Ledare

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Uppdrag granskning tog i det timslånga avsnittet ställning för Hamnarbetarförbundet (HF) på ett sätt som reser frågan om Sveriges television levde upp till kravet i sändningstillståndet. Där sägs att rapporteringen ska vara saklig och opartisk.

En prövning i Granskningsnämnden för radio och tv hade varit intressant. Hela inslaget i Uppdrag granskning framstod som tendentiöst och på flera avgörande punkter valde reportrarna att inte redovisa fakta:

  • att Transport är landets största hamnfack och att Transport organiserar mer än en tredjedel av de anställda i APM Terminals.
  • att APM faktiskt inte hade fått fredsplikt om de valt att teckna avtal med HF. I så fall hade ju Transports medlemmar, över en tredjedel av personalstyrkan, varit avtalslösa och fria att ta till strejkvapnet.
  • att APM Terminals är med i arbetsgivareorganisationen Sveriges Hamnar och därmed bundet av det avtal som Sveriges Hamnar tecknat med Transport. Om APM i det läget skriver på, och tillämpar, ett separat avtal med HF riskerar bolaget en fällning i Arbetsdomstolen.

Jämförs med diktatur

I Uppdrag granskning utmålas svenska fackförbund, utom just HF, som toppstyrda. De jämförs med diktaturer.

I HF:s retorik ingår också att utmåla Transport som toppstyrt, med fackpampar som har makten. Vad är en fackpamp i så fall?

HF:s lokala avdelningsordförande i Göteborg, Peter Annerback, har i många år jobbat fackligt på heltid. Lönen har betalats av arbetsgivaren, som på senare år varit APM Terminals.

Annerback har för sitt fackliga uppdrag lyft 45 219 kronor i månaden från arbetsgivaren. Bolaget har gått med på detta – trots att HF inte tecknat avtal och inte varit bundet av fredsplikt. Enligt förtroendemannalagen är just kollektivavtal annars en förutsättning för att få jobba fackligt på betald tid.

Tjänar 7 000 mer

Enligt ett förhandlingsprotokoll från 2006 ska HF:s ordförande i Göteborgs hamn ha en fast lön ”som motsvarar genomsnittet för hamnarbetare föregående år”. Det innebär att de anställda i APM Terminals i snitt tjänade 45 219 kronor åren 2015–2016.

Deras lön – och Peter Annerbacks lön – ligger därmed mer än 7 000 kronor över slutlönen för en lokalombudsman i Transport.

När konflikten eskalerade på senhösten 2016 drog APM in lönen som Peter Annerback fått för det fackliga heltidsarbetet. HF hävdar att indragningen är ett brott mot hans personliga anställningsavtal och kontrade med en stämning till Arbetsdomstolen.

Domen har ännu inte fallit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    22 januari, 2018

    @Leif Holmgren; När jag valdes in i den lokala klubbstyrelsen på min dåvarande arbetsplats 2002 som suppleant, fanns det flera kollegor som började kalla en för just "fackpampen". Jag hade ingen facklig tid som arbetsgivaren eller det lokala facket betalade för utan hade min ordinarie låga lön och fackligt arbete skedde oftast på fritiden, kvällar och helger.

    Varför beskriver jag hur jag hade det? - Jo, det mindre smickrande epitetet "fackpamp" används i samhället slentrianmässigt och ligger i betraktarens ögon och vad vi enskilt tycker om uttrycket kan givetvis inte någon organisation svara på... Men så här beskriver Svenska Akademiens ordlista ordet "Pamp":

    pamp substantiv ~en ~ar
    1 ⟨ngt nedsätt.⟩ makt­fullkomlig mans­person ofta in­om fackförenings­rörelsen el. politiken

    Hur beskriver du en fackpamp?

  2. Jan Lindkvist:
    22 januari, 2018

    Jag är övertygad om att varken Hamnarbetarförbundets eller Transports företrädare är "fackpampar". Därför ogillar jag den sortens retorik och anklagelser. Dagens fackförbund verkar i ett samhälle där allt färre människor arbetar politiskt och fackligt, ideellt på sin fritid. Det har gjort att mycket av det fackliga arbetet (värva medlemmar, starta fackklubbar, biträda medlemmar som fått problem etc) måste bedrivas av anställd personal. Eller av fackliga förtroendemän som får ersättning.
    Jan Lindkvist

  3. Leif Holmgren:
    22 januari, 2018

    Vad är då en fackpamp enligt er?
    För ni menar väl inte seriöst att det bara är Hamnarbetarförbundet som har sådana?

  4. Burväktaren:
    22 januari, 2018

    @Emil Boss; Om den lokale ordförande för Hamnfyran i Göteborg tjänar 45000 kr i månaden och har 100 medlemmar borde den lokale ordförande för Transportfemman i Stockholm (största avdelningen i Transport) tjäna 1,2 miljoner kr i månaden...Om vi nu ska tala om jämförbara löner...(?)

    Att jämföra med Transports förbundsordförande är irrelevant då denne har ansvar för hela Sverige och samtliga kollektivavtal till skillnad från Hamnfyrans ordförande som har sin dominion innanför stängslet i just den hamnen.

  5. Jan Lindkvist:
    22 januari, 2018

    I Sverige tecknar LO-facken rikstäckande avtal för att motverka att arbetare tjänar olika mycket i olika delar av landet och olika mycket på olika arbetsplatser. Menar du att förbunden borde återgå till att teckna bara lokala avtal/företagsavtal? Med skiftande innehåll som följd...
    Dessutom finns det rätt mycket som talar för att HF faktiskt inte vill teckna avtal, avtal som binder dem vid fredsplikt, trots retoriken i media.
    Jan Lindkvist

  6. Emil Boss:
    20 januari, 2018

    Enligt Hamnarbetarförbundet organiserar msn 85% av arbetarens i Göteborgs hamn och är största fack bland hamnarbetare i majoriteten sv Sveriges stora hamnar. Hur ser du på det? Det talas mycket om risken med avtalsshopping men pågår inte just avtalsshopping i Göteborgs hamn? Arbetsgivaren väljer ju de facto att teckna avtal med minoritetsfacket. Sedan undrar jag varför Hamnarbetarförbundets ordförandepost jämförs med en lokalombudsman? Vad tjänar Transports ordförande?

  7. P-O:
    19 januari, 2018

    Johan, Inte för att det är en relevant fråga gällande artikeln, som förövrigt är väldigt bra. Men alla lokala ombudsmän som företräder hamnarbetarna i hela Sverige, har så klart jobbat som hamnarbetare.
    Men frågan vem som kallas för fackpamp, kan ju diskuteras. 45000kr i månaden för att jobba heltid fackligt och företräda 100 personer i en enda hamn. Måste ju bli mycket slack tid.

  8. Jan Lindkvist:
    19 januari, 2018

    Transports lokalombudsmän avlönas efter en lönestege som är lika för alla, med en slutlön som efter nio år ligger så som jag beskriver. Lönesättningen är inte individuell och baserar heller inte på vad du tjänat tidigare som exempelvis chaufför, väktare eller hamnarbetare.
    Jan Lindkvist

  9. Johan:
    19 januari, 2018

    Kan det vara så att transports lokala ombudsman aldrig jobbat som hamnarbetare i hamnen och därför inte får genomsnitts lönen för en hamnarbetare?

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.