Vem i hela världen kan man lita på?

Krönika. Många kamrater från fackföreningar runt om i världen har frågat mig hur det kan komma sig att ett litet land i Europas utkant kan utvecklas från att vara ett av de fattigaste länderna i Europa för hundra år sedan till att vara en välfärdsstat i dag. Mitt svar har alltid varit att det har lyckats tack vare den svenska modellen.

Följdfrågan från kamraterna blir naturligtvis: Vad är då den svenska modellen?

Kännetecknet för den svenska modellen är det fredliga framåtsträvandet med ett gemensamt intresse för landets bästa. Detta utesluter inte hårda ideologiska strider på det politiska planet. Det utesluter inte heller hårda förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter.

Men det förutsätter att man i avgörandets stund är beredd att göra avkall på några av sina egna hjärtefrågor till förmån för någon annans. Det är förmågan att sluta överenskommelser mellan de politiska partierna som gjort att vårt land utvecklats till en välfärdsstat av klass.

Ett exempel på detta är den så kallade decemberöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet å ena sidan och allianspartierna å den andra. Liknade exempel kan man hitta hos arbetsmarknadens parter.

Först Kristdemokraterna och sedan resterande allianspartier har nu grovt brutit mot den svenska modellen som jag här ovan beskrivit. En ung och oerfaren ledning i Kristdemokraterna fick se sig överkörd av rikstinget som med klar majoritet röstade för förslaget att överge decemberöverenskommelsen.

I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg varför överenskommelsen slöts. Resultatet i riksdagsvalet 2014 innebar att Socialdemokraterna och Miljöpartiet kunde bilda regering. Sverigedemokraterna ökade kraftigt samtidigt backade Alliansen något.

Summan av kardemumman blev att Sverigedemokraterna blev vågmästare. När de sen meddelade att de tänkte fälla varje regering som inte dansade efter deras pipa i invandrings- och flyktingpolitiken var måttet rågat. Statsministern utlyste nyval, men innan det skedde kom den gamla hederliga svenska modellen till heders igen genom decemberöverenskommelsen. Denna skulle garantera att sittande regering skulle få igenom sin budget utan mankemang i riksdagen. Överenskommelsen skulle gälla i åtta år och på så sätt skapa lugn och ro för en minoritetsregering oavsett partifärg.

Med stor besvikelse kan jag konstatera att den svenska modellen har fått sig en rejäl törn. Att bryta överenskommelser på det sätt som Kristdemokraterna gjorde tyder på en arrogant och nedlåtande inställning till motparten. Kanske på tiden att påminna om att de bara fick 4,6 procent av rösterna, inte 46 som de tycks tro.

I skrivande stund lyssnar jag på en gammal platta med proggbandet Hoola Bandoola, jag hör Björn Afzelius lite nasala röst när han sjunger Mikael Wiehes låt – Vem i hela världen kan man lita på?

Det undrar jag också!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.