Vansinnesfärden väcker frågor i chaufförskåren

Vill förebygga terror. Tre dygn efter terrorattacken på Drottninggatan kan Spendrups inte svara på om drickabilen var olåst och kördes med startnycklar. Företaget hävdar att det finns säkerhetsrutiner för chaufförerna, men vill inte uppge hur de ser ut. – Det här är frågor som många yrkesförare ställer sig nu, säger Patrik Sjöstrand, fackligt aktiv i Transports Stockholmsavdelning.

Till på torsdag har regeringen i all hast kallat myndigheter, fordonstillverkare, fack och åkerier till ett möte. Infrastrukturminister Anna Johansson vill ha svar på hur lastbilskapningar ska kunna undvikas i framtiden.

Saker som nämns är fysiska väghinder i stadskärnorna, men också tekniska system som stoppar bilen om föraren inte finns på plats.

Bland Transports medlemmar har attacken förstås väckt starka reaktioner. Men den har också satt fart på diskussionen om säkerhet och rutiner på företagen.

Patrik Sjöstrand är distributionschaufför på Ågesta åkeri och ordförande i åkerisektionen på Stockholmsavdelningen.

– I morse snackade jag och en kollega om just de här sakerna. Var Spendrupsbilen olåst? Hur visste gärningsmannen det i så fall? Hade han kartlagt just den här transporten under en länge tid?

I Ågesta åkeri finns numera tydliga instruktioner för chaufförerna, berättar Sjöstrand:

– Startnyckeln ska tar ur och bilen låsas. Reglerna kom för något år sedan, efter att en chaufför lämnat nycklarna i tändningslåset och hela bilen blev stulen. I dag vet alla anställda vad som gäller.

– Själv kör jag paketbil och har runt 80 stopp under en arbetsdag. Jag låser alltid. De allra flesta på åkeriet gör nog samma sak. Fast okej, någon gång kanske det slarvas. Arbetsbelastningen och stressen kan vara en orsak.

I Berlin och Nice användes lastbilar som dödliga vapen. Är den risken något som diskuteras på Ågesta åkeri eller på fackliga möten i åkerisektionen?

– Nej, faktiskt inte, säger Patrik Sjöstrand. Men nu är det uppenbart att det är en fråga vi måste lyfta. På våra större lastbilar har förarna en larmdosa. Med den blir bilen både låst och larmad.

Roger Pettersson kör distribution på Schenker i Lunda. Där finns också tydliga regler som slår fast att hytten ska låsas när föraren lämnar den:

– Jag tror att de flesta sköter det hyggligt. Ett skäl är ju att man ofta har privata saker som ligger i hytten.

Har fredagens händelse påverkat dig i jobbet?

– Ja, jag är mer uppmärksam nu. Funderingarna finns ju i bakhuvudet. Blev Spendrupskillen hotad? En vanlig drickabil behöver inte ha motorn i gång vid lossning. Och även om det skulle ha varit så, går det ju ändå att låsa hyttdörren med motorn i gång.

På Spendrups uppger den pressansvarige att företaget inte vet hur själva körningen gick till. Det är uppgifter som omfattas av polisens förundersökningssekretess. Chauffören som fick bilen kapad uppges alltjämt vara svårt chockad.

Roger Ringius jobbar som avtalstecknare på Transports Stockholmsavdelning sedan två år tillbaka. Innan dess var han distributionschaufför:

– Då när jag körde fanns det äldre lastbilar där föraren var tvungen att ha nyckeln i tändningslåset, för att bakgavelliften skulle fungera. Det var en sak som det snackades om på fackliga möten.

– Problemet med distributionstrafiken är att allt ska gå så snabbt. I praktiken tvingar arbetsgivarna de anställda att tumma på reglerna. Jag var själv med om stölder. Det hände att saker försvann ur hytten, men det vanligaste var att tjuven ryckte åt sig ett paket från en lastpall och sprang.

Jan Collander är säkerhetsansvarig för transporterna på DHL. De senaste dagarna har han fått mängder med journalistfrågor om regler och rutiner för chaufförerna.

– Vi har en förarhandbok där ett helt kapitel rör säkerhet. Enkelt uttryckt handlar det om att skydda godset, skydda lastbilen. Samma sak gäller föraren förstås. Startnycklarna ska aldrig lämnas i fordonet och hytten ska låsas när bilen parkeras.

– Chauffören ska vara särskilt försiktig om godset är extra värdefullt. Vi har också en speciell punkt som handlar om vaksamhet i fall någon eller några personer visar onormalt stort intresse för transporten. Då ska man kontakta företaget eller larma polisen.

Enligt Collander har DHL i sitt säkerhetsarbete utgått från att händelserna i Nice och Berlin kunde bli verklighet även i Sverige:

– Vi har definitivt tänkt i de banorna. Vi vet också att tunga fordon använts som murbräcka vid inbrott.

Nu ska åkeribranschen tillsammans med myndigheter och fordonstillverkare diskutera vilka åtgärder som kan förebygga kapningar. Vilka åtgärder tror DHL på?

– På sikt kan det kanske komma tekniska lösningar. Automatiska inbromsningssystem finns redan på personbilar, om det dyker upp något framför fronten.

– Fast jag blir bekymrad om körförmågan hos en lastbil ska kopplas till en viss förare. Då är risken stor att vi får samma scenario som i Berlin där chauffören kidnappades och dödades.

Peter Dahlqvist är vd på Västberga åkeri. Han tror inte heller på system av typen ”död-mans-grepp” som finns på båtar och snöskotrar:

– Sådana lösningar låter vansinnigt, med tanke på risken det skulle innebära för chauffören. I nuläget har jag svårt att se något tekniskt system som fungerar. Det bästa är nog infrastrukturåtgärder, typ trafikhinder.

När det gäller instruktioner till de anställda säger Dahlqvist:

– Vi har redan nu en chaufförshandbok med tydliga regler om att ta med nycklar och låsa bilen. Sedan flera år är det förbjudet att ha med passagerare. Vi har gått ut med en påminnelse i dag.

– Man ska heller inte glömma att även andra fordon kan missbrukas. I Gamla stan dog två personer och 18 skadades 2003, när en galning mejade ner folk med en vanlig personbil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

ordningsvakter

Terrorhot och arbetsliv

Arbetsmiljö. Säkerhetspolisen höjde den 17 augusti terrorhotnivån till fyra på den femgradiga skalan. Hotet för terrordåd bedöms nu som högt i landet. På flygplatser, kärnkraftverk, i gallerior, kollektivtrafiken och hamnar har säkerhetsrutinerna skärpts.

Bussen som styrs av ett digitalt staket.

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.