Cecilia Wallin
Close
Cecilia Wallin utanför det tillfälliga sjukhuset vid Älvsjömässan. Hon ska just gå på sitt skift, hon jobbar 10 till 22.
Close
Corona

Varslade sjukreseförare kör coronaambulans

Sjukresor. Cecilia Wallin och samtliga kollegor på Sirius sjukresor har sagts upp från sina arbeten på grund av minskade intäkter på grund av corona. Under uppsägningstiden kör de ambulans – med coronapatienter.

Transportarbetaren når chaufför Cecilia Wallin vid en paus under ett av hennes tolv timmar långa arbetspass.

– Först tänkte jag nej, nej, aldrig i livet. Men sen fick man höra om den höga lönen och då blev det lite intressant. Men sen tackade jag nej av andra orsaker.

– Men hur som helst, jag hoppade på i alla fall och har inte ångrat det. Jag känner mig trygg med det här, säger hon.

Cecilia Wallin och hennes kollegor fick en halv dags utbildning med bland annat smittskydd från uppdragsgivaren Aisab, Stockholmsregionens ambulansföretag.

Bästa skillnaden mot det vanliga jobbet är lönen. 250 kronor i timmen dagtid och betydligt mer betalt för kväll och helg.

Sammanlagt är det i skrivande stund 64 förare från Sirius, som ägs av Taxi Stockholm, och Taxi Stockholm som fått tillfälliga arbetsuppgifter kopplade till att köra coronasmittade. De mest akuta fallen körs fortfarande i vanliga ambulanser av rutinerad sjukvårdspersonal. Siriusförarna kör i sina åkeriets egna bilar.

– Vi kör i ambulanskläder, det känns lite lyxigt om man säger så.

Är det tufft att köra sjuka?

– Jag körde bårtransport när vi hade det på Sirius, så jag är van. Men de vi kör är inte jättedåliga, det är ambulansen som tar de värsta fallen.

Känner du dig trygg?

– Jag det gör jag. Vi gör det jättenoggrant och har hela kittet med skydd. Jag är mer orolig ute i det civila än här.

Cecilia Wallin har jobbat för Sirius sedan 2003. Hon är inne på sina sex månaders uppsägningstid. Kollegan hon kör med får stämpla ut redan den sista maj.

Exakt hur länge de ska köra coronapatienterna vet ingen, några veckor till i alla fall. Men ingen kan ju svara på hur utvecklingen blir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.