Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.
Close
Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.
Close

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Så kallad löneglidning uppstår då grupper av arbetstagare får mer pengar än det som avtalats i centrala kollektivavtal. Det kan vara genom lokala fackliga förhandlingar, eller genom att arbetsgivare betalar mer för att locka till sig eller behålla personal.

När Transports ordförande Tommy Wreeth träffar fackets medlemmar är det få som lyckas få ut mer än vad som finns i lönetarifferna. Samtidigt räknar många bankekonomer med en löneglidning på minst 0,3 procent under det närmaste året. Det är därför Transport kräver högre löneökningar än Facken inom industrin.

– Jag tycker inte att industrimärket passar alla branscher. Vi har medlemmar inom lågmarginalbranscher och där blir det mycket svårare att plocka ut mer än märket i lokala avtal. För oss blir tarifflönerna ett tak och för andra yrkesgrupper ett golv, säger han.

”Missgynnas inte”

Marcus Dahlsten. Foto: Transportföretagen
Marcus Dahlsten. Foto: Transportföretagen

Arbetsgivarorganisationen Transportföretagens vd Marcus Dahlsten anser inte att de som går på transportavtalet missgynnas av industrins märke.

– Det stämmer inte. Om man tittar på transportavtalet de senaste två åren så har det funnits en löneglidning på mer än 0,4 procent för identiska individer som arbetar kvar på samma arbetsplats, säger han.

Dahlsten tycker inte att löneglidning är ett problem.

– Det handlar om hur bolag i olika marknadssituationer behöver hantera lönesättningen bland annat för att behålla personal. Hur arbetsmarknaden ser ut och var detta sker varierar över tid. Detta händer både i transportsektorn och inom industrin, säger han och fortsätter:

– Jämför man det relativa löneläget mellan industrin och transportsektorn har relationen varit i stort densamma under de senaste tio åren, med någon marginell förändring under olika år. Påstår man att det förekommit en löneglidning inom industrin på 0,3 procent årligen så borde skillnaden mot transportavtalet under den tidsperioden nu ökat med tre procent. Och så ser det inte ut.

Gråhårig medelålders man, kortklippt, påorträttfoto
Tommy Wreeth. Foto: Elin Lörnbo

Annan åsikt

Tommy Wreeth är av en annan åsikt:

– Oavsett vad vår motpart påstår så kommer de allra flesta av våra medlemsgrupper inte åt bonusar och vinstdelning som många inom industrin gör. Med ett slaviskt följande av ett procentuellt märke kan ju löneskillnaderna mellan olika grupper aldrig utjämnas. Tvärtom ökar klyftorna så länge detta pågår. Det gynnar ingen som vill jämna ut existerande orättvisor lönemässigt.

Löneökningar över märket har den senast uppmätta tidsperioden främst kommit tjänstemännen till del (läs mer i sidoartikeln längst ner).

Marcus Dahlsten tycker inte att industriavtalets legitimitet är hotad av ökade löneskillnader.

– Över tid har löneutvecklingen varit i princip lika. Tar vi de senaste två åren som exempel så har löneutvecklingen till och med varit högre för arbetare än för tjänstemän. Det som riskerar industriavtalet, och reallöneutveckling över tid, är att kräva att vissa grupper ska ha mer än andra grupper, säger han.

Vissa har dragit ifrån

Veli-Pekka Säikkälä är LOs avtalssekreterare
Veli-Pekka Säikkälä. Foto: LO

LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkäläs bild är att vissa tjänstemannagrupper har dragit ifrån.

– Historiskt gäller det när politiken lagt sig i lönebildningen, som satsningarna på lärarlöner och polislöner. Sedan har vissa tjänstemannagrupper sprungit ifrån, främst tack vare gynnsamma marknadsförutsättningar inom it och finans.

– Annars är löneutvecklingstakten ganska jämn mellan arbetare och tjänstemän. Det viktigaste är att vi levererar reallöneökningar kontinuerligt. Och det kommer vi att göra i år och framåt. Min känsla är att stödet för industrinormeringen är starkare nu än på länge, säger Säikkälä.

Vad gäller löneglidning är Veli-Pekka Säikkäläs bild inte att det finns någon större skillnad i löneglidning mellan industrin och exempelvis transportbranschen.

– Vi ser olika utfall olika avtalsperioder och branscher. Det kan förklaras genom att avtalskonstruktionerna ser olika ut och hur många nyanställningar av personer med avtalsenligt lägre lön som gjorts. Det är för enkelt att säga att Transports avtal saknar löneglidning, säger han och vill i stället peka på att det finns andra branscher som tvärtom drabbas av sänkta löner.

– Vad vi kan se är att många kvinnodominerade branscher med snabb personalgenomströmning har negativ löneglidning även om det på individnivå är enligt märket. Märket ska garantera att alla får ordentlig löneutveckling och att inga branscher hamnar efter. Det löser vi lättare om alla är med och hjälper till med lösningar.

STOCKHOLM , SVERIGE 20241104 Facken inom industrin det gemensamma lönekravet inför 2025 års avtalsrörelse. Företrädare för de fem förbunden, Eva Guovelin, Livs, Per-Olof Sjöö, GS-Facket, Marie Nilsson, IF Metall, Peter Hellberg, Unionen och Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer, berättar om bedömningarna som ligger till grund för kravet, Foto: Pontus Lundahl / TT / Kod 10050
Facken inom industrin presenterade sina avtalskrav den 4 november 2024. När de har kommit överens med industrins arbetsgivare sätts det så kallade märket. Alltså den lönehöjning som blir normerande för hela arbetsmarknaden. Foto: Pontus Lundahl/TT

”Ökar klyftan!

Tommy Wreeth har svårt att förstå resonemanget.

– Uttrycket ”gynnsamma marknadsförutsättningar” är alltså ett okej skäl för tjänstemän att sticka i väg lönemässigt enligt LO:s avtalssekreterare, men inte för olika grupper av arbetare? Även om det ökar klyftan mellan tjänstemän och arbetare. Det känns mest som om man försöker skydda ett krackelerande system, säger Transports förbundsordförande.

Så utvecklas lönerna

Det är svårt att se större skillnader i hur fort lönerna höjs för olika grupper. Foto: John Antonsson
Det är svårt att se större skillnader i hur fort lönerna höjs för olika grupper. Foto: John Antonsson

Inkomstklyftor. Tjänstemännens löner drar ifrån transportarbetarnas, det visar en sammanställning som Transportarbetaren gjort.

Medlingsinstitutet har hjälpt Transportarbetaren att sammanställa löneutvecklingen för arbetare inom transportsektorn, för industriarbetarna, samt för väktare och ordningsvakter. Där är det svårt att se någon större skillnad i löneutveckling mellan industrin och transportbranscherna som helhet över tidsperioden 2014 till 2023.

Det som går att se är att det finns stora skillnader mellan olika yrkesgrupper och underkategorier.

De senaste tio åren har industriarbetaryrken i privat sektor sett en löneökning på 22,2 procent. Privatanställda arbetare har fått 22,5 procents ökning och lastbilsförare 22,6 procent ökning.

Lastbilsförare har haft särskilt bra löneutveckling under de tre senast mätta åren 2021–2023, med sammanlagt 8,7 procents ökning. Under samma tidsperiod är snittet för alla privatanställda arbetare 7,4 procents löneökning, exakt samma som industriarbetarna fått. Däremot finns det vissa grupper inom industrin där löneutvecklingen överträffar snittet med några procentenheter.

Det går också att se att vissa grupper halkat efter. Ordningsvakter och väktare har haft en sämre löneutveckling än snittet. Värt att notera i lönestatistiken är ett snitt över samtliga anställda. I de fall då det skett många nyanställningar i lägre löneklasser blir snittlönerna lägre vilket kan få det att se ut som att utvecklingen varit sämre.

Den allra största skillnaden ser vi när vi jämför privatanställda arbetare och privatanställda tjänstemän.

Under perioden 2014–2024 har lönerna för privatanställda tjänstemän ökat med 27 procent, vilket är 4,5 procentenheter mer än arbetarnas löneökningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

App-taxi
”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.