Ordföranden har ordet

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Jag oroas väldigt mycket över den senaste tidens utveckling inom LO och socialdemokratin. Det står alltmer tydligt att det parti som arbetarrörelsen en gång bildade på allvar är på väg att gå vilse i ett mittenträsk av kompromisser som sällan eller aldrig gynnar Sveriges arbetarkollektiv.

Vad har hänt med idén om att LO ska driva arbetarpolitik in i det socialdemokratiska partiet? Det känns alltmer som att Socialdemokraterna driver sin egen vilsna politik rätt in i LO. Något har på allvar gått fel mina vänner. Det är dags att styra upp verksamheten inom både LO och partiet och det måste göras i närtid och inför kommande valår.

Vi måste få LO-skutan sjöduglig igen och sätta den på rätt kurs illa kvickt.

Låt frågorna runt huvudavtalet, LAS och annat, bli valfrågor i nästa års valrörelse. Det är dags för alla inblandade partier och förbund att bekänna färg på allvar.

EU:s osmakliga attack på den svenska modellen, i och med kravet på att vi ska införa minimilöner på svenska arbetsmarknad, är ytterligare en politisk fråga som riskerar att få stora konsekvenser för oss. Om inte parterna kan fortsätta att sätta villkoren på den svenska arbetsmarknaden faller ju den svenska modellen.

Det är mycket oroande att våra Europaparlamentariker från Sverige inte kan få gehör för att värna vår modell. Till och med Europafacket (LO:s Europaorganisation) har kämpat stenhårt mot svenska och danska intressen. Trots att såväl centralorganisationer, arbetsgivare som regeringar är rörande överens om att vi måste få till ett undantag för Sverige och Danmark. Den svenska modellen är bäst i Europa och den ska inte klåfingriga politiker, oavsett om de är på EU-nivå eller från den svenska riksdagen, lägga sig i.

En sak som dock glatt mig på senare tid är att Svenska Transportarbetareförbundet lyckats driva igenom att 62 medlemmar, tidigare anställda på cateringföretaget Gate Gourmet, får dela på tio miljoner kronor. Det är kompensation för att företaget behandlat dom oriktigt och ovärdigt i samband med en påstådd omorganisation som innefattade avtalsshopping, avtalsbrott, uppsägningar och kränkningar av de anställda på en sällan skådad nivå.

Vi stod upp för våra medlemmar och de stod upp för Transportarbetareförbundet. Tillsammans är vi starka och i det närmaste oslagbara mina vänner.

Det närmar sig sakta jultider och jag hoppas att ni alla får lite tid för ledighet och återhämtning tillsammans med familj och vänner.

Var rädda om er och var aktsamma både med pandemin och i trafiken runt jul och nyårshelgerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Asplund:
    27 november, 2021

    Skönt att vi fick rätt mot dessa fuskande företag. En liten tröst för medlemmarna. Bra gjort att det drevs hela vägen. Mvh Jan

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.