Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

De senaste veckornas rubriker visar en förfärande utveckling för landets anställda inom kollektivtrafiken. I Göteborg knivskars en bussförare i ansiktet och i Uppsala har fem bussförare misshandlats den senaste tiden. Inom den spårbundna trafiken vittnar de ombordanställda om misshandel, spottloskor och hot – till och med uttalade mordhot.

Enligt en medlemsundersökning för ombordpersonal genomförd av Seko uppgav häften att de dagligen eller varje vecka utsätts för sexuella trakasserier ombord på tåg. Var femte anställd uppgav att det förekommer våld dagligen eller varje vecka. I Region Skåne har man blivit tvingade att bemanna tågen med väktare. Det har gått så långt att biljettvisering har upphört på utsatta turer och linjer.

Personal väljer att lämna sitt yrke i rädsla för att bli ännu ett offer i den våldspiral vi ser för anställda i vår kollektivtrafik. Situationen är allvarlig och kommer i förlängningen resultera i svårigheter att rekrytera människor till dessa viktiga yrken. Vem vill jobba där hot och misshandel är en del av vardagen?

Uteblivna åtgärder är att kapitulera inför en brottslig verksamhet och skickar helt fel signaler till de kriminella som begår brotten. Det innebär samtidigt att laglydiga resenärer finansierar biljettpriserna för de kriminella när hotfulla kriminella åker gratis.

Personal inom kollektivtrafiken är ingalunda ensamma om den här situationen, även förare av godstransporter upplever samma sak. Närmare hälften av yrkesförarna har någon gång utsatts för brott. Hela 70 procent av yrkesförarna känner en oro för att stanna på en rastplats. Att så många inom dessa yrkesgrupper upplever hot och våld i sin yrkesutövning är skrämmande och visar tydligt att regeringen tappat kontrollen över kriminaliteten som breder ut sig i samhället.

Vanliga hederliga medborgare ska kunna gå till sitt arbete utan att känna en gnagande oro över att utsättas för brott. De är helt enkelt en fråga om att vårt gemensamma samhälle ska kunna skydda sina medborgare. Kriminella skall möta tydliga och kännbara konsekvenser från samhället när de begår brott, för oss Sverigedemokrater är detta en självklarhet.

Sverigedemokraterna har i motioner till riksdagen lagt förslag om utökad kontrollverksamhet på landets vägar och förstärkningar till polisen. Vi föreslår även satsningar på övriga rättsväsendet och betydande straffskärpningar. Det är dags att samhället tar tag i kriminaliteten på alla nivåer och utdelar kännbara straff till de som attackerar personal inom kollektivtrafiken eller åkeriverksamheten.

Yrkesförare och personal inom kollektivtrafiken utför samhällsviktiga arbetsuppgifter och de ska rimligtvis också känna att samhället skyddar dem mot brott.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.