Kriget i Ukraina

Vänner kör hjälpsändning till ukrainska flyktingar

Solidaritet. Vännerna Alen Štefanac och Dennis Eliszewski ska köra en lastbil med förnödenheter till ukrainska flyktingar. De bestämde sig på söndagskvällen och åker redan på torsdag.

I går, söndag, bestämde sig vännerna Alen Štefanac och Dennis Eliszewski för att göra något för några av alla de ukrainare som flytt från Rysslands anfallskrig. Alen Štefanac har ett litet åker i Frillesås, utanför Kungsbacka, och bestämde att han ska fylla en trailer med hygienartiklar och basvaror som torkad mjölk och köra ner det till ukrainska flyktingar som hamnat i Polen.

– Vi tänkte sprida det till transportfolk, som senare har spridit det vidare. På mindre än ett dygn har vi samlat in 25 000 kronor som ska gå till inköp. Jag får gå till Ica Maxi här och förhandla så att de ger oss ett bra pris på blöjor, bindor och torrmjölk.

– Om Putin anfallit Sverige hade jag fått skicka sambo och barn ut ur landet. Då hade jag också velat att någon tänkte på min familj och hjälper till att ta hand om dem.

Alen Štefanac har delat adressen till sin gård och har lämnat trailern öppen på sidan. Så han undrar vad som väntar när han kommer hem från jobbet senare i dag.

– Vi har efterlyst kläder, barnkläder. Inte minst varma jackor eftersom det snöar där nere nu.

Alen Štefanac har ett litet åkeri med två lastbilar. Men själv kör han oftast hjullastare. Tanken är att han och Dennis Eliszewaki ska köra ner till Polen på torsdag.

– Då har jag ett tomt förarkort. Så det är bara att köra, säger han.

Alen Štefanac och Dennis Eilszewski gör allt ideellt. Som det ser ut står de själva för dieseln, men Alen Štefanac hoppas att lokala företagare kan hjälpa till att betala.

– Förhoppningsvis kan det räcka till färjebiljetter och lite diesel.

Alen har svårt att förstå varför Ryssland anfallit Ukraina.

– Jag är själv svenskkroat och härstammar från forna Jugoslavien. Där var folk åtminstone arga på varandra. Men nu rör det sig om ett krig mellan två broderfolk. Jag hade förhoppningar om att vi växt ur barbariet som människor. Men jag hade tyvärr fel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter maculewicz:
    10 december, 2024

    Keep it upp🙏

  2. Göran Cederfjärd:
    28 februari, 2022

    Vardagshjältar.

    Detta är en tid för lite prepping men också en tid för solidaritet och uppoffringar.

Lästips:

Trots att han förlorat båda benen och flera fingrar på vänster hand har Petro Burjak inte givit upp. Foto: Tadeusz Rawa

En rysk mina förändrade Petros liv

Mötet. Under många år körde Petro Burjak tunga lastbilar i hela Europa. I september 2022 förändrade en rysk stridsvagnsmina hans liv på ett dramatiskt sätt. På ont. Men i slutändan kanske lite på gott också.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.