Våra avtal bör upphöjas till lag

Krönika. Facket kan inte längre säkra avtalsenliga villkor på hela den svenska arbetsmarknaden. Det göder de främlingsfientliga stämningarna.

Sedan det blev klart att Sverigedemokraterna fick nästan 13 procent i riksdagsvalet har det skrivits spaltmil om orsakerna. Det verkar finnas enighet om att en absolut majoritet av de som röstade på SD varken är rasister eller i egentlig mening ideologiskt övertygade Sverigedemokrater. I stället ser de ett gap mellan de goda ambitionerna att öppna Sveriges gränser för flyktingar och arbetssökande, och den faktiska förmågan att integrera dem som kommer hit.

Då handlar det växande SD-stödet snarare om kritik mot bristerna i integrationspolitiken än mot ett generöst flyktingmottagande. Den kritiken är befogad. Det syns i de segregerade bostadsområdena, i de fallande skolresultaten, i delar av gängkriminaliteten och den höga arbetslösheten. Så länge inte regeringen och de genuint demokratiska partierna tar ansvar för integrationspolitikens brister är risken stor att de främlingsfientliga organisationerna växer.

När det gäller arbetsvillkoren är situationen mycket speciell. Av hävd har Sverige inga lagstadgade minimilöner. I stället har parterna på arbetsmarknaden tagit ansvar för att upprätthålla anständiga villkor via kollektivavtal. Det systemet fungerade relativt bra fram till Lavaldomen, men har efter den försvagats kraftigt. Lägre facklig organisationsgrad och bristande kunskap om hur den svenska modellen egentligen fungerar har bidragit till den negativa utvecklingen.

Inom ett antal sektorer kan facket inte längre garantera konkurrensneutralitet och anständiga villkor på arbetsmarknaden. Den bristen är en av orsakerna till SD:s framgångar. När arbetare med avtalsenliga villkor bokstavligen blir av med jobben för att ersättas med billigare arbetskraft, och deras fackföreningar inte längre kan garantera avtalsenliga villkor, uppstår gigantiska problem.

Den legala grunden för fackets viktiga arbetsuppgift försvann med Lavaldomen och EU:s regler om fri rörlighet för tjänster och arbetskraft. Det är inte bara inom Transports branscher detta händer. Vi ser liknande tendenser inom exempelvis fastighetsskötsel och jordbruk.

I våra grannländer Norge och Finland har man försökt lösa problemen med lönedumpning och marknadsstörningar, genom att allmängiltigförklara kollektivavtalen i särskilt utsatta branscher. I de länderna upphöjs gällande kollektivavtal till lag.

Systemen skiljer när det kommer till kontrollsystem och sanktioner. Gemensamt är i alla fall att alla företag som verkar i Finland eller Norge i mer än någon vecka, ska betala sina anställda i enlighet med gällande kollektivavtal – med vissa Lavalbegränsningar.

Samtidigt finns ett beställaransvar. Det gör att företag och myndigheter som upphandlar en tjänst är ansvariga för att leverantörer och underentreprenörer följer reglerna. Sverige bör följa samma väg. Facket i allmänhet, och LO-förbunden i synnerhet, måste våga erkänna att de inte längre kan hantera en kombination av EU- begränsningar och en kaotisk och heterogen arbetsmarknad, där servicebranscherna har stora inslag av invandrad arbetskraft.

Kravet på allmängiltiga kollektivavtal behöver inte betyda att alla Sveriges kollektivavtal upphöjs till lag. Så är det varken i Finland eller Norge. I stället gör parterna och myndighetsföreträdare bedömningar om var konkurrensvillkoren är så brutala att de anställda hamnar i en nedåtgående spiral av lönedumpning och undermåliga arbetsvillkor.

Kort sagt måste staten ställa sig som garant för att fackligt organiserade arbetare, med kollektivavtalsenliga villkor, inte kastas ut och ersätts av billig arbetskraft. Nu när facken inte längre kan och får bära det ansvaret.

Detta är en av flera åtgärder som krävs för att tränga tillbaka Sverigedemokraterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.