Värmlandstrafik bryter med oseriösa taxibolag

Färdtjänst. Transport fick rätt: Värmlandstrafik backar och avbryter upphandlingen av servicetrafik från Trendtaxi. Redan i dag stoppades bolaget från att köra färdtjänst och sjuktransporter i länet.

Det är färdigkört för Trendtaxi i Värmland. Vid en presskonferens i dag, torsdag, meddelade den regionala förvaltningen Värmlandstrafik att man avbryter upphandlingen av färdtjänst från AB Trendtaxi med omedelbar verkan.

Droppen blev att underentreprenören Trendtaxi Uppland, som ägs av brodern till AB Trendtaxi, också förlorade trafiktillståndet. Nu ska andra taxibolag ansvara för färdtjänst och sjukresor i länet.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

– Det känns bra. Det är en seger, framför allt för dem som arbetar uppe i nordvästra Värmland, säger Mikael Ladman, ombudsman på avdelning 6.

– Vi har jagat det här bolaget under flera år. De har inte ens tillstånd att köra!

Bakom Värmlandstrafiks beslut ligger också ett fackligt, gemensamt arbete, menar Transports Mikael Ladman. Bland annat har ombudsmän från flera avdelningar varit i kontakt med Transportstyrelsen när det gäller AB Trendtaxi, och Trendtaxi Uppland, som vunnit upphandlingar av servicetrafik också i andra regioner.

I går drog Transportstyrelsen in trafiktillståndet för underentreprenören Trendtaxi Uppland. Enligt Värmlandstrafik är det indragna tillståndet orsak till beslutet att stoppa Trendtaxi från att köra vidare.

Redan i dag har andra bolag tagit över färdtjänst- och sjukresor som skulle utförts av Trendtaxi, bland annat i nordvästra Värmland. Avtalet som taxibolaget har med fyra kommuner där gäller ett tjugotal bilar och är värt drygt 30 miljoner kronor.

– Vad vi gjort när vi i går fick besked om att en av underentreprenörerna, som utför trafiken åt Trendtaxi i norra Värmland, fick återkallat taxitrafiktillstånd är att vi helt enkelt har planerat om all trafik till andra entreprenörer som vi har avtal med. För att vara helt 100 procent trygga på att trafiken bedrivs på ett lagligt sätt, säger Anders Wahlén, chef för Värmlandstrafiks enhet servicetrafik, till SR P4 Värmland, efter dagens presskonferens.

Värmlandstrafiks enhetschef Anders Wahlén fortsatte i sändning:

– Fullt fokus har varit att säkerställa trafiken i dag. Det var 81 transporter som skulle gått med Trendtaxi. Vi har nu startat en snabbutredning hur vi ska lösa det här med avtalen. Det är mycket juridik och mycket pengar.

Den förlängda avtalet med Trendtaxi, som gäller färdtjänsten i Karlstad, stoppas också. Men trafiken ska fortsätta att rulla. Enligt chefen för servicetrafiken, Anders Wahlén, kommer den helt säkert att säkerställas, med andra trafikbolag.

Fackligt arbete

Värmlandsavdelning har under hösten agerat kraftfullt för att komma tillrätta med oseriösa aktörer inom taxi. Det gäller framför allt just Trendtaxi, som vann upphandlingen av färdtjänst i Karlstad så sent som i september – trots att bolaget saknar trafiktillstånd.

Den senaste veckan har fler omständigheter kommit fram: Flera av de taxibolag som ansvarar för eller kör färdtjänst i Värmland saknar trafiktillstånd. Det gäller bland annat bolaget Din Taxi, med samma ägare som Trendtaxi, och som trots det har haft anställda chaufförer.

I måndags polisanmälde facket Trendtaxi för olovlig yrkestrafik. Det efter kontakt med Transportstyrelsen.

– Vi har fått bra gensvar, och enhetschefen Markus Edsbagge kände till problemen med Trendtaxi Uppland, säger Mikael Ladman.

Det ledde till att myndigheten tog beslut om att dra in det nödvändiga tillståndet för yrkestrafik.

– Bolaget äger inte fordonen som kör trafiken och det är inte lämpligt att bara använda ett annat bolags tillstånd för den här trafiken, säger Markus Edsbagge, enhetschef på Transportstyrelsen, till SVT Värmland.

SVT Värmland har i flera inslag granskat upphandlingen av servicetrafiken i länet. I måndags kunde SVT rapportera att chaufförer, som var anställda av Din taxi, uppmanades att byta arbetsgivare till Trendtaxi Uppland.

Trendtaxi AB, vars ägare har säte i Örebro, fick trafiktillståndet indraget tidigare i år. Det då flera bilars taxametrar inte redovisats, trots påstötningar från Transportstyrelsen.

– Det förhindrar skattekontrollen och det blir inte konkurrensneutralt. De seriösa aktörerna kan inte längre konkurrera med de priser som det ger och det är precis det vi vill komma åt med den här lagstiftningen som finns, säger Transportstyrelsens enhetshetschef Markus Edsbagge.

Pågående konflikter

Facket har sedan tidigare flera pågående tvister med Trendtaxi. De rör bland annat att ägaren inte förhandlat organisationsförändringar, återanställningsrätt för en anställd – och utebliven övertidsersättning.

Trendtaxis vd har uteblivit då han var kallad till förhandlingar med Transport i Karlstad. Därför har det gått vidare till centrala förhandlingar, som var planerade att hållas i mitten av december.

Nu väntar förhandlingar som rör den fortsatta trafiken i nordvästra Värmland. Transports ombudsmän är inte oroliga att Värmlandstrafiks beslut skapar arbetsbrist för chaufförerna.

– Det ska inte vara några problem med jobb. Det finns seriösa bolag som kan ta över, men de på plats vet förutsättningarna bäst, säger Mikael Ladman.

– Det gäller bara att se till att det finns bilar. Trafiken ska rulla!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Lindgren:
    5 januari, 2021

    Riktigt bra beslut, bort med oseriösa bolag !

  2. Christer Karlsson:
    11 december, 2020

    Ett stort arbete av förtroendevalda och ombudsmän inom transport. Tillsammans är vi starka och detta bevisas nu.

  3. Björn Breivik:
    11 december, 2020

    Bra jobbat 👍

  4. S Örneborg:
    11 december, 2020

    Äntligen, det behövs rensning i branschen.
    Kan man få hoppas på att det blir slut på bidrag till lycksökare i branschen så att seriösa åkeriers skattepengar inte går till att konkurrera med dem själva.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.