Snö och armstöd ser till att ingen hemlös sträcker ut sig på bänkarna utmed Umeås gågata.
Close
Snö och armstöd ser till att ingen hemlös sträcker ut sig på bänkarna utmed Umeås gågata.
Close

Varsågod och sitt inte här…

Inte välkomnande. En global trend drar genom städerna. Den utestänger hemlösa, tiggare och människor med tunna plånböcker. När offentliga bänkar förses med armstöd mitt i sätet sätter man effektivt stopp för ovälkomna sovgäster. Det kallas exkluderande design.

A rgumentet för armstöd mitt i bänkarna på järnvägsstationer, i busskurer, vid torg, gågator och shoppingcentrum är att funktionshindrade behöver dem som hjälp för att ta sig ner och upp. Men det biter inte på Arbetarens kulturredaktör, Fredrik Edin. Han är en av flera som på senare tid uppmärksammat och forskat om den utestängande designen i våra städer.

”Tågstationens bänk är så hal och lutar så mycket att man måste anstränga sig för att inte glida av. Att sova på den skulle vara omöjligt. Detta är långt ifrån någon slump. Jag har tittat närmare på fenomenet ”Bum Proof” eller luffarsäkring som det skulle heta på svenska om vi talat öppet om sådana saker”, skriver Fredrik Edin på sin blogg.

Han syftar på bänkarna i Malmös nya citytunnel med de underjordiska stationerna Malmö central och Triangeln. Där var bänkarna så hala och sluttade så mycket att de fick rätas upp efter invigningen 2010. Ändå förklarar Wolfgang Liepack vid Malmös gatukontor i Dagens Nyheter att samma bänkmodell funnits länge på Kastrups flygplats i Köpenhamn. Där har inga klagomål hörts.

Andra exempel är tågstationen i Linköping dit personer utan biljetter, som tiggare, inte har tillträde. I ett p-garage i Finspång försökte kommunen mota bort missbrukare genom att spela klassisk musik på hög volym ur högtalarna.

Kulturredaktör Fredrik Edin talar om en medveten strategi från stadsplanerarna. Han anser att den uteslutande designen bygger på en ideologi och följer tidsandan med en ökande kommersialisering av våra offentliga utrymmen. I konsumismens tidevarv förvandlas vi från medborgare till konsumenter. Där man förr bara kunde sätta sig på en bänk och lapa sol kan man nu tvingas ta en kopp kaffe på ett kafé för att få vila benen.

”Bara skötsamma icke-missbrukare får tillträde. Medborgarskapet devalveras. Kan man inte privatisera offentliga miljöer för att bli av med oönskade besökare kan man åtminstone bygga om dem”, bloggar Fredrik Edin.

Han får stöd av fler forskare som beskriver hur uppstickande järnpiggar utanför en portuppgång i London används för att mota bort ovälkomna nattgäster. I Umeå har invånarna retat upp sig över att nya bänkar med armstöd mitt i sätet satts upp vid järnvägsstationer och busskurer.

Katrin Holmqvist-Sten är lektor på Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet. Hon förklarar utestängande arkitektur som ett sätt att styra invånarnas beteende:

– Det uppfattas ofta som något positivt, som ett sätt att främja vår hälsa och underlätta vår vardag. Göra livet enklare. Men å andra sidan kan arkitekturen också användas för att styra, disciplinera och kontrollera människor, säger hon.

Disciplinerad design är ett annat ord för detta. Katrin Holmqvist-Sten kan inte säkert säga när den utestängande arkitekturen gjorde sitt intåg.

Ett vanligt exempel är murar, som Berlinmuren som skulle skydda invånarna från väst. I dag styrs den romska befolkningen in i särskilt omgärdade stadsdelar och förorter på många håll i Östeuropa, förklarar lektorn.

Hon talar om ”ganska groteska exempel” på hur vi styrs, mer än vi anar. Kreatörerna använder sig av ljud-, ljus- och luktdesign som talar till våra sinnen, i galleriorna.

– Vi ser varmt ljus över frukt och grönt och vissa ljud riktar sig direkt till tonåringar. Vi tänker inte på det som design men det är ett sätt att styra oss.

Att parker, torg och gemensamma utrymmen blivit ödsligare, blod- och bänkfattigare beror på att stadsplanerarna vill öka tryggheten och säkerheten, berättar Katrin Holmqvist-Sten. ”Oönskade element” som stör ordningen kan också motas bort med grindar, inhägnader, portkoder, avgifter övervakningskameror och ordningsvakter.

Vem har rätt till staden?

– Alla har rätt till staden, invånarna liksom de privata och offentliga aktörerna. Vi kan se oss omkring och fundera: Var stannar vi? Vad gör vi på stadens torg, svarar Katrin Holmqvist-Sten.

– Lite tillspetsat kan man fråga: Har vi något i shoppinggallerian att göra, om vi inte vill handla prylar? Var kan vi demonstrera, dela ut flygblad, samla in pengar och tigga? Motar vi undan tiggare från en plats dyker de alltid upp någon annanstans. De försvinner inte.

Förbundet Allt åt alla reagerar också över den utestängande designen. Viktor Mauritz i Uppsalas lokalgrupp ser många avskräckande exempel när stadskärnan rustas och byggs om.

– Vid den nya Centralstationen har alla bänkar armstöd på märkliga ställen. De ”liggsäkras” för att undvika fel sorts folk. Bänkarna är få på grund av kommersialiseringen av alla utrymmen. Människor som kan väcka obehag hos presumtiva konsumenter motas undan. Vi vill ha en stad som byggs och planeras utifrån människors behov, en stad som alla har tillgång till. Vi ska inte tvingas köpa oss tillträde!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.