Öde Västerås flygplats
Close
Räddad. I söndags röstade Västeråsarna för att behålla flygplatsen.
Close

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.

Fredrik Gustavsson är ordförande i Transportklubben på flygplatsen. Tillsammans med kollegorna har han firat en lång väntan, från förtvivlan till hopp, med tårta.

– Det känns jättebra! Folkomröstningen visar att västeråsarna tycker att den är viktig och verkligen vill ha kvar sin flygplats, säger han.

Fredrik Gustavsson, Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Transportklubbens Fredrik Gustavsson. Foto: Justina Öster

Cirka 37 procent av invånarna i Västerås gick till val i söndags, enligt preliminära siffror. Ett lågt valdeltagande, anmärkte en statsvetare i lokaltidningen VLT. Men bland de röstande var svaret tydligt:

Drygt 78 procent röstade ja till att behålla flygplatsen.

Förra året var stämningen mer orolig och dämpad bland flygplatsarbetarna. Kommunstyrelse och kommunfullmäktige fattade då beslut om att lägga ner Västerås flygplats. Men debatten var het och partierna splittrade. Alltihop utmynnade till slut i att invånarna skulle tillfrågas i en folkomröstning. Idén till omröstningen lyftes i ett medborgarinitiativ med insamlade namnunderskrifter.

S, L, MP och V, som enats om att lägga ner flygplatsen, gav inga tydliga löften om att följa valresultatet. Partierna hänvisade till flera år av budgetunderskott, behov av upprustning och hänsyn till miljön.

”Starka siffror”

När invånarna sagt sitt och kommunpolitikerna haft möte sa ändå kommunstyrelsens ordförande Staffan Jansson (S) till tidningen VLT:

– Det känns självklart att följa ett valresultat även om vi tidigare tog ställning för avveckling. Västeråsarna har i den här frågan varit väldigt tydliga.

Klubbordförande Fredrik Gustavsson tycker inte att 37 procents valdeltagande var dåligt.

– Det var starka siffror, i och med den pågående pandemin. I alla valdistrikt var det majoritet för att ha flygplatsen kvar.

Själv bor han i Örebro och fick inte delta, men han berättar om kollegor, vänner och bekanta som röstade mangrant.

De första signalerna från de styrande politikerna efter omröstningen var inte så positiva. Men ”tack och lov” bestämde de sig för att ”lyssna på medborgarna”, resonerar Fredrik Gustavsson.

– Lyhördheten kunde varit bättre. S och övriga partier som förut ville lägga ner verksamheten har ännu inte tagit kontakt med Region Västmanland och bett dem utreda behovet av flygtrafik, säger han.

­– Nu har både S och L sagt att de tar ett omtag för att behålla flygplatsen och att kostnaderna ska ses över för att få till en bättre ekonomi. Vi har hela tiden velat att Västerås stad ska fråga regionen om de vill vara med och stötta verksamheten. Hittills har de inte fått den möjligheten.

”Känns jätteskönt”

Men nu ser Fredrik Gustavsson och kollegorna positivt på framtiden.

– Det känns jätteskönt att äntligen kunna se framåt! Det här kommer att bli bra för alla, för Västerås stad och hela Västmanland, för ambulans- och flygtransporter. Flygplatsen ger arbetstillfällen och vi kan ta emot brandflyg.

Men hur blir det för invånare som tänker på miljön?

– Det blir bra för dem också i och med att flygskolan som håller till och har mycket verksamhet här har beställt elflygplan, säger Fredrik Gustavsson.

Han fyller på sitt resonemang med lokala företag som satsar på att utveckla elenergi för att fasa ut fossila bränslen. Säger att Västerås är en pusselbit i utvecklingen.

I början av pandemin sadlade flygplatsen om till ”plastfabrik” och tillverkade skyddsmaterial som plastförkläden, vilket då var en bristvara. Nu kommer mer färdigt material in, som flygplatsarbetarna kör ut till bland annat äldreboenden.

– Så ingen av oss är permitterad, säger Fredrik Gustavsson.

Ryanair avvaktar

Flygbolaget Ryanair flög före pandemin på London och spanska solkusten, men har inte öppnat för incheckning igen.

– De ska nog starta i maj, som det ser ut nu. När vaccinet väl når ut kommer pandemin att dämpas. Jag tror det blir bra, säger Fredrik Gustavsson.

Han gör mer reklam för stadens räddade flygplats:

– Det här är en glädjens dag för näringslivet, för alla.

Du kunde ta jobb som näringslivskonsulent eller kommunikationschef i Västerås?

– Ha ha, men jag har redan ett fantastiskt jobb. Det bästa jobb man kan ha!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Gustafsson:
    24 mars, 2021

    Mycket trevlig artikel med en person som lyfter fram Västerås kommun och den stora nyttan av flygplatsen för alla invånare

Lästips:

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

VTI ska bland annat undersöka hur klimatförändringar påverkar gamla flygfält. Foto: Justina Öster

Forskning om framtidens flyg

Flyg. Stora satsningar pågår för att utveckla ny teknik och nya ­bränslen inom flyget. Nu ska forsknings­institutet VTI i tre projekt bidra till att bredda forskningen och bland annat undersöka hur batteriladdning på flygplatser kan gå till.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.