Vänsterledaren skriver på för en sundare transportbransch
Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt skriver under fackets namninsamling för schysta villkor på Europas vägar. Det skedde i Jönköping där han också fick en genomgång av Transports åkeriprojekt, Ordning & Reda. – Åkeribranschen används tyvärr som en murbräcka för att bryta sönder den svenska modellen, sa Sjöstedt.
I dag på eftermiddagen besökte Jonas Sjöstedt Transports Jönköpingsavdelning. Han kom för att lyssna till erfarenheterna som ombudsmännen Tommy Jonsson och Göran Nilsson hunnit samla på sig i projektet som ska fokusera på de grava problemen i åkerinäringen.
Och det var en mörk bild som återgavs.
– Tillståndet i branschen är mycket värre än vi trodde. Ändå har jag jobbat med det här i tio år, sa Tommy Jonsson.
Ombudsmännen radade upp fakta kring svenska åkerier och speditörer som satt i system att pressa priserna genom att använda sig av lågbetalda utländska förare. Chaufförerna är ibland anställda direkt i åkeriet eller i utländska dotterbolag. Eller avlönas som egenföretagare.
– De största bovarna är speditörerna, påpekade Tommy Jonsson. Vi har träffat desperata åkare som öppet deklarerar att det är omöjligt att driva verksamheten med svenska kollektivavtalslöner.
– Vi försöker samarbeta med myndigheterna och tipsar dem hela tiden om oegentligheter. Från Transportstyrelsen får vi dessvärre ingen återkoppling alls.
Vad förväntar ni er av regeringen undrade Jonas Sjöstedt, och svaret kom blixtsnabbt:
– Noll! sa Tommy Jonsson och Göran Nilsson med en mun.
Såväl Jonas Sjöstedt som ombudsmännen Jonsson och Nilsson anförde att tiopunktsprogrammet som socialdemokraterna i valrörelsen utlovade för åkeribranschen var bra. Men nu händer det för lite, var den samlade uppfattningen.
– Regeringen förslag är otillräckliga. Risken är stor för en svekdebatt. Det som behövs nu är ett stort åtgärdspaket för åkerinäringen. Från Transports sida måste ni sätta press på regeringen, vi gör det från vänsterkanten, sa Jonas Sjöstedt.
Vid sittande bord lovade han sedan att personligen skriva ihop en fråga i riksdagen, en så kallad interpellation, riktad till infrastrukturminister Anna Johansson.
Transports ordförande Lars Lindgren har tidigare gått ut med att läget är så kritiskt i åkeribranschen att det kan bli nödvändigt att införa så kallad allmängiltigförklaring av kollektivavtal. Det innebär att fackens avtal upphöjs till lag.
Hur ser vänsterpartiet på det?
– Vi har inte tagit ställning än, svarade Jonas Sjöstedt. Transports utspel ser jag som ett rop på hjälp. Vi vill inte undergräva LO roll och ansvar.
Jonas Sjöstedt stödjer transportfackets nystartade namninsamling där målet är att få ihop en miljon röster. Så många krävs för att via ett ”medborgarinitiativ” tvinga EU-kommissionen att ta upp en fråga till behandling. Målet är enkelt uttryckt att säkerställa rättvis konkurrens och likabehandling av arbetstagarna i transportbranschen.
Tidigare i dag, onsdag, presenterade s-politikern Marie Granlund förslag till nya spelregler för utstationerad arbetskraft. Hon är ordförande i den parlamentariska utstationeringskommitté som utgör ännu en akt i det fackliga drama som utlöstes vid ett skolbygge i Vaxholm för tio år sedan.
Hur Jonas Sjöstedt på förslaget?
– Det är ett steg i riktning.