Close
Johan Danielsson hade kavlat upp ärmarna när han talade på LO:s valupptaktsmöte på torsdagskvällen. Han är andranamn på Socialdemokraternas lista till Europavalet.
Close

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

– Vi måste reglera marknaden för att få ordning och reda på arbetsmarknaden och trycka undan skitföretagen. Det måste bli svårare att fuska och kosta mer att utnyttja arbetare i Sverige – och Europa, sa Johan Danielsson ­som kandiderar för Socialdemokraterna i det kommande valet till Europaparlamentet.

Han var en av talarna under den digitala valupptakten som sändes via Teams den 7 mars, med möjligheter att ställa frågor till panelen.

Över 300 personer anslöt – glädjande, enligt Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson som inledde med ett längre tal.

Magdalena Andersson tog flera gånger upp politikens möjlighet att skapa ett säkrare och tryggare Europa. Och Europaparlamentets behov av folk som kan kavla upp ärmarna och förhandla:

Magdalena Andersson. (Skärmbild)

– Är det något Bryssel behöver är det fler med facklig bakgrund, sa hon.

– Valet till Europaparlamentet är ett val om Europas framtid. Vi lever i en tid med krig i vårt närområde, med krig i Gaza och med ett brutalt gängvåld. Samtidigt har vi en bister ekonomisk verklighet. Det finns en oro för att det blir fattigare och farligare, men det är viktigt att säga att det inte på något vis är ödesbestämt utan går att påverka.

Magdalena Andersson pekade också tydligt ut Sverigedemokraterna som huvudmotståndare i valet, ett parti som vill splittra och ställa grupp mot grupp mot varandra.

Under kvällen talade också LO:s avgående Susanna Gideonsson och ungsekreteraren Elsa Alm. Gideonsson, som avgår i samband med kongressen i maj, inledde med att tala om varför EU-valet är så viktigt för förhållandena där människor lever och arbetar.

Som konkret exempel tog Gideonsson betydelsen av samarbetet inom unionen under covidpandemin.

Åhörarna som följde talen digitalt via Teams hade också möjlighet att ställa frågor till talarna. Störst verkade intresset vara för att höra vad ”fackets man” Johan Danielsson hade att säga. LO:s kandidat till Europaparlamentet står som tvåa på S-listan, efter Heléne Fritzon.

Danielsson lyfte bland annat kampen mot arbetslivkriminalitet och en politik som tar en nollvision på allvar då det gäller arbetsolyckor:

– Människor ska inte behöva dö på våra arbetsplatser, betonade Danielsson.

Samtidigt lyfte han att det finns saker som Europaparlamentarikerna lyckats ändra på, som införandet av mobilitetspaketet som lett till att svenska kollektivavtal gäller på svenska vägar.

– Men det gäller också att skärpa olika typer av regler. Ett exempel, som vi tar upp i vår valplattform, är de långa kedjorna av underleverantörer som går från vitt, över grått till svart. Ska vi rädda svensk arbetsmarknad från fuskare och brottslingar måste det bli stopp på den svenska undfallenheten gentemot EU.

Under den digitala upptakten underströks även det gemensamma i arbetarrörelsen inför EU-valet; att det handlar om en facklig gren och en en politisk gren i kampanjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Transportarbetarens logga

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.