Ledare

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Uppdrag granskning tog i det timslånga avsnittet ställning för Hamnarbetarförbundet (HF) på ett sätt som reser frågan om Sveriges television levde upp till kravet i sändningstillståndet. Där sägs att rapporteringen ska vara saklig och opartisk.

En prövning i Granskningsnämnden för radio och tv hade varit intressant. Hela inslaget i Uppdrag granskning framstod som tendentiöst och på flera avgörande punkter valde reportrarna att inte redovisa fakta:

  • att Transport är landets största hamnfack och att Transport organiserar mer än en tredjedel av de anställda i APM Terminals.
  • att APM faktiskt inte hade fått fredsplikt om de valt att teckna avtal med HF. I så fall hade ju Transports medlemmar, över en tredjedel av personalstyrkan, varit avtalslösa och fria att ta till strejkvapnet.
  • att APM Terminals är med i arbetsgivareorganisationen Sveriges Hamnar och därmed bundet av det avtal som Sveriges Hamnar tecknat med Transport. Om APM i det läget skriver på, och tillämpar, ett separat avtal med HF riskerar bolaget en fällning i Arbetsdomstolen.

Jämförs med diktatur

I Uppdrag granskning utmålas svenska fackförbund, utom just HF, som toppstyrda. De jämförs med diktaturer.

I HF:s retorik ingår också att utmåla Transport som toppstyrt, med fackpampar som har makten. Vad är en fackpamp i så fall?

HF:s lokala avdelningsordförande i Göteborg, Peter Annerback, har i många år jobbat fackligt på heltid. Lönen har betalats av arbetsgivaren, som på senare år varit APM Terminals.

Annerback har för sitt fackliga uppdrag lyft 45 219 kronor i månaden från arbetsgivaren. Bolaget har gått med på detta – trots att HF inte tecknat avtal och inte varit bundet av fredsplikt. Enligt förtroendemannalagen är just kollektivavtal annars en förutsättning för att få jobba fackligt på betald tid.

Tjänar 7 000 mer

Enligt ett förhandlingsprotokoll från 2006 ska HF:s ordförande i Göteborgs hamn ha en fast lön ”som motsvarar genomsnittet för hamnarbetare föregående år”. Det innebär att de anställda i APM Terminals i snitt tjänade 45 219 kronor åren 2015–2016.

Deras lön – och Peter Annerbacks lön – ligger därmed mer än 7 000 kronor över slutlönen för en lokalombudsman i Transport.

När konflikten eskalerade på senhösten 2016 drog APM in lönen som Peter Annerback fått för det fackliga heltidsarbetet. HF hävdar att indragningen är ett brott mot hans personliga anställningsavtal och kontrade med en stämning till Arbetsdomstolen.

Domen har ännu inte fallit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    22 januari, 2018

    @Leif Holmgren; När jag valdes in i den lokala klubbstyrelsen på min dåvarande arbetsplats 2002 som suppleant, fanns det flera kollegor som började kalla en för just "fackpampen". Jag hade ingen facklig tid som arbetsgivaren eller det lokala facket betalade för utan hade min ordinarie låga lön och fackligt arbete skedde oftast på fritiden, kvällar och helger.

    Varför beskriver jag hur jag hade det? - Jo, det mindre smickrande epitetet "fackpamp" används i samhället slentrianmässigt och ligger i betraktarens ögon och vad vi enskilt tycker om uttrycket kan givetvis inte någon organisation svara på... Men så här beskriver Svenska Akademiens ordlista ordet "Pamp":

    pamp substantiv ~en ~ar
    1 ⟨ngt nedsätt.⟩ makt­fullkomlig mans­person ofta in­om fackförenings­rörelsen el. politiken

    Hur beskriver du en fackpamp?

  2. Jan Lindkvist:
    22 januari, 2018

    Jag är övertygad om att varken Hamnarbetarförbundets eller Transports företrädare är "fackpampar". Därför ogillar jag den sortens retorik och anklagelser. Dagens fackförbund verkar i ett samhälle där allt färre människor arbetar politiskt och fackligt, ideellt på sin fritid. Det har gjort att mycket av det fackliga arbetet (värva medlemmar, starta fackklubbar, biträda medlemmar som fått problem etc) måste bedrivas av anställd personal. Eller av fackliga förtroendemän som får ersättning.
    Jan Lindkvist

  3. Leif Holmgren:
    22 januari, 2018

    Vad är då en fackpamp enligt er?
    För ni menar väl inte seriöst att det bara är Hamnarbetarförbundet som har sådana?

  4. Burväktaren:
    22 januari, 2018

    @Emil Boss; Om den lokale ordförande för Hamnfyran i Göteborg tjänar 45000 kr i månaden och har 100 medlemmar borde den lokale ordförande för Transportfemman i Stockholm (största avdelningen i Transport) tjäna 1,2 miljoner kr i månaden...Om vi nu ska tala om jämförbara löner...(?)

    Att jämföra med Transports förbundsordförande är irrelevant då denne har ansvar för hela Sverige och samtliga kollektivavtal till skillnad från Hamnfyrans ordförande som har sin dominion innanför stängslet i just den hamnen.

  5. Jan Lindkvist:
    22 januari, 2018

    I Sverige tecknar LO-facken rikstäckande avtal för att motverka att arbetare tjänar olika mycket i olika delar av landet och olika mycket på olika arbetsplatser. Menar du att förbunden borde återgå till att teckna bara lokala avtal/företagsavtal? Med skiftande innehåll som följd...
    Dessutom finns det rätt mycket som talar för att HF faktiskt inte vill teckna avtal, avtal som binder dem vid fredsplikt, trots retoriken i media.
    Jan Lindkvist

  6. Emil Boss:
    20 januari, 2018

    Enligt Hamnarbetarförbundet organiserar msn 85% av arbetarens i Göteborgs hamn och är största fack bland hamnarbetare i majoriteten sv Sveriges stora hamnar. Hur ser du på det? Det talas mycket om risken med avtalsshopping men pågår inte just avtalsshopping i Göteborgs hamn? Arbetsgivaren väljer ju de facto att teckna avtal med minoritetsfacket. Sedan undrar jag varför Hamnarbetarförbundets ordförandepost jämförs med en lokalombudsman? Vad tjänar Transports ordförande?

  7. P-O:
    19 januari, 2018

    Johan, Inte för att det är en relevant fråga gällande artikeln, som förövrigt är väldigt bra. Men alla lokala ombudsmän som företräder hamnarbetarna i hela Sverige, har så klart jobbat som hamnarbetare.
    Men frågan vem som kallas för fackpamp, kan ju diskuteras. 45000kr i månaden för att jobba heltid fackligt och företräda 100 personer i en enda hamn. Måste ju bli mycket slack tid.

  8. Jan Lindkvist:
    19 januari, 2018

    Transports lokalombudsmän avlönas efter en lönestege som är lika för alla, med en slutlön som efter nio år ligger så som jag beskriver. Lönesättningen är inte individuell och baserar heller inte på vad du tjänat tidigare som exempelvis chaufför, väktare eller hamnarbetare.
    Jan Lindkvist

  9. Johan:
    19 januari, 2018

    Kan det vara så att transports lokala ombudsman aldrig jobbat som hamnarbetare i hamnen och därför inte får genomsnitts lönen för en hamnarbetare?

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Storebror ser dig

Ledare. Rubriken syftar på ett uttryck lånat från George Orwells roman 1984. En roman som handlar om hur ett övergripande övervakningssystem håller medborgarna i schack. En dystopi som publicerades 1949 och som känns mer och mer aktuell.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.