Öde Västerås flygplats
Close
Räddad. I söndags röstade Västeråsarna för att behålla flygplatsen.
Close

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.

Fredrik Gustavsson är ordförande i Transportklubben på flygplatsen. Tillsammans med kollegorna har han firat en lång väntan, från förtvivlan till hopp, med tårta.

– Det känns jättebra! Folkomröstningen visar att västeråsarna tycker att den är viktig och verkligen vill ha kvar sin flygplats, säger han.

Fredrik Gustavsson, Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Transportklubbens Fredrik Gustavsson. Foto: Justina Öster

Cirka 37 procent av invånarna i Västerås gick till val i söndags, enligt preliminära siffror. Ett lågt valdeltagande, anmärkte en statsvetare i lokaltidningen VLT. Men bland de röstande var svaret tydligt:

Drygt 78 procent röstade ja till att behålla flygplatsen.

Förra året var stämningen mer orolig och dämpad bland flygplatsarbetarna. Kommunstyrelse och kommunfullmäktige fattade då beslut om att lägga ner Västerås flygplats. Men debatten var het och partierna splittrade. Alltihop utmynnade till slut i att invånarna skulle tillfrågas i en folkomröstning. Idén till omröstningen lyftes i ett medborgarinitiativ med insamlade namnunderskrifter.

S, L, MP och V, som enats om att lägga ner flygplatsen, gav inga tydliga löften om att följa valresultatet. Partierna hänvisade till flera år av budgetunderskott, behov av upprustning och hänsyn till miljön.

”Starka siffror”

När invånarna sagt sitt och kommunpolitikerna haft möte sa ändå kommunstyrelsens ordförande Staffan Jansson (S) till tidningen VLT:

– Det känns självklart att följa ett valresultat även om vi tidigare tog ställning för avveckling. Västeråsarna har i den här frågan varit väldigt tydliga.

Klubbordförande Fredrik Gustavsson tycker inte att 37 procents valdeltagande var dåligt.

– Det var starka siffror, i och med den pågående pandemin. I alla valdistrikt var det majoritet för att ha flygplatsen kvar.

Själv bor han i Örebro och fick inte delta, men han berättar om kollegor, vänner och bekanta som röstade mangrant.

De första signalerna från de styrande politikerna efter omröstningen var inte så positiva. Men ”tack och lov” bestämde de sig för att ”lyssna på medborgarna”, resonerar Fredrik Gustavsson.

– Lyhördheten kunde varit bättre. S och övriga partier som förut ville lägga ner verksamheten har ännu inte tagit kontakt med Region Västmanland och bett dem utreda behovet av flygtrafik, säger han.

­– Nu har både S och L sagt att de tar ett omtag för att behålla flygplatsen och att kostnaderna ska ses över för att få till en bättre ekonomi. Vi har hela tiden velat att Västerås stad ska fråga regionen om de vill vara med och stötta verksamheten. Hittills har de inte fått den möjligheten.

”Känns jätteskönt”

Men nu ser Fredrik Gustavsson och kollegorna positivt på framtiden.

– Det känns jätteskönt att äntligen kunna se framåt! Det här kommer att bli bra för alla, för Västerås stad och hela Västmanland, för ambulans- och flygtransporter. Flygplatsen ger arbetstillfällen och vi kan ta emot brandflyg.

Men hur blir det för invånare som tänker på miljön?

– Det blir bra för dem också i och med att flygskolan som håller till och har mycket verksamhet här har beställt elflygplan, säger Fredrik Gustavsson.

Han fyller på sitt resonemang med lokala företag som satsar på att utveckla elenergi för att fasa ut fossila bränslen. Säger att Västerås är en pusselbit i utvecklingen.

I början av pandemin sadlade flygplatsen om till ”plastfabrik” och tillverkade skyddsmaterial som plastförkläden, vilket då var en bristvara. Nu kommer mer färdigt material in, som flygplatsarbetarna kör ut till bland annat äldreboenden.

– Så ingen av oss är permitterad, säger Fredrik Gustavsson.

Ryanair avvaktar

Flygbolaget Ryanair flög före pandemin på London och spanska solkusten, men har inte öppnat för incheckning igen.

– De ska nog starta i maj, som det ser ut nu. När vaccinet väl når ut kommer pandemin att dämpas. Jag tror det blir bra, säger Fredrik Gustavsson.

Han gör mer reklam för stadens räddade flygplats:

– Det här är en glädjens dag för näringslivet, för alla.

Du kunde ta jobb som näringslivskonsulent eller kommunikationschef i Västerås?

– Ha ha, men jag har redan ett fantastiskt jobb. Det bästa jobb man kan ha!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Gustafsson:
    24 mars, 2021

    Mycket trevlig artikel med en person som lyfter fram Västerås kommun och den stora nyttan av flygplatsen för alla invånare

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.