschen på Transports varsel.

Ronny Lind är ordförande för Securitasklubben i Stockholm. Han beklagar varslet om stridsåtgärder.

– Det är tråkigt att det behövs, men det är ett nödvändigt ont.

Ronny Lind har suttit med i Transports förhandlingsdelegation för nytt bevakningsavtal. Han upplevde att arbetsgivarparten, Säkerhetsföretagen, var låst i sina ställningstaganden.

– Diskussionsutrymmet blev oerhört snålt. Att de har en annan uppfattning, att de kom med en rad förslag, är en självklarhet. Vi är ju olika parter i målet.

Frågan om löneutvecklingen inom bevakningsbranschen är central, enligt Ronny Lind. Det är också en av de frågor som Transports förhandlare drivit och fortsätter att ha som krav för ett nytt bevaknings- och säkerhetsavtal.

– Vi måste få möjlighet till någon form av löneutveckling i branschen. Kompetens och erfarenhet ska vara värt något. I dag spelar det ingen roll om du har jobbat 5 eller 15 år. Enda möjligheten till löneutveckling är när man byter yrke, som när man går från väktare till skyddsvakt, säger Lind.

Securitasklubbens ordförande framhåller också att en möjlighet till lönekarriär är något som gynnar arbetsgivare inom bevakningsbranschen. Det skulle göra bevakningsyrkena mer attraktiva och locka fler, men även få folk att stanna kvar – något som även arbetsgivaren medgett är ett problem i dag.

– Att erfarenhet ska premieras är det som de flesta medlemmar tar upp. Jag tror också att det finns en förståelse ute hos bevakningsföretagen, bland cheferna, för saken. Många har ju själva varit väktare och vet hur det är. Men det är Almega som äger avtalet, säger Ronny Lind.

Avarn Security

Jörgen Öhman
Jörgen Öhman. Foto: Privat

Jörgen Öhman är tillförordnad ordförande för Avarnklubben i Stockholm. Liksom Jonny Lind ser han Transports varsel som nödvändigt.

– Jag satt ju inte med i delegationen, men av det jag fått till mig fanns ingen förhandlingsvilja från Säkerhetsföretagen och Almega, säger Jörgen Öhman.

– Arbetsgivaren vill ju på flera sätt uppnå samma som vi, att kunna få fler till branschen och att behålla dem som jobbar inom bevakning. Men någon vilja till förändring av villkoren för att göra det möjligt fanns inte hos arbetsgivaren.

Jörgen Öhman pekar särskilt på ett par sådana förändringar, som Transport drivit i förhandlingarna för nytt kollektivavtal:

– Det är skamligt låga ingångslöner i dag. Och till skillnad från till exempel byggnadsbranschens lärlingslöner handlar det ju inte om låg avlöning under en period med handledning. Det är bara låg lön.

Också lönetrappa, för att behålla kompetens inom bevakningsbranschen, är något som Jörgen Öhman ser som väsentligt.

– Det måste löna sig att jobba kvar i branschen. Att få in någon med lång arbetslivserfarenhet från andra håll är i dag omöjligt, bevakningsbranschen betalar för dåligt, säger han.

– Det är inga avancerade saker Transport föreslagit, som jag ser det. Men det handlar om en morot för att stanna eller att göra det mer attraktivt att söka sig till branschen. Vi vill uppnå samma saker som arbetsgivaren men med goda villkor och bra avtal.

Ringhals kärnkraftverk

Transports strejkvarsel togs först emot med förvåning bland Avarns skyddsvakter på Ringhals.

–  Många kollegor är chockade över att det blir strejk. Men de är taggade och positivt överraskade, säger en skyddsvakt som vill vara anonym på grund av det känsliga säkerhetsläget i omvärlden.

Skyddsvakten berättar att kollegor och personal som jobbar på Ringhals anser att det är rätt att gå i konflikt för högre löner. Men många undrar fortfarande om det är tillåtet att gå ut i strejk som skyddsvakt på ett kärnkraftverk.

Vakten vi intervjuar säger att kollegorna vill ha bättre betalt för erfarenhet och kompetenser.

– Jag har kollegor som jobbat 15–20 år och tjänar lika mycket som en nyanställd. Erfarna skyddsvakter har kompetenser som sträcker sig från lokalkännedom till utbildning för att hantera vapen.

Arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen anser att Transport kräver mer för er än för alla andra. Hur ser du på det argumentet?

– Vi har legat efter länge och jobbet kräver mer nu när samhället blir hårdare. När terroristen körde på Drottninggatan var det väktare och ordningsvakter som var först på plats. Vi ska vara lagens förlängda arm och måste få betalt för det.

Förutom tillägg för erfarenhet vill Transport att arbetsgivarna ska ha längre framförhållning vid schemaläggning. Som det är i dag behöver arbetsgivaren lämna schema fem dagar innan det börjar gälla. D

– Som det är nu ställer det främst till det för kollegor som är ensamstående eller som lever med någon som jobbar skift. Den som har barn behöver bättre framförhållning än så. Förskolan vill veta minst en vecka innan ändringar så att de kan se till att det finns personal på plats.

Landvetters flygplats

Therese Svenningsson är flygplatskontrollant och vice ordförande i Securitas Transportklubb på Landvetters flygplats i Göteborg.

Therése Svenningsson, flygplatskontrollant. Foto: Privat

– Jättebra att Transport varslar om konfliktåtgärder. Det är dags att det händer någonting, men i och för sig tråkigt att det ska behövas, säger hon.

Ingångslönerna behöver höjas, betonar Therese Svenningsson.

– Nu sitter vi med olika kompetenser, men har alla samma lön. Och vi får våra scheman bara fem dagar innan de börjar gälla. Det gör det jättesvårt att planera sitt liv. Jag får alltid sitta och ringa runt och ändra inplanerade saker, när schemat väl kommer. Så jag hoppas innerligt att det blir något av det här varslet.

Therese Svenningsson lyfter fram missnöjet med hur arbetsgivaren använder sig av mertidstimmar. Det innebär att många anställda på Landvetters flygplats får ett arbetstidsmått på 80 procent.

– Många vill gå upp till 100 procents tjänst, men får i stället 20 procents mertid inplanerad, utan att ha bett om det. Då vore det läge att erbjuda 100 procents tjänstgöring i stället, säger hon.

Hur är stridsviljan bland säkerhetspersonalen på Landvetter?

– Den är nog på topp. Vi är ganska trötta på hur vi har det nu och vill gärna se förändringar.

Alla krav Transport framfört vid möten med arbetsgivaren Almega är viktiga, menar Therese Svenningsson.

– Men med tanke på inflationen, som känns av i allas plånböcker, är lönen ett snäpp viktigare. Vi behöver högre löner och bli premierade för det vi kan. Lönen är en morot och gör jobbet mer attraktivt.

För anställda vid flygplatser med udda arbetstider blir ofta bil det enda alternativet att ta sig till jobbet, påpekar Therese Svenningsson.

– Och det är dyrt.

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mimi:
    26 juni, 2023

    Intressant läsa hur Landvetter har det. Jobbar själv som flygplatskontrollant på Arlanda. Vi får också schemat väldigt sent, ibland 5 dagar innan. Sen är de flesta av oss också anställda på 50 el 70%, inte så många heltidare. Och vi på 50 och 70% får ju dagligen sms om förlängningar el extrapass sk mertid ( dvs vanlig timlön) om man tackar ja. Vi får heller ingen förskjutning av arbetstid om man ändrar samma dag tex.
    Jag tycker iochförsig ingångslön och grundlön är helt okej men erfarenhet måste premieras och vi måste ha nån form av löneutveckling. Vi har ju tariff lön så det ökas ju med några kronor/år.
    Ob är dock skrämmande dålig med tanke på de arbetstider vi har- morgonpassen börjar mellan 03.00-05.00 och de allra flesta vid 3.50.

  2. Mimi:
    26 juni, 2023

    svar till tekah: visst finns det ett fåtal som är lata och omotiverade men det spelar ju ingen roll om du är ansvarstagande motiverad serviceinriktad och gör ett bra jobb. Både den bra och den dåliga hamnar på samma löneskala då vi har tarifflöner.
    Och oavsett om du är 20 och har lite erfarenhet eller 45 + och har mycket erfarenhet så hamnar du på samma ingångslön. Inte så rättvist och sen har vi inga lönesamtal ( den höjs ungefär lika mkt eller rättare sagt lite varje år).

  3. Tekah:
    17 juni, 2023

    Gå ut i strejk för ingångslöner? Dummaste jag hört. Erfarenhet kan jag väl köpa att man ska få lite för men sett till hur lata och omotiverade många inom branschen är förstår jag att man är motvillig att ge mer betalt bara för att folk inte lyckas komma från yrket

Lästips:

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.