Hunden Frasse är Conny Anderssons trogna följeslagare, hemma och på jobbet. Och sannolikt får han höra både den ena och den andra åsikten när Conny tycker till.
Close
Hunden Frasse är Conny Anderssons trogna följeslagare, hemma och på jobbet. Och sannolikt får han höra både den ena och den andra åsikten när Conny tycker till.
Close

Vetgirig östgöte

Månadens medlem. Det man inte kan får man ta reda på. Det är Conny Anderssons filosofi. Oavsett om det gäller bilen, huset, svensk historia eller politik.

– Jag vill inte vara ovetandes, jag är för nyfiken, säger han.
– Jag är inte en politisk person och säger sällan vad jag tycker, säger Conny Andersson, med en kopp kaffe vid matbordet i villan utanför Svärtinge i Östergötland.

Men det ska snart visa sig vara en sanning med modifikation.

Som ung var Conny med i SSU, Sveriges Socialdemokratiska ungdomsförbund. Han var inte en av de riktigt aktiva, men delade ändå ut affischer, hjälpte till på valdagen och gick på möten.

Framför allt tog han ställning.

– Jag tror på rättvisa. När det gäller facket handlar det om att jobba för rättvis och lojal konkurrens, och för de anställdas trygghet. Det köps och säljs för mycket med folk i dag, som med bemanningsbolagen.

Men trots grundinställningen blev det ingen facklig eller politisk satsning för Conny. I stället tog livet fart, med jobb och familj. De två döttrarna föddes året efter varandra och med två småttingar att ta hand om blev det lågprioriterat att engagera sig politiskt.

Conny Andersson är dock alltid nyfiken, och praktiker ut i fingerspetsarna. Om det dyker upp något som han inte kan eller förstår sig på ser han till att lära sig.

Familjens förra hus, ett stenkast från det nuvarande, hade Conny Andersson i princip byggt själv. Trots att han inte har någon utbildning för det. Allt utifrån synsättet att det man inte kan får man ta reda på.

Många som har byggt större delen av sitt hus med sina egna händer skulle dock troligen vilja bo kvar där och njuta av prestationen. Men efter att ha byggt en helt ny våning och till stor del blivit klar blev ett annat hus i området till salu, och Conny och hans familj bestämde sig för att flytta.

– Min fru undrade om det inte kändes tråkigt att lämna ett hus som jag lagt ner så mycket tid på, men jag gifter mig inte med ett hus, säger Conny.

Det var inte slutresultatet som var det viktiga. Conny Andersson vill veta och kunna det mesta, och ger inte upp förrän han har listat ut hur saker går till.

– Förstår jag inte hur någon del till bilen fungerar så känner jag mig handikappad och tar reda på det. Jag måste kunna det så att jag kan laga om det går sönder. Det är lite så det är i politiken också, man måste ha grundstenarna och grundkunskapen för att kunna påverka och göra skillnad, säger han.

Men man behöver inte alltid lära sig saker. Ibland är det okej att bara njuta. Som när Conny och familjen åker på countryfestivaler. De gillar både folket, stilen, och så klart musiken. Närmast på tur i år är den årliga countrykryssningen på Östersjön.

Till vardags kör Conny Andersson maskin- och specialtransporter för Havator Transport och har jobbat med det under de senaste tio åren.

Men egentligen är han utbildad skogsmaskinförare.

– Fast jag har inte jobbat en dag med det jag utbildat mig till. När jag gick ut skolan på 90-talet fanns inga arbeten i skogen. Så jag fick jobb på Norrköpings kommun, ett jobb som jag tjatade mig till.

Just nu trivs han för bra med jobbet för att vilja byta. Särskilt som han kan ta med sig sällskap i bilen, i form av hunden Frasse.

– Han åker nästan alltid med, och gillar det.

Sedan var det ju det där med politiken.

– Det är ett intresse. Frugan tycker att det är det tråkigaste som finns när jag sitter och tittar på debatter på tv, men jag tycker att det är intressant. Jag vill kunna mer och jag ångrar att jag inte var mer intresserad när jag gick i skolan, säger Conny.

Och efter att förra året ha gått flera av de fackliga grundkurserna blir det kanske ett fackligt engagemang framöver.

– Många tycker i dag att de inte behöver facket, inte förrän det händer något. Men facket har man ju inte för att processa mot en chef, utan för att hålla lönerna uppe, för att ha en bra och rättvis konkurrens. Utan konkurrens finns till slut ingen arbetsgivare att förhandla löner med heller.

 

Sofia Lindroth

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."