Var är brudarna?
Bland medlemmarna är 16 av 100 kvinnor. I den högsta ledningen – idel män. Transport når inte upp till LO-förbundens eget krav att beslutsfattarnas kön ska motsvara könsfördelningen i hela facket. – Det tar sin tid att städa bort all gammal grabbkultur i det här förbundet. Men vi har kommit en bra bit på väg, säger Karin Peterson, en av två kvinnor i Transports förbundsstyrelse.
Den 8 mars närmar sig, och inför kvinnodagen brukar företag, fackförbund och andra organisationer får sin könsbalans skärskådad. Tidningen Arbetet konstaterar i dag att IF Metall är det enda LO-förbundet som på central nivå lever upp till LO:s eget krav om kvinnor på viktiga poster – ett krav som har gällt i 16 år.
Kravet – eller målet som det ibland uttrycks – är att fackets ”alla beslutfattande positioner eller andra positioner” könsmässigt ska spegla medlemskåren. Det vill säga Transport som har 16 procent kvinnor bland medlemmarna ska ha minst 16 procent kvinnor i den högsta ledningen, i förbundets styrelse, i förhandlingsdelegationen, i avdelningsstyrelserna och i varje sektions- eller klubbstyrelse.
Transport lever upp till kravet och mer där till när det gäller andelen kvinnor i förbundets förhandlingsdelegation. Däremot finns det inte en enda kvinna bland ombudsmännen med förhandlingsansvar, framgår det av Arbetets kartläggning.
Och även om andelen kvinnor är noll även i förbundsledningens trojka når facket nästan upp till kravet när det gäller förbundsstyrelsen. I fackets högsta beslutande organ (mellan kongresserna) sitter Karin Peterson, ombudsman i Göteborg, och Lotta Larsson, ombudsman i Halmstad, plus elva män. Kvinnoandelen är 15 procent.
– Helt ärligt, kommenterar Karin Peterson, Transport jobbar över huvud taget inte med det här. Det är och har alltid varit den mest kvalificerade som har gällt, och inte en enda gång har jag hört att ”nu måste vi hitta en kvinna”.
Hon konstaterar att det därför krävs en satsning på kvinnor för att fler ska komma fram. De måste fångas upp, utbildas och lyftas till ansvarsposter på olika nivåer.
– Det har kommit fler och fler bland de lokala ombudsmännen de senaste åren, säger hon. Och jag tycker att det satsas mer på att hitta bra kvinnor i den del av förbundsledningen som hanterar organisering och facklig-politisk verksamhet.
Karin Peterson, när får Transport en kvinna som förbundsordförande?
– Åh, det hade varit roligt! Det händer inte vid den närmaste kongressen i alla fall, det måste bli någon som har varit i en ledande position ett tag … och det har vi inte 2017.