Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.
Close
”Området är en extremt riskfylld arbetsplats för väktare och ordningsvakter”, konstaterar Arbetsmiljöverket om Rymdtorget som ligger i Bergsjön, Göteborg. Bilden är från Komettorget strax intill, och när två män skadades i skottlossning i somras.
Close

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Polisen har identifierat 23 områden i landet som särskilt utsatta. Där ska polisen fokusera på att stävja gängkriminalitet och bygga relationer med invånarna, enligt en rapport från i somras.

De senaste veckornas händelser på Rymdtorget i Göteborg har drivit på diskussionen om en gräns för när bevakningsföretagen och deras anställda bör och ska agera.

Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg, var först ut:

– Vi måste börja prata om var gränsen går för bevakningsbranschen och när samhället och politiken måste träda in, säger han.

– Det borde finnas ett tak när vi säger: ”Det här ingår inte i ordningsvakternas uppgift”.

Rimligt?

Även arbetsgivarna funderar kring detta.

– Jag jobbar med arbetsmiljö, och frågan har ställts om det finns områden då riskerna för en ordningsvakt överstiger vad som är rimligt, säger Karl Sandberg, HR-chef på Nokas.

Sandberg har tänkt en del kring rågången mellan polis och bevakningsanställda. Med ett batteri av frågor vill han att branschen – med facket inräknat – ska hitta en gemensam syn på ensamarbete och när flera måste patrullera tillsammans. Han vill diskutera samarbete med polisen och bevakningsföretagen emellan och med eventuella underentreprenörer, överfallslarm, skyddsutrustning och mycket annat.

– Lokalt är det inga konstigheter med att göra riskbedömningar, men vi behöver övergripande riktlinjer säger Karl Sandberg.

Li Jansson, branschchef på arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen, har grundinställningen att ordningsvakter behöver vara på plats även i de mest utsatta områdena. Men att arbetet måste utformas utifrån omständigheterna:

– Vi måste självklart samarbeta med polisen, men också vara en del av vardagstryggheten för människor. Ordningsvakter ska kunna jobba långsiktigt till exempel i skolorna.

Det är, enligt Li Jansson, en fråga att hantera när bevakning upphandlas. Upphandlande myndigheter måste göra en rimlig bedömning av hur stor bemanningen ska vara i de utsatta områdena.

Riskanalys

I den frågan får hon medhåll av Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman inom bevakning.

– Om upphandlarna inte gör ordentliga risk- och konsekvensanalyser måste bevakningsföretaget och skyddsombuden göra det innan ett uppdrag startar. Det handlar om liv och hälsa, säger han.

Jerker Nilsson anser att arbetsgivarna och skyddsombuden har två gränser att förhålla sig till:

– Det finns en miniminivå för hur ett uppdrag ska bemannas och vilka verktyg som behövs.

– Sedan finns det en övre gräns, och den är lite svårare. Om samhället har problem som polisen inte kan lösa – då går det inte att sätta in ordningsvakter. Det finns uppdrag som bevakningsbranschen inte kan ta, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.