”Växelhäxan” Anita startade eget taxibolag

Att bli uppsagd var som att dra undan mattan för den gamla inbitna ”växelhäxan” Anita Storm på Taxi Jönköping. Men hon tog mark och startade taxibolag. Ihop med sin gamla chef.

– Det var tur att jag inte visste hur fruktansvärt mycket jobb det var att få trafiktillstånd. Ångrar mig gör jag inte! Men det är en stor utmaning och otroligt lärorikt. Jag lär mig nytt hela tiden.

I november 2013 skrev Transportarbetaren om oron bland de 14 telefonisterna, när Fågelviksgruppen bestämt sig för att flytta växeln vid Taxi Jönköping till Göteborg. Samtliga varslades och fick gå i februari 2014. Anita blev kvar lite längre eftersom hon hade hand om utbildningen av taxichaufförer.

Bolaget talade om effektivisering. De anställda och taxiåkarna argumenterade för kompetens och väl inarbetad kund- och lokalkännedom. Åkarna var till och med beredda att ta över beställningscentralen, men Fågelviksgruppen gav kalla handen, minns Anita.

Hon jobbade tidigare fackligt för Transport, var ute och raggade medlemmar och stod i talarstolen på senaste kongressen. Nu är hon egen företagare och propert klädd i svart uniform med ljusblå slips. Anita rättar till jackslaget och säger att hon och hennes gamla platschef, som hon driver rörelsen med, är av den gamla stammen. Uniform ska det vara.

– Vi får mycket beröm för att vi har så välstädat i bilarna och alltid ringer och bekräftar förbeställda körningar.

Anita Storm har fått frågan ifall hon tänker konkurrera ut Taxi Jönköping. Svaret är att hon och uppstickar-kompanjonen börjar i försiktig skala. För att förhoppningsvis kunna växa. Kanske kommer hon att anställa någon framöver.

– Jag har redan tecknat hängavtal, taxiföraravtalet, med Transports avdelning i Jönköping. Bara för att jag gått över från anställd till företagsägare har jag inte ändrat grundsyn och värderingar. Jag vill att det ska gå rätt till!

Anita Storm har sitt kontor hemma, i smartphonen på fickan och är: Friåkare.

Ett ord som klingar rätt illa inom facket, där man strider mot nya företeelser som Uberpop, med förare som hämtar upp kunder i sina privatbilar, utan taxameter.

Anita ler och undrar om jag vet vad en taxameter kostar?

– 47 000 kronor betalade jag! Jag lämnar alltid kvitto och snart är vår hemsida klar också. Hur många friåkare har det?

– Jag pluggade mig blå för att klara de fyra proven till trafiktillståndet. Sedan såg jag på nätet att man kan köpa provsvaren för 1 500 kronor …

Anitas mor gick bort och hon ärvde en del pengar. Annars hade hon aldrig haft råd att pytsa in startkapitalet i rörelsen. Lön kan hon inte ta ut än och Anita tror inte att hon kan bli rik, men ändå få ihop till mat och husrum.

Men friåkare, det luktar ändå skatteflykt och svarta pengar?

– Jag kommer aldrig att ansluta mig varken till Taxi Jönköping eller Taxi kurir. Jag passar helt enkelt inte in i den organisationen. Jag vill ta hand om mina kunder själv!

Anita Storm närmar sig 60 år, hejar på bekanta på stan och sticker visitkort i näven på presumtiva kunder. Men en del av hennes hjärta finns kvar hos Transport och Taxi Jönköping.

– Jag jobbade där i över 15 år, flera av kollegorna i mer än 20 och en i över 30 år. Vi träffas fortfarande och alla saknar det gäng vi var så oerhört. Som tur är har de flesta hittat nya jobb.

Några har gått till kommunen, andra till handeln och privata buss- och distributionsbolag.

Finns det någon framtid för taxiväxeltelefonister?

– Ja, de kommer att finnas kvar, men bli färre med teknikens framfart och alla nya appar. Jag hoppas vid min gud att det blir totalförbud mot Uberpop!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.