Vårt öppna samhälle är hotat

Krönika. Ett dramatiskt år närmar sig sitt slut och det är tid att försöka sig på en sammanfattning.

Situationen i Mellanöstern och Nordafrika har drivit miljoner människor på flykt. Tiotusentals flyktingar har mött sitt öde i Medelhavets kalla vatten. Utnyttjade av skrupelfria människosmugglare som tjänar stora pengar på andra människors olycka.
Bilden av den döda pojken Aylan Kurdi på stranden i Turkiet berörde en hel värld.

Terrordåden runt om i världen är ett hot mot det öppna och toleranta samhälle vi vill ha. Det dröjer länge innan vardagslivet är tillbaka i Frankrike, Trollhättan och på många andra platser runt om i världen.

I Sverige har vi alltid tagit hand om människor som farit illa i krig eller varit förföljda för sina åsikters skull. Men under hösten fick vi en grym påminnelse om att alla som bor i vårt land inte är humanister. Bränderna på ett antal tilltänkta asylboenden är inget annat än en skamfläck för Sverige.

För att komma till rätta med ursprungsproblemen krävs politiska åtgärder på hög internationell nivå. Det måste bli ett slut på kriget i Syrien, Islamiska staten (IS) måste besegras, Turkiet måste besinna sig i sitt hat gentemot kurderna och Ryssland måste dra sig tillbaka från Ukraina. Demokratirörelserna i Nordafrika och Mellanöstern måste stärkas och utvecklas. Religionsfrihet måste respekteras av alla.

Världens ledare har ett ansvar som vi ständigt måste påminna dem om.

Det pågår en oroväckande utveckling runt om i världen, inte minst i Europa, där partier med öppet fascistiska och nazistiska ideologier tar allt större plats i de nationella parlamenten. I försvaret för ett öppet och demokratiskt samhälle är det viktigt att aldrig låta deras lögner stå oemotsagda.

I Sverige har debatten kring arbetslösheten och hur den ska bekämpas fortsatt, trots att den faktiskt har sjunkit. Krav på sänkta ingångslöner har framförts från en mängd olika debattörer, inte minst inför den kommande avtalsrörelsen. Men det är helt andra politiska åtgärder som behövs, exempelvis bättre matchning inklusive vuxenutbildningar som kan öka rörligheten på arbetsmarknaden. Höjningen av taket i arbetslöshetsförsäkringen är ett steg i rätt riktning.

För Transports vidkommande fortgår arbetet mot social dumpning inom både taxi- och åkerinäringarna. Målet med vårt engagemang i medborgarinitiativet Fair transport Europe är 75 000 namnunderskrifter senast den 14 september 2016. Initiativet leds av Europeiska transportarbetarfederationen. En miljon namnunderskrifter fördelade på EU-länderna krävs för att vi ska kunna tvinga EU kommissionen att vidta åtgärder mot det moras som i olika former återfinns inom alla transportslag.

Förbundets fokus på klimatfrågorna fortsätter att väcka beundran. Därför var det naturligt att Transport var representerat vid COP21 mötet i Paris. Glädjande nog lyckades man träffa ett avtal om den framtida miljöpolitiken. Förvisso inte så långtgående som var önskvärt, men det måste ändå betraktas som en stor framgång efter mer än tjugo års förhandlande.

Sist men inte minst vill jag passa på att önska er alla en god jul och ett gott nytt år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.