Valen – en riktig rysare
Valen på kongressen kan bli en trasslig historia. Sammanlagt har det kommit in tolv motioner som kan påverka hur nästa ledning och styrelse ser ut.
Den hetaste frågan är om ledningen ska bestå av tre eller fyra personer. Dagens stadgar säger fyra, men en majoritet av den nuvarande förbundsstyrelsen vill ha tre. Runt om i landet är meningarna delade.
För att klara valproceduren kommer kongressen redan under första dagen att få ta ställning till ”tre eller fyra”.
Storleken på förbundsstyrelsen blir nästa dilemma. Målet är att den ska bestå av ett udda antal ledamöter. Men om ledningen krymps till tre personer blir det ju sammanlagt tolv personer i styrelsen. Ska den bestå av 13, som i dag? Eller bantas till elva? Förslag har inkommit i båda riktningarna.
Precis som tidigare kongresser vill flera avdelningar begränsa möjligheterna för Transports anställda att ta plats i förbundsstyrelsen. I dag består styrelsen nästan enbart av anställda – i huvudsak ombudsmän.
Kongressen måste nu ta ställning till ett krav från Malmö- och Stockholmsavdelningarna om att inga anställda ska tillåtas. Vinner det gehör tvingas förbundet också reda ut vilken kategori de regionala skyddsombuden egentligen tillhör.
I Västeråsavdelningen anser man att en begränsning räcker. Enligt deras förslag bör Transport sträva efter att minst hälften av förbundsstyrelsen ska bestå av fackligt förtroendevalda, utan anställning i förbundet.
Skulle motionerna från Malmö och Stockholm vinna gehör faller nästan alla namn bort i de förslag som valberedningen lagt. Då krävs nya nomineringar på kongressen om platserna ska kunna fyllas.
Från Helsingborg kommer samtidigt krav på att förbundsstyrelsens ledamöter bara ska få ha sitt uppdrag i högst två mandatperioder – alltså tio år, med dagens regler. Det är oklart om ett sådant beslut skulle få retroaktiv verkan.
Flera av de personer som nu finns i valberedningens förlag har redan suttit två hela mandatperioder i förbundsstyrelsen.