Var ligger ansvaret för grönare transporter?
Det finns svenska företag som ligger långt framme. Men generellt ser de stora svenska transportköparna inte det som sitt huvudansvar att jobba för miljövänligare transporter. Det säger Linda Styhre från IVL Svenska Miljöinstitutet, som gjort en studie med de största svenska företagen.
Studien ”Transportinköpspanelen” genomförs vartannat år av IVL, Chalmers Tekniska Högskola och Göteborg Universitet. Delar av resultaten presenterades vid Chalmers seminarium ”Vägen till framtidens transporter” den 12 september.
175 större transportinköpare i Sverige – tillverkningsföretag och partihandelsföretag – har svarat på frågor.
– Sammanfattningsvis urskiljer man fyra saker, som transportköparna främst tror kommer att påverka deras verksamhet i framtiden: lagstiftning, högre skatter, högre bränslepriser och bättre infrastruktur, säger Linda Styhre.
Bland svaren framkom ståndpunkter som att transportköparna är nöjda så länge de anlitade transportbolagen följer myndighetskraven, att det är speditörernas ansvar att minska tomkörningarna genom mer samlade transporter, och att kostnader för miljösatsningar måste läggas på kund.
Ett av de transportköpande företagen svarade ordagrant: ”Vi är otroligt beroende av att minimera alla våra kostnader men försöker alltid välja det som är mest gynnsamt för miljön förutsatt att det fungerar praktiskt servicemässigt och inte blir för dyrt för vår verksamhet.”
Fritt översatt: Vi blir gärna grönare, bara det inte kostar något?
– Ja, det är väl lite grann vad det handlar om i praktiken. Men miljövänligare transporter måste få kosta lite mer. Majoriteten av de som besvarade enkäten tror också att transportkostnaderna kommer att öka i framtiden. Samtidigt finns det ju bra lösningar med samlastning för ökad fyllnadsgrad, ökade ledtider, bättre val av fordon och så vidare, som inte kostar en massa pengar, säger Linda Styhre.
I dag betalar bara 3 procent av transportköparna mer för miljövänligare transporter, enligt Transportinköpspanelen.
– Jag vill betona att det finns svenska företag som jobbar jättehårt och ligger långt fram i miljöfrågorna. Men genomsnittligt sett är det ingen prioriterad fråga för de flesta företag. De förväntar sig att politiker och myndigheter ska ställa kraven. Och man kanske kan hålla med dem, de har ju vinstkrav på sig från aktieägarna. Men jag tycker ändå att de borde ta ett större ansvar, säger Linda Styhre.
Borde då politiker och myndigheter ställa högre krav?
– Det behövs politiska beslut för att sätta ramarna, men sedan har också företag, speditörer och kunder ett gemensamt ansvar så att vi kan nå klimatmålen. Men exakt hur merkostnaderna ska fördelas är svårt att uttala sig om.