Avtalsrörelsen

Värt att veta om nya taxiavtalet

Taxi. Det nya avtalet för taxiförare väcker många frågor. Precis som tidigare öppnar uppgörelsen för olika avlöningsformer. På företag som saknar avtal är lönesättningen dessutom fri. Fast här kan skärpta krav i kommunala upphandlingar ändå få stor betydelse för chaufförerna.

Den 27 oktober enades Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund om ett taxiavtal som beskrivs som historiskt. För facket är målet att många fler förare ska få fast månadslön, i stället för dagens raka ackord.

Fast avtalet innehåller också en rad fallgropar:

  • Den första är grundläggande. För att de nya reglerna ska gälla måste taxiåkeriet, arbetsgivaren, vara bunden av kollektivavtal.

Det sker genom att företaget går med som medlem i Biltrafikens arbetsgivareförbund eller tecknar separat så kallat hängavtal direkt med Transport.

Saknas kollektivavtal finns ingen lägstalön alls. Arbetsgivaren kan betala fem kronor i timmen eller erbjuda fem procent av inkörda pengar.

Utan kollektivavtal gäller heller inte garantilönen som finns reglerad i avtalet.

En avtalslös arbetsgivare kan naturligtvis välja att införa 37 procent på inkörda pengar och att betala ett garantibelopp ändå, men varken facket eller de anställda kan kräva det. Undantaget är om villkoren skrivits in i anställningsbeviset. Då blir det bindande.

Det finns alltså starka skäl för alla chaufförer att kräva kollektivavtal. Ett alternativ är att byta jobb och försöka få anställning i ett företag som har avtal.

Många seriösa taxiföretag har trots allt kollektivavtal. I och med den nya uppgörelsen gäller följande i avtalsbundna bolag:

  • För chaufförer som kör privatresenärer och företagskunder, eller en kombination av färdtjänst och privatresenärer, kan åkeriet även i framtiden välja att betala procentlön. Fast det kräver – precis som tidigare – att arbetsgivare och arbetstagare skriftligen kommer överens om det.

Ett alternativ är en kombination av fast lön och procent på inkörda pengar. Även här krävs skriftlig överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Tillämpas procentlön, rakt ackord, har föraren inte rätt till övertids- eller ob-ersättning. Fast det finns en garanti om intäkterna blir låga.

Och den höjs nu med 6,5 procent under de kommande tre åren. (2,2 procent första året, 2,0 andra året och slutligen 2,3 procent tredje året).

Från och med den 1 juli 2017 är garantilönen:

– 19 572 kronor i månaden i Storstockholm

– 18 834 kronor i månaden i övriga landet.

Observera att månadsgarantin gäller för vanlig heltid – det vill säga 174 timmar eller 166,4 timmar i månaden (beroende på om man räknar helgfri vecka eller inte).

Det är vanligt att chaufförer som kör på procentlön jobbar betydligt mer. En förare som jobbar låt säga 220 timmar en månad ska ha garantilön för varje arbetad timme.

Timgarantin är sedan den 1 juli 112,50 kronor eller 117,60 kronor i Storstockholm. Och 108,24 kronor eller 113,20 kronor i övriga landet.

En Stockholmsförare (med kollektivavtal) som jobbat 220 timmar med vanligt schema på 166,4 timmar per månad ska ha 25 872 kronor i lön, brutto, om intäkterna varit så låga att garantin löser ut.

En majoritet av landets taxiförare kör på procentlön. Men det finns andra konstruktioner i avtalet också.

  • En är veckolön med extra tillägg för taxameterpåslag och körda betalda kilometrar. Även ob och övertidstillägg ska betalas ut.

I och med det nya kollektivavtalet försvinner veckolönen och ersätts med månadslön. Fast veckolönen lever kvar för chaufförer som haft den sedan tidigare. Exakt hur den ska fasas ut blir en fråga för parterna.

Från den 1 juli 2017 är veckolönen:

– 3 744,16 kronor i Storstockholm.

– 3 738,51 kronor i övriga landet.

Runt om i Sverige har taxi- och färdtjänstbolag infört egna, hemsnickrade lönesystem med antingen fast månadslön eller timlön.

I kollektivavtalets paragraf fyra finns en öppning för att göra lokala uppgörelser tillsammans med facket. I samma kapitel finns regler om så kallade kontrakterade körningar. Alltså resor där taxameter inte används.

Men den stora nyheten i årets avtalsuppgörelse är månadslönen. Den kommer sannolikt att få stor betydelse när kommuner och landsting upphandlar färdtjänst och andra samhällsbetalda resor.

Även om upphandlarna inte kräver kollektivavtal kommer de angivna månadslönerna ändå att bli upphandlingskrav.

För chaufförer som har rätt till fast månadslön enligt de nya bestämmelserna gäller:

Begynnelselön

  • från den 1 december 2017: minst 22 758 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 249 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 23 824 kronor

Lön för chaufförer med minst två år i yrket:

  • från den 1 december 2017: minst 23 239 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 730 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 24 305 kronor

Notera att förare med månadslön har rätt till ob- och övertidsersättning. De tilläggen höjs också med 6,5 procent under de tre år som avtalet löper.

Kruxet med månadslönen är att facket och de anställda bara kan kräva den när förarna kör renodlad samhällsbetald trafik. Och bara för upphandlingar som startar efter den 1 december 2017.

Vad händer då om en förare blir beordrad att kör privatkunder en dag i månaden? Eller en dag om året? Kan arbetsgivaren hävda att det är ”blandad” trafik och fortsätta med procentlön då?

– Många taxiföretag som kör färdtjänst är seriösa och vill få ordning på branschen. Men, visst, vi kommer säkert att få tvister med företag som försöker tänja på gränserna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Simon Lilja:
    7 juni, 2022

    Nej garantilönen höjs med 6,85 procent dom kommande 3 åren.

  2. Lilly Hallberg:
    7 juni, 2022

    Hej! Den artikeln du kommenterat skrevs 2017, och avser det gamla taxiavtalet. Nytt tecknades 2021,läs gärna mer: https://www.transportarbetaren.se/avtal-klart-for-taxiforarna/
    vänliga hälsningar Lilly Hallberg, reporter

  3. Camilla Christoffersson:
    17 mars, 2020

    Gäller garantilön även om man inte jobbar 100%

  4. Daniel olsson:
    24 juli, 2018

    Här man som jag i dag på en busslön in en utan ob 26500kr på heltid fast anställd. Tycker timpenning ät alldeles för låg. 150 minst i timmen

  5. Kommunalt skyddsombud:
    29 maj, 2018

    Det behövs fler medlemmar för att ett fack ska bli starkt och få igenom sina krav. Vill ni ha mer i lön, ett hyfsat kollektivavtal och bättre arbetsvillkor gäller det för alla medlemmar att försöka få fler medlemmar inom sitt respektive fack. Ensam är man inte stark.

  6. Ola Johansson:
    24 februari, 2018

    Ett historiskt avtal? Håller med, det finns inget avtal i historien som är sämre. En 17 åring som jobbar i kassan i närbutiken tjänar bättre än en förare med 30 år i branschen

  7. Ammar:
    5 januari, 2018

    Ni skriver ingenting om ob eller kvalificerad ob ..kan ni som facket skriva mer och låta folk förstår sina rättighetter.Tack

  8. Jonas Hellmer:
    22 december, 2017

    Skandal att varken bea eller transport kan ge besked om vad timlönen blir.(trött på ett skandalöst dåligt fackförbund.)

  9. Jan Lindkvist:
    2 november, 2017

    Arbetstagare som jobbar 40-timmarsvecka får ihop 174 timmar i snitt per månad, om det inte finns några helgdagar utöver lördag-söndag. Räknar man bort årets alla röda dagar (exempelvis annandag påsk) blir snittet i stället 38,25 timmar per vecka, räknat på ett genomsnittligt helår.
    Det är vanligt att taxiförare schemaläggs veckan runt, utan hänsyn till om det infaller röda dagar (dvs man ska jobba även de röda dagarna, inte vara ledig med lön som många andra arbetstagare). Då ska förarens "normalschema" vara 38,25 timmar per vecka. Inte 40 timmar. Med 38,25 timmar blir månadsarbetstiden 166,4 timmar.

  10. Krister Nyman:
    2 november, 2017

    Från art: "Observera att månadsgarantin gäller för vanlig heltid – det vill säga 174 timmar eller 166,4 timmar i månaden (beroende på om man räknar helgfri vecka eller inte)."
    Vad är det som gäller ? När skall det vara 174 timmar och när skall det vara 166.4 timmar för att räknas som heltid ?

  11. Simon:
    31 oktober, 2017

    Största problemet här uppe i norr är det att vi kör både samhällsbetalda resor och privatkunder. Alltså är avtalet ganska värdelöst för våran del som jag fattat de

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.