Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg.
Close
Jonas Lagemyr, skyddsombud på Logents kombiterminal i Hallsberg, välkomnar granskningen av bemanningsbranschen.
Close

Välkommen granskning av bemanningsföretag

Tidspress. Högre krav på inhyrda. Oro för att inte få stanna på uppdraget. Både bemanningsanställda och facket har förklaringar till att branschen är olycksdrabbad. – Jättebra att Arbetsmiljöverket ska göra en drive, säger Jonas Lagemyr, anställd på ett bemanningsföretag, men med fast placering på Hallsbergsterminalen.

I går berättade Transportarbetaren att Arbetsmiljöverket ska hårdgranska arbetsmiljön i bemanningsbranschen under hösten. 100 uthyrarföretag och 300 kundföretag, som hyr in personal, ska inspekteras.

Bakgrunden är att arbetsolyckor är betydligt vanligare bland bemanningsanställda än i övriga arbetslivet. Samtidigt växer branschen stadigt.

Insatsen får i dag beröm både från fackligt håll och från arbetsgivarnas organisation.

Jonas Lagemyr, som är skyddsombud, hamnade som fast anställd och fast placerad i bemanningsbranschen när terminalen i Hallsberg såldes till uthyrningsföretaget Logent. Han fortsatte med samma jobb men bytte arbetsgivare.

– Det är jättejobbigt att vara skyddsombud, säger han. Cheferna här på terminalen informerar inte mig om tillbud och förändringar. Jag tror att det handlar om okunskap.

Hans huvudförklaring till att arbetsolyckorna är fler i bemanningsbranschen än på resten av arbetsmarknaden är osäkerheten. På Hallsbergsterminalen, där gods flyttas mellan tåg och lastbilar, är de 27 fast anställda och mellan fem och tio inhyrda.

– Den som är inhyrd kanske jobbar några månader eller ett år på ett företag, men vet ändå inte om han får vara kvar, säger han.

En förklaring som Andreas Kindesjö, ombudsman på Transport i sydöstra Sverige, håller med om:

– Det kan handla om att de som vill stanna på ett jobb försöker vara smidiga och kanske struntar i säkerhetsföreskrifterna, säger han. Det finns också företag som ställer högre krav på inhyrda än den övriga personalen. Och samtidigt är tidspressen ofta hård när ett företag tar in bemanningsanställda.

Ann-Kari Edenius, alldeles ny som förbundsdirektör hos arbetsgivarna i Almega bemanningsföretagen, tycker att arbetsmiljön för uthyrda borde vara minst lika bra som för andra anställda. Detta eftersom både bemanningsföretaget och kundföretaget har ansvar.

– Men om det ändå finns brister kan jag inte annat än välkomna myndighetens granskning, säger hon. Vi håller själva på att dra i gång ett samarbete med facken kring arbetsmiljö.

Transports Andreas Kindesjö konstaterar att det är svårt för facket att organisera i bemanningsbranschen. Att många anställda/uthyrda är rädda för att ha åsikter.

– Bra att Arbetsmiljöverket ska granska företagen, tycker han. Det kan få effekt, särskilt om inspektionerna görs utan förvarning.

Men på den punkten gör Arbetsmiljöverkets Heli Aarnipuro honom besviken.

– Vi har möjligheter att göra oanmälda inspektioner, säger hon. Vi får fundera på den saken framöver, men den här höstens satsning kommer företagen att få besked om i förväg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.