Värna kollektivavtalen!

Krönika. Att försvara löntagarnas intressen i arbetslivet är den fackliga rörelsens främsta uppgift. Det är för det syftet vi bildades och det utgör fortfarande grunden för vår legitimitet och existens.

Vår kamp under de senaste hundra åren har varit framgångsrik. På område efter område har vi flyttat fram löntagarnas positioner. Löner, pensioner, anställningstrygghet, arbetsmiljö och mycket annat. Men inte bara detta; med gemensamma krafter har vi också kraftfullt förstärkt löntagarnas politiska betydelse.

Vi har tillsammans med de politiska partier som står oss nära lyckats utveckla en välfärdsmodell som lagt grunden till ett samhälle präglade av demokrati, social utjämning, jämlikhet och lika rättigheter för kvinnor och män. På så sätt har vårt land utvecklats i en solidarisk riktning, det som vi ofta kallar den svenska modellen. Denna modell som i fråga om arbetsmarknaden bygger på starka jämbördiga parter som har förmågan att teckna och upprätthålla kollektivavtal.

Kollektivavtalen reglerar förhållandet mellan arbetstagaren och arbetsgivaren. Det är det viktigaste instrumentet som förbundet har för att säkra fördelningen av produktionsresultatet. I och med att tidningsbudsavtalet undertecknades den 17 december så avslutades avtalsåret 2012. Men redan i början av nästa år startar nästa avtalsrörelse. Först ut är Transportavtalet tillsammans med Miljöarbetareavtalet plus ett antal av våra mindre avtalsområden.

Det är naturligtvis viktigt att vi får fram ett så bra resultat som möjligt i dessa förhandlingar. Men det är också viktigt att avtalen efterlevs och att man som arbetstagare ser till att man får den lön och andra förmåner som avtalet anger. Kollektivavtalens tillkomst är en produkt av ett gemensamt intresse från arbetstagarorganisationerna och arbetsgivarna. Man ville helt enkelt ha ordning och reda på arbetsmarknaden. Det gäller fortfarande i vart fall för oss. Därför är det oerhört viktigt att man som anställd ser till att avtalet efterlevs.

Jag är självklart medveten om den besvärliga situation som råder, speciellt inom åkeribranschen med fusk med i stort sett allt som det går att fuska med. Det finns naturligtvis även seriösa utövare i branschen men nästan varje dag får några av dem fatta beslut om att avveckla sin verksamhet eller delta i fusket och bedrägerierna.

Anna Lena Norberg och Thomas Lundh har skrivit om detta i sin nyutkomna bok De nya Trälarna. Det är en hemsk verklighet som de beskriver i tre olika branscher varav åkeribranschen är en. Det handlar i många fall om organiserad brottslighet med stölder av både gods och diesel. Kostnaderna för detta torde ligga på många miljoner årligen. Boken är läsvärd och jag kan verkligen rekommendera er att läsa den. Lite ljusning syns trots allt i mörkret.

Skatteverkets dom mot Andreassons Åkeri och mot PI Lots AB indikerar att även Skatteverket fått upp ögonen för fusket inom branschen. Det är bra att man äntligen tar tag i dessa frågor. Bara fusket med obetalda arbetsgivareavgifter torde handla om hundratals miljoner årligen. Om det är något jag önskar inför nästa år så är det:

att Skatteverket fortsätter sitt arbete och rensar ut en del av alla de oseriösa busarna i branschen
att polisen tar kriminaliteten som råder i åkerinäringen på större allvar. Själva tänker vi se till att dra vårt strå till stacken genom att kräva, teckna och vidmakthålla kollektivavtalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.