Close
Johan Danielsson hade kavlat upp ärmarna när han talade på LO:s valupptaktsmöte på torsdagskvällen. Han är andranamn på Socialdemokraternas lista till Europavalet.
Close

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

– Vi måste reglera marknaden för att få ordning och reda på arbetsmarknaden och trycka undan skitföretagen. Det måste bli svårare att fuska och kosta mer att utnyttja arbetare i Sverige – och Europa, sa Johan Danielsson ­som kandiderar för Socialdemokraterna i det kommande valet till Europaparlamentet.

Han var en av talarna under den digitala valupptakten som sändes via Teams den 7 mars, med möjligheter att ställa frågor till panelen.

Över 300 personer anslöt – glädjande, enligt Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson som inledde med ett längre tal.

Magdalena Andersson tog flera gånger upp politikens möjlighet att skapa ett säkrare och tryggare Europa. Och Europaparlamentets behov av folk som kan kavla upp ärmarna och förhandla:

Magdalena Andersson. (Skärmbild)

– Är det något Bryssel behöver är det fler med facklig bakgrund, sa hon.

– Valet till Europaparlamentet är ett val om Europas framtid. Vi lever i en tid med krig i vårt närområde, med krig i Gaza och med ett brutalt gängvåld. Samtidigt har vi en bister ekonomisk verklighet. Det finns en oro för att det blir fattigare och farligare, men det är viktigt att säga att det inte på något vis är ödesbestämt utan går att påverka.

Magdalena Andersson pekade också tydligt ut Sverigedemokraterna som huvudmotståndare i valet, ett parti som vill splittra och ställa grupp mot grupp mot varandra.

Under kvällen talade också LO:s avgående Susanna Gideonsson och ungsekreteraren Elsa Alm. Gideonsson, som avgår i samband med kongressen i maj, inledde med att tala om varför EU-valet är så viktigt för förhållandena där människor lever och arbetar.

Som konkret exempel tog Gideonsson betydelsen av samarbetet inom unionen under covidpandemin.

Åhörarna som följde talen digitalt via Teams hade också möjlighet att ställa frågor till talarna. Störst verkade intresset vara för att höra vad ”fackets man” Johan Danielsson hade att säga. LO:s kandidat till Europaparlamentet står som tvåa på S-listan, efter Heléne Fritzon.

Danielsson lyfte bland annat kampen mot arbetslivkriminalitet och en politik som tar en nollvision på allvar då det gäller arbetsolyckor:

– Människor ska inte behöva dö på våra arbetsplatser, betonade Danielsson.

Samtidigt lyfte han att det finns saker som Europaparlamentarikerna lyckats ändra på, som införandet av mobilitetspaketet som lett till att svenska kollektivavtal gäller på svenska vägar.

– Men det gäller också att skärpa olika typer av regler. Ett exempel, som vi tar upp i vår valplattform, är de långa kedjorna av underleverantörer som går från vitt, över grått till svart. Ska vi rädda svensk arbetsmarknad från fuskare och brottslingar måste det bli stopp på den svenska undfallenheten gentemot EU.

Under den digitala upptakten underströks även det gemensamma i arbetarrörelsen inför EU-valet; att det handlar om en facklig gren och en en politisk gren i kampanjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.