Debatt

Våra villkor är inte till salu!

Debatt. Vi i Transport kan inte acceptera att vår arbetsmiljö eller våra arbetsvillkor är den del som nedprioriteras i jakten på att gå med vinst. Detta är tyvärr en del av att lägsta pris har fått högsta prioritet i de flesta upphandlingar.

De offentliga upphandlingarna i Sverige berör oss alla och värdet av den offentliga upphandlingen uppskattas till ca 800 miljarder kronor årligen. Hur varor och tjänster produceras och vilka krav vi ställer vid upphandling gör stor skillnad för anställda, miljön och samhället. Inom Transports områden är det till exempel branscher som taxi, bevakning, renhållning, godstransporter för att nämna några som påverkas.

Det finns vissa principer i offentlig upphandling som måste följas.

I upphandlingsunderlagen återfinner man ofta en mindre text som binder entreprenören att ansvara för att alla krav på säkerhet, miljö, arbetsmiljö, arbets- och vilotider uppfylls.

Men hur kontrolleras detta?

Vilket ansvar tar den upphandlande enheten för att entreprenörer verkligen uppfyller dessa krav?

Ytterst ansvariga

Politiker i kommuner och regioner är ytterst ansvariga för upphandlingar när det gäller kommunernas och regionernas verksamheter.

Upphandlare och anbudsgivare har möjlighet att motverka osund konkurrens i arbetslivet.

Genom att ställa krav på arbetsrättsliga villkor i enlighet med ett och samma gällande centrala kollektivavtal och genom att begära tydlig dokumentation på utbildning och kunskap kopplat till arbetsmiljö, så begränsas redan vid upphandlingens början, möjligheten för en leverantör att fuska i sin skyldighet gentemot anställda och även upphandlare.

Bör finnas med

Följande bör samtliga förtroendevalda politiker som står upp för den svenska modellen ha med vid diskussion gällande upphandling.

  • Att upphandlingar med våra gemensamma skattemedel ska bidra till ordning och reda på svensk arbetsmarknad, att vi lever upp till åtagandena i de globala hållbarhetsmålen Agenda2030 samt till Parisavtalet.
  • Att i upphandlingar med våra gemensamma skattemedel värna kvalitet för medborgarna och trygghet för löntagare.
  • Att i upphandlingar med våra gemensamma skattemedel utmana idén om lägst pris. Det ska i anbudsförfaranden krävas arbetsrättsliga villkor i enlighet med nationella kollektivavtal. Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören erbjuder skäliga arbetsvillkor till arbetstagarna vid utförandet av kontraktet. Villkoren ska gälla både i leverantörens egen verksamhet och hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet.
  • Att i samband med att förfrågningsunderlag tas fram, bjuda in aktuella fackförbund för råd inom sitt kompetensområde.
  • Att tillsyn sker i samarbete med aktuella fackförbund rutinmässigt och fortlöpande under tiden som upphandlingen gäller.

Det är vår roll som fackliga att kräva detta för våra medlemmars bästa och det är upp till samtliga förtroendevalda politiker, som säger att de står upp för schysta villkor och den svenska modellen, att börja arbeta i denna viktiga fråga!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Då var det dags igen…

Debatt. Torsdagen den 17 oktober 2024 slöt alltså Region Värmland genom Värmlandstrafik åter avtal med ett skandalomsusat taxiföretag utan kollektivavtal som ska köra servicetrafik i fyra år med start den 1 maj 2025. UPPDATERAD: Svar från Anders Wahlén, servicetrafikchef, Region Värmland.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Då var det dags igen…

Debatt. Torsdagen den 17 oktober 2024 slöt alltså Region Värmland genom Värmlandstrafik åter avtal med ett skandalomsusat taxiföretag utan kollektivavtal som ska köra servicetrafik i fyra år med start den 1 maj 2025. UPPDATERAD: Svar från Anders Wahlén, servicetrafikchef, Region Värmland.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.