Vem ska betala bärgning av hindrande lastbilar?
För att snabbt få undan havererade lastbilar, där förarna inte kan bekosta bärgningen, kan det bli aktuellt att Trafikverket står för notan – av en kort flytt. – Genomförs det snedvrids konkurrensen ytterligare inom åkerinäringen, invänder Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
Henrik Sundquist är samordnare för Trafikverkets störningshantering och sitter med i en planeringsgrupp inom verket. Gruppen ser över hur man snabbare och mer effektivt ska kunna bärga undan tunga fordon, som råkat ut för olyckor, fastnat i hala backar eller på olika sätt blockerar framkomligheten för övriga trafikanter vintertid.
Nu har gruppen lämnat ett förslag, som ska bearbetas vidare internt inom Trafikverket. Det går ut på att Trafikverket kan fatta beslut om att göra en så kallad ”kortflytt” av en lastbil till närmaste uppställningsplats. Exempelvis en rastplats eller parkeringsficka, så att fordonet inte hindrar övrig trafik.
Sundquist upplever att media i sin rapportering lagt för stort fokus på att Trafikverket kan komma att betala bärgningskostnaderna för lastbilar, vars chaufförer uppger att de saknar kontanter eller betalkort.
– Det är inte säkert att Trafikverket kommer att stå för kostnaden. Vi ska titta vidare på det och se över vilka praktiska och lagliga möjligheter som finns att kräva ut pengarna i efterhand. Om vi kan ändra vår hantering på något vis.
– Vårt fokus ligger på att snabbt få undan hindrande fordon. De skapar långa köer under onödigt lång tid och medför i förlängningen stora samhällskostnader när människor inte tar sig fram, förklarar Henrik Sundquist.
Han betonar att det handlar om en kort flytt till närmast möjliga plats.
– I dag får man inte stå uppställd utefter motorvägen. Men det finns ingen bestämd tidsangivelse för hur länge man får stå innan någon myndighet kan gripa in och frakta bort ett fordon. Det är sådant vi behöver se över, noterar Sundquist.
När det gäller övergivna fordon begär Trafikverket in pengarna i efterskott i dag, förtydligar han.
Transportarbetareförbundet varnar för att det ytterst kan bli skattebetalarna som får öppna plånboken. Ordförande Lars Lindgren pekar på en aktuell rapport om åkerinäringen, från riksdagens trafikutskott, som offentliggörs denna vecka. Han säger:
– I den sätter politikerna fingret på ett antal beklagansvärda förutsättningar, som ger belägg för att det i dag råder en snedvriden konkurrens på den svenska åkerimarknaden. Rapporten tar bland annat upp svårigheterna för myndigheter att driva in sanktionsavgifter och böter från utländsk trafik i landet.
Lindgren uppmanar myndigheterna och politikerna att inte ta den enkla vägen och stå för oseriösa åkeriers kostnader.
– Problemet kan i stället lösas genom lagstiftning om vinterdäck och krav på snökedjor. Visst är det rimligt att Trafikverket ser till att lastbilarna flyttas, så att trafiken kommer igång. Men därefter bör man hålla fordonet kvar till dess att betalningen säkrats till bärgningsåkeriet.
– På så sätt undviker myndigheterna att bygga vidare på dagens stora snedvridning av konkurrensen, anför Lars Lindgren.
Henrik Sundquist anser inte att Trafikverket skulle underblåsa en osund konkurrens med en kort flytt, eftersom ägaråkeriet får stå för bärgningskostnaderna tillbaka till åkeriet eller verkstan.
– Men vi önskar oss också en ny lagstiftning med krav på vinterdäck och snökedjor för tung trafik. Så där är vi överens.
Sundquist kan varken dementera eller belägga antagandet att utländska åkerier ställer till med större problem i vintertrafiken i dag än svenska. Han hänvisar till ett pågående projekt, där landets bärgningskår undersöker däckstatusen på lastbilar, som hämtas av bärgare efter olyckor eller motorstopp. Inom det noterar bärgarna också hur förarna lastat bilen, om den är svensk eller utlandsregistrerad, var olyckan eller stoppet inträffat och så vidare. Resultaten från projektet ska ligga till grund för förbättringar nästa vinter. I god tid innan dess kommer också Trafikverket att presentera sina förändringsförslag.
Har problemen i vintertrafiken ökat under senare år? Henrik Sundquist svarar:
– De hårdare vintrarna har ju skapat problem, men jag vet inte om de ökat. Däremot har konsekvenserna blivit allvarligare med långa köer och avstängning av trafiken under allt för lång tid.