Vem vill ha mer ledighet?
Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?
Transportarbetaren har gått igenom Transports samtliga avtal och kontaktat ett antal LO-förbund som organiserar jämförbara arbetargrupper för att jämföra vilka som har mer semester än lagen kräver. Det visar sig att privatanställda arbetare sällan har mer än fem veckors semester.
I Transports avtal är det bara flygplatsarbetare och miljöarbetare som går på Sobona-avtalet som har mer semester än lagen ger rätt till. Året de fyller 40 får de 31 dagar och året de fyller 50 blir det 32 dagar.
Varken hos Seko eller Handels får privatanställda arbetare någon extra semester. Hos Kommunal får majoriteten av medlemmarna fler semesterdagar vid året de fyller 40.
Enbart lagstadgad ledighet
Transports avtalssekreterare Peter Winstén bekräftar att de flesta av Transports avtal enbart har den semester som lagen kräver, och att det är lön som Transport prioriterad historiskt.
– Vi försökte få till semesterlöneväxling i några avtal men det gick inte. Det är inte så lätt att göra i alla avtal heller, eftersom det kräver att man har ett upplägg med en högre semesterlön och inte bara semesterersättning.
Peter Winstén anser att alla skulle kunna tjäna på semesterlöneväxling.
– Om man tar ut de extra dagarna i lågsäsong så blir det win-win.
Ingen semesterlöneväxling
Transport har under de senaste avtalsrörelserna diskuterat semesterlöneväxling i civilflygets avtal, alltså att man avstår lite extra pengar på semesterlönen till förmån för fler lediga dagar, men misslyckats. Arbetsgivarsidan är inte alls intresserad av det.
Om liknande krav kommer vid nästa avtalsrörelse blir det svårt, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.
– För våra medlemsföretag är all tillgänglig arbetstid viktig. I den bästa av världar skulle vi öka den tillgängliga arbetstiden.
Arbetstidsförkortning
Transport har börjat argumentera för att politikerna ska sänka arbetstiden och LO-kongressen har beslutat att driva frågan i kollektivavtal. Marcus Dahlsten har inte bilden av att Transport drivit frågan om arbetstidsförkortning i tidigare avtalsrörelser.
– Jag delar inte bilden att Transport prioriterat någon form av arbetstidsförkortning i sina förhandlingar. Vi jobbar i lågmarginalbranscher och det är en stor sak för oss om det här blir ett skarpt krav i avtalsrörelsen. Det kommer behöva finnas en stor motvaluta om vi ska vara intresserade. Vi har problem med kompetensförsörjning. Jag säger med djupaste allvar att det skulle innebära betydande svårigheter för våra medlemsföretag, säger Marcus Dahlsten.
LO-kongresssen
Under LO kongressen argumenterade Transports ombud för mer semester och för lagstadgad arbetstidsförkortning. Till slut prioriterade LO att målet är att först försöka få till arbetstidsförkortning avtalsvägen, men om inte det går ska man satsa politiskt.
– Hur vi kommer att prioritera de här kraven under nästa avtalsrörelse är svårt att säga innan vi har haft våra avtalsråd som börjar till hösten, säger Peter Winstén.
Hur kan Transports medlemmar påverka vad ni beslutar där?
– Man kan besöka möten i sin klubb och sektion och berätta vad man vill. Den medlem som vill påverka Transport kan göra det, men då måste man engagera sig.
Fotnot: LO har valt en ny avtalssekreterare, läs hur han tänker här.