Värna kollektivavtalen!

Krönika. Att försvara löntagarnas intressen i arbetslivet är den fackliga rörelsens främsta uppgift. Det är för det syftet vi bildades och det utgör fortfarande grunden för vår legitimitet och existens.

Vår kamp under de senaste hundra åren har varit framgångsrik. På område efter område har vi flyttat fram löntagarnas positioner. Löner, pensioner, anställningstrygghet, arbetsmiljö och mycket annat. Men inte bara detta; med gemensamma krafter har vi också kraftfullt förstärkt löntagarnas politiska betydelse.

Vi har tillsammans med de politiska partier som står oss nära lyckats utveckla en välfärdsmodell som lagt grunden till ett samhälle präglade av demokrati, social utjämning, jämlikhet och lika rättigheter för kvinnor och män. På så sätt har vårt land utvecklats i en solidarisk riktning, det som vi ofta kallar den svenska modellen. Denna modell som i fråga om arbetsmarknaden bygger på starka jämbördiga parter som har förmågan att teckna och upprätthålla kollektivavtal.

Kollektivavtalen reglerar förhållandet mellan arbetstagaren och arbetsgivaren. Det är det viktigaste instrumentet som förbundet har för att säkra fördelningen av produktionsresultatet. I och med att tidningsbudsavtalet undertecknades den 17 december så avslutades avtalsåret 2012. Men redan i början av nästa år startar nästa avtalsrörelse. Först ut är Transportavtalet tillsammans med Miljöarbetareavtalet plus ett antal av våra mindre avtalsområden.

Det är naturligtvis viktigt att vi får fram ett så bra resultat som möjligt i dessa förhandlingar. Men det är också viktigt att avtalen efterlevs och att man som arbetstagare ser till att man får den lön och andra förmåner som avtalet anger. Kollektivavtalens tillkomst är en produkt av ett gemensamt intresse från arbetstagarorganisationerna och arbetsgivarna. Man ville helt enkelt ha ordning och reda på arbetsmarknaden. Det gäller fortfarande i vart fall för oss. Därför är det oerhört viktigt att man som anställd ser till att avtalet efterlevs.

Jag är självklart medveten om den besvärliga situation som råder, speciellt inom åkeribranschen med fusk med i stort sett allt som det går att fuska med. Det finns naturligtvis även seriösa utövare i branschen men nästan varje dag får några av dem fatta beslut om att avveckla sin verksamhet eller delta i fusket och bedrägerierna.

Anna Lena Norberg och Thomas Lundh har skrivit om detta i sin nyutkomna bok De nya Trälarna. Det är en hemsk verklighet som de beskriver i tre olika branscher varav åkeribranschen är en. Det handlar i många fall om organiserad brottslighet med stölder av både gods och diesel. Kostnaderna för detta torde ligga på många miljoner årligen. Boken är läsvärd och jag kan verkligen rekommendera er att läsa den. Lite ljusning syns trots allt i mörkret.

Skatteverkets dom mot Andreassons Åkeri och mot PI Lots AB indikerar att även Skatteverket fått upp ögonen för fusket inom branschen. Det är bra att man äntligen tar tag i dessa frågor. Bara fusket med obetalda arbetsgivareavgifter torde handla om hundratals miljoner årligen. Om det är något jag önskar inför nästa år så är det:

att Skatteverket fortsätter sitt arbete och rensar ut en del av alla de oseriösa busarna i branschen
att polisen tar kriminaliteten som råder i åkerinäringen på större allvar. Själva tänker vi se till att dra vårt strå till stacken genom att kräva, teckna och vidmakthålla kollektivavtalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.