Veteranbilsrally lockade skåningarna ur husen

Magnus Knutsson samlar på SJ-bussar. Han har 25 stycken hemma på gårdsplanen utanför Jönköping. I år kom han med en Scania-Vabis, årgång 1966, till Pärlrallyt. Fast Magnus kom inte ensam. Med sig i bussen hade ett 20-tal andra veteranbilsentusiaster.

”Samtal med föraren är förbjudet under körning. Det är ett HOT mot SÄKERHETEN.”

Bokstäverna är skrivna i ilsket rött på originalskylten från 1966. Fast Magnus Knutsson snackar ändå. Han är klädd i tidstypisk SJ-uniform och vrider varv efter varv på den jättelika benvita ratten.

Vi har precis startat i rallyt och är på väg från Helsingborg mot målet i Vallåkra. Fast inte raka vägen. Tvärtom. Rallyt sträcker sig över 90,5 kilometer genom byar med namn som Strövelstorp, Kropp och Påarp. Utefter vägen sitter åskådarna tätt och beundrar karavanen.

Magnus växlar flitigt och motorn som vid det här laget hunnit avverka 95 000 mil råmar under den nötta grålackerade huven.

Varför samlar man på bussar? Magnus ler överseende:

– Min far drev ett bussåkeri. Han ville inte att jag skulle bli busschaufför, men hur det nu var började jag köpa in gamla bussar när SJ la ner verksamheten.

Äldsta bussen är tillverkad 1946 och den yngsta 1976. Alla är brandgula eller gula, som var den ursprungliga SJ-färgen. I dag hyrs bussarna ibland in av filmbolag som vill återskapa autentiska miljöer. En buss är med i den nya filmen om Monica Zetterlunds liv.

Magnus säger:

– Det är väl tur att någon stolle samlar på bussarna. SJ själva har bara två, en från 1936 och en från 1952. De brukar låna av mig.

Bakom förarplatsen sitter två kartläsare – Christian Ljunggren och Lars Peterson. Christian har kört buss i 20 år, men övergått till lastbil. Lars driver ett litet åkeri utanför Stockholm tillsammans med pappa, 90 år.

Christian körde buss i Härjedalen och Jämtland och gillade de gamla sortens fordon som tog både passagerare och gods. Han har hunnit avverka fyra fackförbund under sin förarkarriär: Statsanställdas förbund, Seko, Kommunal och nu Transport.

Killarna och många av de andra passagerarna som nu tagit plats i Magnus Knutssons buss känner varandra genom alla Pärlrallyn.

– Jo, det är en väldigt social grej. Det är samma gäng som brukar följa med. Vi kör ner redan på fredagen, bor på Scandic och tar färjan över till Helsingör, förklarar Lars Peterson.

Det är svårt att inte fascineras av de över 180 gamla fordonen som anmälts till rallyt, som förstås inte är något rally i traditionell mening.

Vid starten i Ättekulla industriområde stod två gamla Ford TT i fantastiskt skick. En av dem är från 1924. Den ägs av Anders Näslund i Hofors. Han berättade att bilen ursprungligen såldes till en hemmansägare. Priset för chassiet var 1 925 kronor.

Bilen beställdes med ”de lux”-utrustning. I framvagnen har den två bladfjädringar i stället för bara en, som sitter parallellt med framaxeln. Det var tänkt att ge bättre väghållning.

En annan av de startande är Martin Forsgård från Habo. Han kör bil och släp, Scania, anno 1967. Vid starten öste speakern, Stefan Bengtsson, lovord över ekipaget som är en replica av en bil som åkeriet hade i trafik för 40–45 år sedan.

Hur kommer det sig att så många människor i Sverige lägger så mycket tid och pengar på gamla bilar?

– Nja, säger Martin Forsgård eftertänksamt. Mest är det tid som gått åt och visst är det väl tokigt egentligen. Men det här jobbet är speciellt och det är nog speciella människor som jobbar i åkeribranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.