Växande internethandel skapar nya problem
Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth var en av deltagarna på seminariet som handlade om internethandelns utveckling i Sverige. Han inledde med att slå fast att det inte finns några gratis frakter eller returer.
Det kostar. Och någon betalar priset, poängterade han:
– Kom ihåg att många av de företag som kör ut varor till kunderna inte är riktiga åkerier. De är gig-bolag, plattformsföretag, som utnyttjar människor. I mina ögon bedriver de slavhandel. Den som tror att man gör något bra genom att anlita dem är fel ute.
Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på Postnord, ingick också i panelen. Hon höll med Tommy Wreeth:
– Det är sådana frakter som driver ner priserna på transporter. Fyllnadsgraden är en fråga som ofta lyfts i transportsektorn. Vi har hög fyllnadsgrad i våra bilar, men låg inne i paketen.
Sofia Leffler Moberg beskrev hur Postnord är överhopat med e-handelspaket vissa dagar eller perioder under året. Det gäller inte minst köpfredagen i november, black friday, men också exempelvis jul och påsk.
– Våra burar är överfulla, våra lager är överfulla. Det är paket överallt, sa hon.
Seminariet arrangerades av tjänsteföretag i e-handelsbranschen. Bilden som gavs är att näthandeln växer mycket snabbt över hela världen och Sverige ligger i topp i Norden.
Det som handlas oftast är böcker följt av kläder och hemelektronik. En bedömare med insyn i H&M berättade att klädkedjan snart når en nivå där e-handeln står för hälften av alla köp.
Utvecklingen är inte oproblematisk. En talare med nästan vuxna barn återgav hur det kom två budbilar hem samma kväll, när ungdomarna handlat. I affären ingick att merparten av det beställda returnerades – efter provning.
Rena avarter förekommer. Vid en speciell sorts partyn samlas ungdomar i början av veckan. De beställer dyra kläder som används vid helgens fester. Sedan skickas allt tillbaka. Även de använda plaggen.
Skapar e-handeln fler eller färre transporter? Skonas miljön när budfirman kör ut hemleveranser till flera kunder samtidigt? Är det mer klimatsmart att åka fram och tillbaka till utlämningsstället med paketen, än att handla direkt på det gamla sättet – i butik eller varuhus?
Paneldeltagarna hade inga färdiga svar. En sak var de överens om. E-handelsföretagen måste börja ta betalt för transporterna. Och den verkliga fraktkostnaden måste synliggöras för konsumenten.
Jens Forsmark, sakkunnig på Naturskyddsföreningen, fick inga stormande applåder när han försökte plädera för en annan livsstil. Baserad på mindre konsumtion.