Trollhättan 2017 09 14 Sylts center En av två utbrända bilar efter upplopp på Sylte Brandman som släcker.
Close
En väktarbil sattes i brand och totalförstördes.
Close

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

– Men fortfarande gäller restriktioner, säger Transports regionala skyddsombud Anders Dristig.

Det var i torsdags kväll som oroligheterna blossade upp i Sylte. En väktare och en gruppledare från Securitas attackerades av ett ungdomsgäng. Under tumultet användes raketer och knallskott och ungdomarna kastade också gatstenar mot bevakningspersonalen.

Väktarna sökte skydd i gruppledarens bil. De tvingades ut. Bilen sattes därefter i brand och totalförstördes. En stor polisstyrka och räddningstjänst kallades till platsen och ungdomsgänget skingrades.

Enligt Anders Dristig skadades ingen av väktarna fysiskt. Den person som var först på platsen, och råkade mest illa ut, erbjöds krisstöd. Han tackade dock nej.

Dagen efter tumultet – fredagen den 15 september – la Transports huvudskyddsombud ett skyddsstopp för allt väktararbete i stadsdelen, som också innefattar Lextorp och Kronogården. Det innebar att personal från Securitas bara fick åka till området med poliseskort på kvällar och nätter mellan klockan 17 och 07.

Efter överläggningar med företaget hävdes stoppet. En rad restriktioner gäller nu för bevakningspersonalen:

  • Om väktare larmas till området mellan klockan 20.00 till 04.00 ska polis följa med, annars rycker bevakningspersonalen inte ut.
  • Vanlig rondering är okej, fast vid varje tillfälle ska det först göras en ”visuell riskbedömning”. Ser väktarna gäng eller tendenser till oroligheter ska gruppledare tillkallas. Denne ska i sin tur kontakta polisen.
  • Vid ”extrabeställningar” av bevakningsinsatser krävs alltid två väktare. Om orsaken till beställningen är uppblossade oroligheter ska Securitas tacka nej och hänvisa kunden till polisen.

Regionala skyddsombudet Anders Dristig är nöjd med restriktionerna:

– Securitas presenterade en bra lösning och därför hävde vi skyddsstoppet. Det är viktigt att bevakningspersonalen kan arbeta under trygga förhållanden. Sedan tidigare har vi en likvärdig överenskommelse med Nokas också.

Enligt Anders Dristig håller polismyndigheten möte under onsdagen, med anledning av den uppkomna situationen och de krav Securitas ställer på poliseskort.

Ronny Fredriksson är förhandlingschef och pressansvarig på Securitas. Han konstaterar att angreppen mot bevakningspersonalen ökat de senaste åren:

– Historiskt sett har vi varit ganska förskonade. Skrapmärken på väktarbilar är en sak, men att fordon sätts i brand är något annat. Tyvärr har vi fått en utveckling de senaste fem åren med stenkastning och attacker runt om i landet.

– Även parkeringsvakterna drabbas. Vi haft flera fall där Securitas varit med och stoppat arbetet. Helt klart är det ett bekymmer. Det måste göras bättre riskbedömningar, där man utgår mer från säkerheten för vår personal och mindre från kundens förväntningar.

Nu ställer Securitas krav på poliseskort i Sylte. Ronny Fredriksson säger:

– Det finns ofta en samsyn mellan oss och polisen. I exempelvis norra Storstockholm har vi haft situationer där polisen i princip avrått oss från att åka på inbrottslarm. Vi vet att det förekommit att larm medvetet utlösts för att trigga systemet och locka väktare till platsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.