Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Close
Västerås flygplats.
Close

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Så säger Transportklubbens ordförande, Fredrik Gustavsson, efter gårdagens maraton-debatt om framtiden för Västerås flygplats. Turerna har varit många och debatten har svallat kring kommunstyrelsens tidigare beslut att lägga ner flygplatsen den 31 december 2022.

Avgörandet skulle ha fällts i stadens högsta instans, kommunfullmäktige, redan i somras. Men överklaganden och hård kritik från oppositionen gjorde att beslutet sköts fram till i går, den 3 september. Argumenten mot att bevara flygplatsen handlar bland annat om att förbättra miljön och satsa på grönare transporter. Liksom att verksamheten dragits med underskott i flera år.

Den nästan tolv timmar långa debatten sändes live, via länk, och pågick ända till 18 minuter i fyra på fredagsmorgonen. Då hade de styrande partierna, S, L och MP, med stöd av V, utlovat en folkomröstning.

Fredrik Gustavsson, Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Transportklubbens Fredrik Gustavsson. Foto: Justina Öster

Transportarbetaren når flygplatsarbetaren Fredrik Gustavsson i hemmet, innan han ska gå på sitt skift klockan 12.

– Lite trött är jag och har inte hunnit prata med mina kollegor än. Men det kommer jag självklart att göra när jag kommer till jobbet. Om fler satt uppe och följde debatten vet jag inte, men det kändes väldigt bra att vara med och lyssna.

Frågan har hängt över de totalt 50 anställda på flygplatsen (både kollektivare och tjänstemän) över semestrarna. Under coronapandemin har terminalområdet också använts för att tillverka plastförkläden, och lagra och transportera ut skyddsmaterial som handsprit, visir och handskar till vård och omsorg.

Kommunalrådet Anders Teljebäck (S) säger till Vestmanlands Läns Tidning  (VLT) att de styrande respekterar att en folkomröstning ska hållas och lovar att inte lägga ner flygplatsen förrän resultatet är klart. Han tillägger:

– Men vi vet ännu inte hur många som kommer att delta. Sådant spelar roll, även om jag tycker att man ska respektera folkviljan.

Fredrik Gustavsson välkomnar beskedet.

– En folkomröstning är det bästa man kan göra och låta folket bestämma i frågan. Det är riktig demokrati.

Men det är inte säkert att stadens styrande respekterar resultatet av folkomröstningen. Ser du löftet som ett spel för gallerierna?

– Teljebäcks muntliga löfte att inte påbörja avvecklingen före folkomröstningen är ändå en ljuspunkt. Medborgarna får säga sitt, svarar Fredrik Gustavsson.

Efter att ha lyssnat på debatten är hans uppfattning att det underlag som ligger till grund för en nedläggning är otillräckligt.

– Regionen (tidigare landstinget) är inte tillfrågad. Det är av yttersta vikt att alla får komma med sina argument. I debatten framkom inte heller varför det är så bråttom. Och ingen kunde svara på vad som händer efteråt, i fall flygplatsen läggs ner. Det är häpnadsväckande.

Fredrik Gustavsson pekar på förlusten av arbetstillfällen, även för kringverksamheten, flygskolorna och ambulansflyget.

– Vi ser det som en nedmontering av Västerås och vill att politikerna stannar upp och drar frågan ett varv till. För att få svar på alla obesvarade frågor. Det är demokrati, anser han.

När klubban föll i kommunfullmäktige hade 32 ledamöter röstat för att lägga ner flygverksamheten, medan 29 var emot. C-förslaget, att inte fatta beslut om nedläggning innan folkomröstningen genomförts, vann inget gehör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Margita Thörnström:
    8 mars, 2021

    Jag tycker att flygplatsen ska vara kvar. Annars bygger väl Västerås kommun det fula taket över järnvägsstationen. Stationen är så vacker som den är tycker jag som åker mycket från Sala till Västerås

  2. Pelle Andersson:
    31 januari, 2021

    Försvinner flygplatsen så är det bara att sälja villan på östermälarstrand. Vissa saker som bostadsvärdering är kopplat till internationella flygplatser. Välkommen till Köping nr. 2

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.