Varnar för förlorade försäkringspengar
Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.
Om du halkar när du går nedför trappan vid lastkajen och får en arbetsskada så kan du få pengar från facket och arbetsgivarnas försäkringsbolag Afa. Men om du halkar när du kliver ut ur lastbilen. Då är det förmodligen fordonets trafikförsäkring som gäller. Samma sak om du skadar dig när du jobbar med trucken. Det är något som få vet, enligt Johan Nyman.
Personskador ”i följd av trafik” ska ersättas ur trafikförsäkringen och truckar ska vara försäkrade enligt lag.
– Det är okänt också bland skyddsombud och arbetsgivare. Det finns till och med arbetsmiljöinspektörer som inte vet det, säger han.
För Johan Nyman blir det ofta en kamp för att få företagen att gå med på att kontakta sina försäkringsbolag. Ett skäl till det kan vara att många har hög självrisk.
– Det kan bli dyrt då. Vissa kanske har en självrisk på 22 000 kronor och så ska ersättningen för skadan vara 2 000 kronor.
Men är det inte bara att betala den skadade 2 000 kronor direkt då?
– Ja, det kan man kanske göra. Men om killen som skadat sig sedan börjar halta och inte kan jobba. Då finns risken att det blir riktigt dyrt.
Johan Nyman uppskattar att varannan skada han stöter på som regionalt skyddsombud är vid ett fordon. Det där med att fordonsförsäkring gäller ibland har kritiserats och debatterats. Exempelvis under Transports kongress 2017. Men Nyman vill gärna uppmärksamma på de fördelar trafikförsäkringen har. Som att den som skadat sig och förlorar arbetsinkomst ersätts till 100 procent och att man har lättare att få betalt för sveda och värk, och oftast har rätt till ett ombud som försäkringsbolaget betalar i händelse av att man inte kommer överens i skaderegleringen.
– Du ska stå helt skadelös, det är reglerat i lagen, säger han.
Ibland lyssnar inte arbetsgivarna på Johan Nyman när han försöker få dem att göra rätt. Då har han en strategi.
–Då förklarar jag helt enkelt att om de inte anmäler så har jag inget annat val än att polisanmäla det som en smitningsolycka. Då brukar de lösa det ganska fort.