”Värdeväktarna är oroliga”

Huvudskyddsombudet Magnus Kinnunen på värdebolaget Loomis i Stockholm ser allvarligt på situationen med i genomsnitt ett rån per vecka. – Det är jättemycket! Jag känner av en ökad oro bland personalen, säger han.

Frågan tas ofta upp bland personalen i lunchrummet, berättar Magnus Kinnunen.

– En del av våra anställda är småbarnsföräldrar, kvinnor och män, och de är av naturliga skäl mer oroliga.

Tillsammans med Loomis operativa chef och säkerhetssamordnare brukar han åka till rånplatsen för att träffa drabbade anställda. Magnus Kinnunen har också kontakt med säkerhetsavdelningen och en nära dialog med företagsledningen kring de ökade riskerna. Blir faran för stor för de anställdas liv och hälsa kan han lägga skyddsstopp, och stoppa arbetet.

– Jag har ställt frågan vad företaget tänker göra. Tyvärr finns det ingen snabb nobellösning, då hade vi fått den. Det handlar om att tala med kunderna och ändra våra jobbrutiner. Att helt förhindra rån är dess värre inte möjligt. Då måste man stoppa arbetet helt.

En viktig åtgärd är enligt Kinnunen följebilar, som kör efter värdebilarna, skyddar personalen och håller uppsikt över avvikelser.

– Dubbelbemanning är alltid en fördel, men flertalet rån har tyvärr riktats mot tvåmansbesättning.

Vid ett rån nyligen förekom uppgifter i media om en värdeväktare som tagit väskan och sprungit ifrån rånarna.

– Vi har väldigt tydliga instruktioner för hur vi ska agera och att vi ska göra som gärningsmännen säger, punkt slut. Men vi klandrar absolut ingen som hamnat i den här pressade situationen för att ha gjort fel.

– Det är svårt eller omöjligt att förutse hur man reagerar. Vissa blir chockade och släpper väskan direkt, andra blir förbannade och håller i väskan medan andra kanske springer därifrån.

Majoriteten av transportörerna, som utsatts för rån, tackar ja till samtal med en beteendevetare, förklarar Magnus Kinnunen.

– Vi uppmuntrar till det. Det är alltid bra att snacka med en utomstående part.

Han har också egen erfarenhet av ett rånförsök.

– Jag blev lite chockad och tankarna drog igång om vad som kunde ha hänt, just där. Det är ingen rolig situation, det känns extremt kränkande och tungt mentalt, säger han.

Olika människor reagerar på skiftande sätt efter att ha blivit utsatta. Vissa behöver vara borta från arbetet längre än andra, några veckor upp till en månad. En del klarar inte alls av att återgå till värdetransportjobbet utan begär nya arbetsuppgifter. Det går att ordna ibland, men inte alltid.

– Fast vi försöker förstås jobba för det. Efter att Panaxia försvann har Loomis vuxit med 30 procent. Det ökar möjligheterna till omplaceringar, säger Magnus Kinnunen.

Han motsätter sig utslagen i en del domar och försäkringsbeslut, med innebörden att värdeväktare ska räkna med att bli utsatta för rån.

– Det är jätteolyckligt att man resonerar så. Det är aldrig ditt fel om du blir rånad! Självklart ska du alltid få ersättning för sveda och värk från dina kollektivavtalade försäkringar, via AFA, men så är det inte i dag.

Ett av skälen till att Loomis väktare så ofta utsätts för rån kan vara att företaget är stort och välkänt, resonerar Magnus Kinnunen. Han pekar på en förbättring som även Arbetsmiljöverket tagit upp.

– Man borde ha automatisk uppföljning av personer som utsatts för rån, exempelvis efter tre, sex, nio månader och ett år. Ibland kommer starka reaktioner senare eller bubblar upp igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.