Vanligt med överlast på varubilar
Mängder av lätta lastbilar kör med överlast och värst syndar mattransporterna. Arbetsmiljöverket, som inlett en specialgranskning av varubilar, hittade en livsmedelsbil som hade 400 procent mer gods än tillåtet.
Det är Sveriges Radio som avslöjar fusket. I radioinslaget säger arbetsmiljöinspektör Mikael Roos:
– Vi ser att man systematiskt lastar ut extra mycket på vissa biltyper eller bilar som går på vissa transporter. Det här är en stor risk på arbetsplatser och på vägarna. Bromsar och annan säkerhetsutrustning är inte byggda för att klara överlaster.
På bara en månad har Arbetsmiljöverket upptäckt ett hundratal överlastade varubilar i Stockholmsregionen. Nästan alla små fordon som kör ut livsmedel till exempelvis restauranger har för mycket gods på flaket.
Strax före jul blev sex chaufförer av med körkortet och i ett fall fick en lastbil med frukt ersättas av fem bilar – för att transporten skulle kunna fullföljas lagligt.
Arbetsmiljöverket har också börjat kontrollera anläggningsbilar. Ett företag som granskats är Skanska Asfalt och Betong. En genomgång av vågsedlar visar att var tredje lastbil som lämnade Skanskas grusgrop i Järna hade överlast. Under en höstmånad rörde det sig om 330 transporter som bröt mot reglerna.
– Som mest hade en bil 16 procent överlast. Det motsvarar tio till tolv ton för mycket vikt, säger Mikael Roos till Sveriges Radio.
I en kommentar uppger Skanska att bolaget ser allvarligt på uppgifterna. Gustaf Werner, chef för bergmaterielverksamheten, säger:
– Vi får signaler om att det har förekommit överlaster, och att chaufförer vid ett antal tillfällen nekats att få ta överlast. Men om det förekommer överlaster så välkomnar jag Arbetsmiljöverkets inspektioner.
Arbetsmiljöinspektör Mikael Roos menar att anläggning är en bransch som har det tufft i dag.
– Då är det kanske risk för att man fuskar för att förbättra ekonomin. Men det får inte ske på bekostnad av de anställda eller övriga i trafiken.