”Våra förtroendevalda är vår styrka”
Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panikmycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.
Ombudsman Petri Perälä tycker att han nu fått näsan över vattenytan medan ombudsman Johan Einarsson (förkyld och med på videolänk) förfarande är överhopad av virusrelaterade jobb. Ordförande Viktor Andersson längtar ut på fältet igen, liksom Petri, Johan och regionala skyddsombudet Dan Holmberg (också via länk). Att träffa allt från lastare till flygtankare, mekaniker, flygtekniker och fraktarbetare, på plats, har varit avdelningens ledstjärna.
Ända tills viruset sa stopp. Nu är det i stort medlemsmöten på video som gäller. Flygarbetarna är inte så mycket på sina jobb.
– Fast korttidspermitteringarna räddade mer eller mindre branschen. Det vete tusan hur många företag vi haft kvar utan permitteringarna, säger Viktor.
– Då hade väl 90 procent av våra medlemmar varit uppsagda, gissar Petri. Nu kan bolagen behålla viktig kompetens.
En period gick nästan all tid åt att skriva avtal med arbetsgivarna om permitteringar. Men alla hade inte samma tur. En hel del flygarbetare har varslats och sagts upp när resandet störtdykt. Avdelningen räknar med att fler står på tur, att antalet medlemmar kommer att dala med flera hundra.
– Botten är nog inte nådd än tyvärr, spår Johan och de andra nickar.
Vändningen som branschen hoppas på har hela tiden flyttats fram. Nu gissar vissa på 2022, andra på 2023 eller till och med 2024.
– Men när det drar i gång igen, då jävlar är vi beredda, utbrister Petri.
Han tror fler är lika ressugna som han. Och Johan sätter sitt hopp till vaccin. De fyra sänder ett tack till alla förtroendevalda som ställt upp, förhandlat, bistått och hjälpt sina kollegor på flygplatserna under pandemin.
– Ni har gjort ett skitbra jobb. Utan er hade det aldrig gått!
Att flygarbetare sägs upp innebär också att förtroendevalda försvinner och andra behöver väljas in för att det fackliga arbetet med arbetsmiljö, löner och villkor ska flyta på. Bekymmersamt, tycker Viktor och Dan.
– Men det kunde ändå varit mycket värre.
Killarna urskiljer två läger bland anställda som sagts upp. I det ena finns de som väntar och hoppas på en vändning och nya jobb inom flyget. I det andra de som ser över sin kompetens, använder sig av omställningsstödet via Trygghetsfonden TSL och söker nya jobb.
– Att bara sitta hemma och vänta är ingen bra idé, råder Petri.