Vart tog arbetsmiljön vägen, Tya?
I tidningen Tya-nytt porträtteras en anställd taxiförare i Stockholm. Det är ett mysreportage som hyllar chaufförernas frihet. Inget sägs om förarens arbetsdag, 11,5 timmar lång. Och inget om löneformen som är rakt ackord i trafiken. – Jag tänkte inte på de aspekterna, säger Bill Rehn som är ansvarig utgivare för Tya-nytt och vd på Tya, en organisation som jobbar med arbetsmiljö och trafiksäkerhet.
Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, ägs gemensamt av fack och arbetsgivare inom transportsektorn. Organisationen har en tidning, Tya-nytt, som utkommer tre, fyra gånger per år.
I det senaste numret finns ett fyra sidor långt reportage om taxiföraren Dan som kör för Taxi Stockholm. Artikeln skildrar hans arbetsdag timme för timme.
Dan går upp strax efter klockan 04 på morgonen och får sin första körning klockan 04.30. Arbetsdagen är slut först klockan 16.00. Det blir 11,5 timmar, minus eventuell rast. Hur lång rasten är sägs inte.
I artikeln framgår att taxi är ett branschområde som Tya arbetar med. Men inte ett ord sägs om Dans långa arbetsdag och ingenstans får läsaren veta att arbetstiderna är ett stort problem i hela taxinäringen. Tusentals chaufförer jobbar långt mer än vad arbetstidsreglerna medger.
Tya-nytt blundar också för att omkring 90–95 procent av alla taxichaufförer i Sverige har en löneform som innebär rakt ackord. Enligt EU:s regelverk är ackord förbjudet i yrkestrafik och Transport har länge försökt få bukt med problemet. Ytterst handlar det förstås om trafiksäkerheten.
Hur tänkte Tya-nytt när reportaget publicerades?
Ansvarige utgivaren Bill Rhen säger:
– Jag läste reportaget innan det gick i tryck. Men jag tänkte inte på de aspekterna du tar upp. Jag inser nu att jag borde ha gjort det.
– I Tya undviker vi kontroversiella frågor som handlar om parternas kollektivavtal, exempelvis löneformen. Men arbetsmiljön är ju en huvudfråga för oss, det är riktigt. Arbetstiderna kunde vi ha tagit upp.