Våra tariffer ger höga ingångslöner

Krönika. Transport har under många år kämpat för att behålla och utveckla tarifflönerna i våra olika kollektivavtal. Förvisso har vi provat metoden med lönepotter i några av våra avtal men kan konstatera att i de flesta fall blir löneutläggningen både svårbegriplig och orättvis för de anställda.

Att hålla ingångslönerna på en hög nivå är ytterligare något Transport kämpat för, inte utan framgång. Som bekant har kravet på sänkta ingångslöner framförts i parti och minut av arbetsgivarna och de borgerliga partierna. Nu senast Folkpartiet och Centern, som har en närmast rabiat inställning i frågan. Argumentet som framförts har varit att sänkta ingångslöner skulle skapa fler jobb för ungdomar.

Det finns inga som helst bevis för att sänkta ingångslöner skulle få arbetsgivarna att anställa fler. Den borgerliga regeringen beslutade halvera arbetsgivaravgifterna för dem under 25 år med samma argument, nämligen att det skulle skapa fler jobb för ungdomar. Så har inte skett. Det har inte skapats fler jobb. I stället har arbetsgivarna fått billig arbetskraft.
Det torde inte förvåna någon att regeringen i sin iver att vara arbetsgivarna till lags föreslog och senare beslutade att sänka momsen på restauranger, till en kostnad av fem miljarder kronor för statskassan. En nöjd statsminister hävdade att detta skulle leda till att krögarna skulle anställa flera personer, och då speciellt ungdomar.

Det vore nog närmare sanningen om han sa att krögarna var mycket nöjda med att kunna öka sin vinst ytterligare. Att det skulle leda till att fler anställs i branschen tror jag på först när jag ser det.

Men tillbaka till ingångslönerna. Hotell- och restaurangbranschen tillsammans med handeln har hamnat i fokus i debatten. I LO-Tidningen, nr 42/2011, finns en intressant artikel om just ingångslönerna (läs hela artikeln på www.lotidningen.se). Tidningen konstaterar att lägst ingångslön bland LO-medlemmar, 14 034 kronor per månad, har en 18-åring i Hotell- och restaurangbranschen. Högst ingångslön har man i byggsektorn, med uppemot 25 000 kronor per månad. Men där krävs som regel först en lärlingsperiod, som ofta är flera år.

Tidningen konstaterar att det förbund som utmärker sig i frågan är Transport, som har en ingångslön i Transportavtalet för en 18 årig lastbilschaufför på 23 020 kronor per månad. Frågan man då måste ställa sig är: varför skiljer det nära nog 9 000 kronor mellan en hotellarbetare och en chaufför? Ett av svaren, det finns säkert flera andra, är att det faktum att Transport valt att behålla ­tarifflönerna gör att hela lönenivån hålls uppe.

Nackdelen med tarifflönesystemet är att det inte skapar någon speciell löneglidning. Även detta har Transport tagit med i beräkningarna, men anser att den lilla olägenheten inte på något sätt uppväger fördelarna med tarifflönesystemet.

En rent personlig uppfattning är att det borde vara tid för de andra förbunden inom LO att överge lönepotter och andra individuella lönesystem och återgå till tarifflönesystemet. Det håller uppe hela lönekakan och vi slipper den tråkiga debatten om kvinnors löner kontra mäns, eftersom tarifflönesystemet ger lika lön för likvärdigt arbete oavsett kön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.