Våra tariffer ger höga ingångslöner

Krönika. Transport har under många år kämpat för att behålla och utveckla tarifflönerna i våra olika kollektivavtal. Förvisso har vi provat metoden med lönepotter i några av våra avtal men kan konstatera att i de flesta fall blir löneutläggningen både svårbegriplig och orättvis för de anställda.

Att hålla ingångslönerna på en hög nivå är ytterligare något Transport kämpat för, inte utan framgång. Som bekant har kravet på sänkta ingångslöner framförts i parti och minut av arbetsgivarna och de borgerliga partierna. Nu senast Folkpartiet och Centern, som har en närmast rabiat inställning i frågan. Argumentet som framförts har varit att sänkta ingångslöner skulle skapa fler jobb för ungdomar.

Det finns inga som helst bevis för att sänkta ingångslöner skulle få arbetsgivarna att anställa fler. Den borgerliga regeringen beslutade halvera arbetsgivaravgifterna för dem under 25 år med samma argument, nämligen att det skulle skapa fler jobb för ungdomar. Så har inte skett. Det har inte skapats fler jobb. I stället har arbetsgivarna fått billig arbetskraft.
Det torde inte förvåna någon att regeringen i sin iver att vara arbetsgivarna till lags föreslog och senare beslutade att sänka momsen på restauranger, till en kostnad av fem miljarder kronor för statskassan. En nöjd statsminister hävdade att detta skulle leda till att krögarna skulle anställa flera personer, och då speciellt ungdomar.

Det vore nog närmare sanningen om han sa att krögarna var mycket nöjda med att kunna öka sin vinst ytterligare. Att det skulle leda till att fler anställs i branschen tror jag på först när jag ser det.

Men tillbaka till ingångslönerna. Hotell- och restaurangbranschen tillsammans med handeln har hamnat i fokus i debatten. I LO-Tidningen, nr 42/2011, finns en intressant artikel om just ingångslönerna (läs hela artikeln på www.lotidningen.se). Tidningen konstaterar att lägst ingångslön bland LO-medlemmar, 14 034 kronor per månad, har en 18-åring i Hotell- och restaurangbranschen. Högst ingångslön har man i byggsektorn, med uppemot 25 000 kronor per månad. Men där krävs som regel först en lärlingsperiod, som ofta är flera år.

Tidningen konstaterar att det förbund som utmärker sig i frågan är Transport, som har en ingångslön i Transportavtalet för en 18 årig lastbilschaufför på 23 020 kronor per månad. Frågan man då måste ställa sig är: varför skiljer det nära nog 9 000 kronor mellan en hotellarbetare och en chaufför? Ett av svaren, det finns säkert flera andra, är att det faktum att Transport valt att behålla ­tarifflönerna gör att hela lönenivån hålls uppe.

Nackdelen med tarifflönesystemet är att det inte skapar någon speciell löneglidning. Även detta har Transport tagit med i beräkningarna, men anser att den lilla olägenheten inte på något sätt uppväger fördelarna med tarifflönesystemet.

En rent personlig uppfattning är att det borde vara tid för de andra förbunden inom LO att överge lönepotter och andra individuella lönesystem och återgå till tarifflönesystemet. Det håller uppe hela lönekakan och vi slipper den tråkiga debatten om kvinnors löner kontra mäns, eftersom tarifflönesystemet ger lika lön för likvärdigt arbete oavsett kön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.