Värdeväktarnas tunga jobb granskas i projekt

En studie av värdetransportörernas slitsamma jobb påbörjas i år för att sätta fingret på de tyngsta momenten och försöka åtgärda dem. Ytterligare en rad projekt för att förbättra arbetsmiljön för bevakningspersonalen startar också.

Initiativtagare är fackets och arbetsgivarnas gemensamma yrkes- och arbetsmiljönämnd inom bevakningsbranschen, BYA.

Efter den förra vågen av rån mot värdetransporter kring 2006 infördes slutna pengasystem för att förhindra rån. Därmed blev utrustningen tyngre. De många lyften sliter på väktarnas kroppar och har lett till att belastningsskadorna och sjukskrivningarna ökat.

Det är bakgrunden till att BYA nu startar ett uppföljande projekt med fokus på just värdetransportörerna. En belastningsstudie ska göras i syfte att få fram de skadliga riskmomenten under arbetspassen och hitta lösningar och förbättringar, som underlättar arbetet.

Ytterligare projekt har också dragit igång som handlar om väktarnas möjligheter att jobba med arbetsmiljöfrågor, efter genomgångna utbildningar.

Man ska följa upp hur värdekasetterna, med inbyggd infärgning, fungerar på fältet. Transportarbetaren har tidigare skrivit om kassetter som plötsligt exploderar nära väktarnas ansikten och bland annat skadar deras hörsel. Skyddsvästar och kravspecifikationerna på västarna ska också granskas.

Ytterligare projekt handlar om överfallslarm inom bevakningsbranschen, hur de hanteras och fungerar i dag och kan utvecklas. Dessutom planeras en kampanj för att rycka upp rapporteringen av tillbud på arbetsplatserna och en översyn av dagens checklistor för skyddsronder. De tjänar till att förebygga olyckor och ohälsa inom bevakningsbranschen.

Nya checklistor ska arbetas tas fram, som berör butikskontrollanters och arrestantvakters miljö på jobbet.

– Årets projekt har tagits fram efter önskemål från BYA:s styrgrupp, i syfte att förbättra arbetsplatserna. Tanken är att vardagen ska bli lite bättre för varje enskild anställd, säger William Rosberg på BYA.

Regionala skyddsombudet Joakim Borg på Transports avdelning 11 i Gävle sitter med i arbetsgruppen för projektet om överfallslarm. Det syftar främst till att se över rutinerna vid larm. De fungerar lite olika i dag beroende på om överfallslarmen går till polisen, SOS Alarm eller till de stora bevakningsbolagens egna mottagare.

– Utgångspunkten är inte att de fungerar dåligt i dag, men brister kan alltid upptäckas och förbättringar göras, säger Joakim Borg.

Snart är det semestertid och ett antal behovsanställda kliver ut på fältet för första gången. Blir det då skarpt läge gäller det att väktarna vet var larmknappen sitter, anför han.

– Det ska vara en ryggmärgsreflex att trycka på knappen, men det kan hända att det behövs praktiska förutsättningar att träna på det momentet.

Tanken är också att besöka larmcentraler stressiga kvällar och följa upp antal larm, hur de sorteras och prioriteras. Arbetsgruppen planerar att ta fram en enkät. Den ska rikta sig till väktare som använt överfallslarm, chefer som har erfarenhet av att hantera en överfallssituation och operatörerna, som tar emot larmen.

I förlängningen ser Borg att erfarenheterna från projektet kommer att kunna användas i fler av Transports branscher, där larm används. Han nämner tidningsbud och åkerichaufförer.

– Förare som kör medicin på nätterna är en utsatt grupp. De har ju heller inte utbildning i konflikthantering, som bevakningspersonalen, påpekar Joakim Borg.

 

Fotnot

BYA, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, drivs gemensamt av Bevaknings- och säkerhetsföretagens arbetsgivarorganisation Sweguard, inom Almega och Transportarbetareförbundet. Läs mer om projekt, kurser, utbildning och fortbildning på www.bya.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.