Vansinnesfärden väcker frågor i chaufförskåren
Vill förebygga terror. Tre dygn efter terrorattacken på Drottninggatan kan Spendrups inte svara på om drickabilen var olåst och kördes med startnycklar. Företaget hävdar att det finns säkerhetsrutiner för chaufförerna, men vill inte uppge hur de ser ut. – Det här är frågor som många yrkesförare ställer sig nu, säger Patrik Sjöstrand, fackligt aktiv i Transports Stockholmsavdelning.
Till på torsdag har regeringen i all hast kallat myndigheter, fordonstillverkare, fack och åkerier till ett möte. Infrastrukturminister Anna Johansson vill ha svar på hur lastbilskapningar ska kunna undvikas i framtiden.
Saker som nämns är fysiska väghinder i stadskärnorna, men också tekniska system som stoppar bilen om föraren inte finns på plats.
Bland Transports medlemmar har attacken förstås väckt starka reaktioner. Men den har också satt fart på diskussionen om säkerhet och rutiner på företagen.
Patrik Sjöstrand är distributionschaufför på Ågesta åkeri och ordförande i åkerisektionen på Stockholmsavdelningen.
– I morse snackade jag och en kollega om just de här sakerna. Var Spendrupsbilen olåst? Hur visste gärningsmannen det i så fall? Hade han kartlagt just den här transporten under en länge tid?
I Ågesta åkeri finns numera tydliga instruktioner för chaufförerna, berättar Sjöstrand:
– Startnyckeln ska tar ur och bilen låsas. Reglerna kom för något år sedan, efter att en chaufför lämnat nycklarna i tändningslåset och hela bilen blev stulen. I dag vet alla anställda vad som gäller.
– Själv kör jag paketbil och har runt 80 stopp under en arbetsdag. Jag låser alltid. De allra flesta på åkeriet gör nog samma sak. Fast okej, någon gång kanske det slarvas. Arbetsbelastningen och stressen kan vara en orsak.
I Berlin och Nice användes lastbilar som dödliga vapen. Är den risken något som diskuteras på Ågesta åkeri eller på fackliga möten i åkerisektionen?
– Nej, faktiskt inte, säger Patrik Sjöstrand. Men nu är det uppenbart att det är en fråga vi måste lyfta. På våra större lastbilar har förarna en larmdosa. Med den blir bilen både låst och larmad.
Roger Pettersson kör distribution på Schenker i Lunda. Där finns också tydliga regler som slår fast att hytten ska låsas när föraren lämnar den:
– Jag tror att de flesta sköter det hyggligt. Ett skäl är ju att man ofta har privata saker som ligger i hytten.
Har fredagens händelse påverkat dig i jobbet?
– Ja, jag är mer uppmärksam nu. Funderingarna finns ju i bakhuvudet. Blev Spendrupskillen hotad? En vanlig drickabil behöver inte ha motorn i gång vid lossning. Och även om det skulle ha varit så, går det ju ändå att låsa hyttdörren med motorn i gång.
På Spendrups uppger den pressansvarige att företaget inte vet hur själva körningen gick till. Det är uppgifter som omfattas av polisens förundersökningssekretess. Chauffören som fick bilen kapad uppges alltjämt vara svårt chockad.
Roger Ringius jobbar som avtalstecknare på Transports Stockholmsavdelning sedan två år tillbaka. Innan dess var han distributionschaufför:
– Då när jag körde fanns det äldre lastbilar där föraren var tvungen att ha nyckeln i tändningslåset, för att bakgavelliften skulle fungera. Det var en sak som det snackades om på fackliga möten.
– Problemet med distributionstrafiken är att allt ska gå så snabbt. I praktiken tvingar arbetsgivarna de anställda att tumma på reglerna. Jag var själv med om stölder. Det hände att saker försvann ur hytten, men det vanligaste var att tjuven ryckte åt sig ett paket från en lastpall och sprang.
Jan Collander är säkerhetsansvarig för transporterna på DHL. De senaste dagarna har han fått mängder med journalistfrågor om regler och rutiner för chaufförerna.
– Vi har en förarhandbok där ett helt kapitel rör säkerhet. Enkelt uttryckt handlar det om att skydda godset, skydda lastbilen. Samma sak gäller föraren förstås. Startnycklarna ska aldrig lämnas i fordonet och hytten ska låsas när bilen parkeras.
– Chauffören ska vara särskilt försiktig om godset är extra värdefullt. Vi har också en speciell punkt som handlar om vaksamhet i fall någon eller några personer visar onormalt stort intresse för transporten. Då ska man kontakta företaget eller larma polisen.
Enligt Collander har DHL i sitt säkerhetsarbete utgått från att händelserna i Nice och Berlin kunde bli verklighet även i Sverige:
– Vi har definitivt tänkt i de banorna. Vi vet också att tunga fordon använts som murbräcka vid inbrott.
Nu ska åkeribranschen tillsammans med myndigheter och fordonstillverkare diskutera vilka åtgärder som kan förebygga kapningar. Vilka åtgärder tror DHL på?
– På sikt kan det kanske komma tekniska lösningar. Automatiska inbromsningssystem finns redan på personbilar, om det dyker upp något framför fronten.
– Fast jag blir bekymrad om körförmågan hos en lastbil ska kopplas till en viss förare. Då är risken stor att vi får samma scenario som i Berlin där chauffören kidnappades och dödades.
Peter Dahlqvist är vd på Västberga åkeri. Han tror inte heller på system av typen ”död-mans-grepp” som finns på båtar och snöskotrar:
– Sådana lösningar låter vansinnigt, med tanke på risken det skulle innebära för chauffören. I nuläget har jag svårt att se något tekniskt system som fungerar. Det bästa är nog infrastrukturåtgärder, typ trafikhinder.
När det gäller instruktioner till de anställda säger Dahlqvist:
– Vi har redan nu en chaufförshandbok med tydliga regler om att ta med nycklar och låsa bilen. Sedan flera år är det förbjudet att ha med passagerare. Vi har gått ut med en påminnelse i dag.
– Man ska heller inte glömma att även andra fordon kan missbrukas. I Gamla stan dog två personer och 18 skadades 2003, när en galning mejade ner folk med en vanlig personbil.