Kongress 2017

Vilka ska styra Transport?

Valet. Om en dryg vecka börjar Transports kongress. Då avgörs vilka som ska styra förbundet de kommande fem åren. Efter Lars Lindgrens avhopp är det sju personer som kämpar om tre – eller möjligen fyra – poster i ledningen. 21 personer är nominerade till de tio övriga stolarna i förbundsstyrelsen.

Kandidaterna syns på bilden: Markus Pettersson, Tommy Wreeth, Marcel Carlstedt, Matts Haglund, Lars Mikaelsson, Anna Ryding och Ulf Persson som alla är nominerade till olika poster i förbundets verkställande utskott.

–Vi har fått in nästan på pricken lika många namnförslag som vid förra kongressen, säger Dag Leander, ordförande i valberedningen både nu och vid kongressen 2012.

Han sänder ett tack till avdelningarna som varit flitiga med att nominera.

– Det gör att vi har många namn att jobba med, förtydligar han och avslöjar sedan att något enstaka återbud eventuellt är på ingång.

Nomineringsprocessen är heller inte helt avslutad. Det kan bli aktuellt att öppna för fler namnförslag på själva kongressen, enligt Dag Leander.

Transports kongress 2017 präglas annars av en lång uppmarsch där mycket handlat om vem som kunnat eller inte kunnat väljas till förbundsordförande. Ett tiotal motioner kom till slut in som ville öppna för omval av Lars Lindgren – trots att han enligt vissa regeltolkare fallit för åldersstrecket, 60 år.

Nu är Lindgren borta ur startfältet.

Innan själva valen kan hållas måste kongressen besluta ifall ledningen, alltså det verkställande utskottet (vu), ska bestå av tre eller fyra personer.

En motionär föreslår att Transport, i likhet med många andra fackförbund, inrättar en särskild avtalssekreterare – vid sidan av ordförande, förbundskassör och förbundssekreterare.

Sedan kongressen 1992 har ansvaret för avtalen i Transport legat på förbundsordföranden. Motiveringen har varit att väldigt mycket av makten och inflytandet i ett fackförbund är kopplat just till kollektivavtalen.

Redan i starten får kongressen välja väg här. I samma veva måste ombuden ta ställning till ett batteri motioner som handlar om ålder och valbarhet. Förslagen tog ursprungligen sikte på personer som har gamla anställningskontrakt i förbundet med lägre angiven pensionsålder än 65 år. På 1990-talet var 60 år legio för anställda ombudsmän i hela LO.

Ett dilemma är hur reglerna ska tolkas när riksdagen lagstiftat om att alla löntagare har rätt att jobba kvar till 67 år.

En annan fråga handlar om vilka som kan eller bör sitta i förbundsstyrelsen, på de övriga tio stolarna. En avdelning har skrivit en motion som efterlyser ”balans”.

Som det varit tidigare är det fritt fram att välja även anställda ombudsmän och regionala skyddsombud till förbundsstyrelsen. Under lång tid har en majoritet av styrelsen bestått av just lokalombudsmän. I dagens förbundsstyrelse är sju av tio ledamöter ombudsmän, bara tre är yrkesverksamma medlemmar.

I Transport går det också bra att vara förbundsrevisor och samtidigt anställd ombudsman, med tillhörande lojalitetsplikt mot arbetsgivaren. Under den gånga kongressperioden har en av revisorerna varit just lokalombudsman.

Transportarbetaren har gjort en enkät bland de övriga 13 LO-förbunden. I de flesta blir svaret att det är otänkbart att anställda ombudsmän sitter i förbundsstyrelsen. Samma sak gäller vid val av revisor. Bara Byggnads och Målarna har samma flexibla regler som Transport.

Vad motionären menar med ”balans” framgår inte. Just valbarhetshinder till förbundsstyrelsen har varit uppe på en rad Transportkongresser.

Försvararna av systemet brukar påpeka att det faktiskt är avdelningarna eller regionerna som nominerar namnen. Vill man ha in fler yrkesverksamma i förbundets styrelse finns inga hinder för det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.