Vanligt med skattefiffel bland friåkare
Skattefusk är vanligare bland taxibranschens friåkare, jämfört med bolag där bilarna är knutna till en beställningscentral. Det uppger Skatteverket, som nu skärper kontrollerna av just friåkare.
I Sverige finns cirka 7 200 taxiåkerier med sammanlagt omkring 15 500 bilar. Av taxiföretagarna är runt 2 200 så kallade friåkare, det vill säga att de inte är kopplade till någon taxiväxel. I stället raggar chaufförerna kunder vid trottoarer, reseterminaler och utanför hotell.
År 2006 inledde Skatteverket en granskning av taxibranschen, efter indikationer på omfattande skattefusk. Mesta krutet lades på taxiföretag som var knutna till växlar. Enligt Skatteverket har kontrollerna lett till att ”redovisningsfelen” mer än halverats bland dessa företag.
Myndigheten konstaterar nu att fusket, eller felen, är mer utbrett bland friåkare. Under 2013 kommer verket att satsa mer resurser på fribilarna, med målet att ”drastiskt minska förekomsten av oredovisade inkomster”.
Skatteverket efterlyser också insatser från regeringen. Det handlar i första hand om lagkrav på särskilda redovisningscentraler där alla taxibilar regelbundet måste tömma sitt taxameterinnehåll.
– Det ska vara lätt för taxiåkare att göra rätt och samtidigt lätt för Skatteverket att göra kontroller, säger Lise Pripp, som leder Skatteverkets granskning av taxibranschen.
Ekobrottsutredare inom polisen har tidigare konstaterat att det är frestande enkelt att fuska inom taxi. När intäkterna redovisas till skattemyndigheten är det bara en ruta som ska fyllas i. Något underlag i form av taxameterutdrag krävs inte. Det har också gjort att fifflet snabbt uppdagas, om det blir skatterevision i bolaget.
Lise Pripp påpekar att taxiföretag som i efterhand vill göra rätt för sig självmant kan lämna in rättelser. Så länge myndigheten inte inlett en granskning, utgår inga straffavgifter.
Även taxikunderna kan bidra till ”konkurrens på lika villkor”, genom att alltid begära kvitto, avslutar Pripp.