Hunden Frasse är Conny Anderssons trogna följeslagare, hemma och på jobbet. Och sannolikt får han höra både den ena och den andra åsikten när Conny tycker till.
Close
Hunden Frasse är Conny Anderssons trogna följeslagare, hemma och på jobbet. Och sannolikt får han höra både den ena och den andra åsikten när Conny tycker till.
Close

Vetgirig östgöte

Månadens medlem. Det man inte kan får man ta reda på. Det är Conny Anderssons filosofi. Oavsett om det gäller bilen, huset, svensk historia eller politik.

– Jag vill inte vara ovetandes, jag är för nyfiken, säger han.
– Jag är inte en politisk person och säger sällan vad jag tycker, säger Conny Andersson, med en kopp kaffe vid matbordet i villan utanför Svärtinge i Östergötland.

Men det ska snart visa sig vara en sanning med modifikation.

Som ung var Conny med i SSU, Sveriges Socialdemokratiska ungdomsförbund. Han var inte en av de riktigt aktiva, men delade ändå ut affischer, hjälpte till på valdagen och gick på möten.

Framför allt tog han ställning.

– Jag tror på rättvisa. När det gäller facket handlar det om att jobba för rättvis och lojal konkurrens, och för de anställdas trygghet. Det köps och säljs för mycket med folk i dag, som med bemanningsbolagen.

Men trots grundinställningen blev det ingen facklig eller politisk satsning för Conny. I stället tog livet fart, med jobb och familj. De två döttrarna föddes året efter varandra och med två småttingar att ta hand om blev det lågprioriterat att engagera sig politiskt.

Conny Andersson är dock alltid nyfiken, och praktiker ut i fingerspetsarna. Om det dyker upp något som han inte kan eller förstår sig på ser han till att lära sig.

Familjens förra hus, ett stenkast från det nuvarande, hade Conny Andersson i princip byggt själv. Trots att han inte har någon utbildning för det. Allt utifrån synsättet att det man inte kan får man ta reda på.

Många som har byggt större delen av sitt hus med sina egna händer skulle dock troligen vilja bo kvar där och njuta av prestationen. Men efter att ha byggt en helt ny våning och till stor del blivit klar blev ett annat hus i området till salu, och Conny och hans familj bestämde sig för att flytta.

– Min fru undrade om det inte kändes tråkigt att lämna ett hus som jag lagt ner så mycket tid på, men jag gifter mig inte med ett hus, säger Conny.

Det var inte slutresultatet som var det viktiga. Conny Andersson vill veta och kunna det mesta, och ger inte upp förrän han har listat ut hur saker går till.

– Förstår jag inte hur någon del till bilen fungerar så känner jag mig handikappad och tar reda på det. Jag måste kunna det så att jag kan laga om det går sönder. Det är lite så det är i politiken också, man måste ha grundstenarna och grundkunskapen för att kunna påverka och göra skillnad, säger han.

Men man behöver inte alltid lära sig saker. Ibland är det okej att bara njuta. Som när Conny och familjen åker på countryfestivaler. De gillar både folket, stilen, och så klart musiken. Närmast på tur i år är den årliga countrykryssningen på Östersjön.

Till vardags kör Conny Andersson maskin- och specialtransporter för Havator Transport och har jobbat med det under de senaste tio åren.

Men egentligen är han utbildad skogsmaskinförare.

– Fast jag har inte jobbat en dag med det jag utbildat mig till. När jag gick ut skolan på 90-talet fanns inga arbeten i skogen. Så jag fick jobb på Norrköpings kommun, ett jobb som jag tjatade mig till.

Just nu trivs han för bra med jobbet för att vilja byta. Särskilt som han kan ta med sig sällskap i bilen, i form av hunden Frasse.

– Han åker nästan alltid med, och gillar det.

Sedan var det ju det där med politiken.

– Det är ett intresse. Frugan tycker att det är det tråkigaste som finns när jag sitter och tittar på debatter på tv, men jag tycker att det är intressant. Jag vill kunna mer och jag ångrar att jag inte var mer intresserad när jag gick i skolan, säger Conny.

Och efter att förra året ha gått flera av de fackliga grundkurserna blir det kanske ett fackligt engagemang framöver.

– Många tycker i dag att de inte behöver facket, inte förrän det händer något. Men facket har man ju inte för att processa mot en chef, utan för att hålla lönerna uppe, för att ha en bra och rättvis konkurrens. Utan konkurrens finns till slut ingen arbetsgivare att förhandla löner med heller.

 

Sofia Lindroth

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.