Arvidsjaurs flygplats
Close
Arvidsjaurs flygplats ser ut att bli utan reguljärflyg i fyra månader. Markpersonalen har jobben kvar och passar på att underhålla maskinparken.
Close

”Vi är avskurna från omvärlden utan flyg”

Flyg. – Ett jävla elände. Och mest av allt är det Transportstyrelsens fel! Nextjet borde inte fått fortsätta flyga. Bolaget var ju nära att bli av med tillståndet redan i höstas.

Martin Nilsson, Arvidsjaurs flygplats.
Martin Nilsson, Transports man på Arvidsjaurs flygplats.  Foto: Jan Lindkvist

Martin Nilsson stirrar ut mot den tomma landningsbanan på Arvidsjaurs flygplats. Det är overkligt tyst. Inga bagagevagnar som ilar över plattan. Inget avlägset buller från en flygmaskin på ingång.

När Transportarbetaren kommer har det gått mindre än en vecka efter konkursbeskedet. I fyra månader blir nu Arvidsjaur utan reguljärflyg.

– Fyra månader då vi är avskurna från omvärlden. Ministern, han Eneroth, säger att folk ska få åka buss och taxi i väntan på en lösning. Men hur ska det gå till? Vem ska få fram bussar? Hur ska resenärerna boka?

Martin Nilsson är facklig förtroendeman för Transport och ingår i markstyrkan på 14 personer på Arvidsjaurs kommunala flygplats.

– Konkursen kom som en total överraskning, säger han. Ett flygplan hade precis landat och vår tekniker frågade om allt var okej. Då visade piloten upp mobilen. I ett sms stod det. Att Nextjet gått i konkurs.

Anders Stenlund, ramparbetare i Arvidsjaur.
Anders Stenlund, ramparbetare i Arvidsjaur. Foto: Jan Lindkvist

Arvidsjaur är en liten ort som på några decennier blivit centrum för de stora bilföretagens testverksamhet. Tusentals tekniker och ingenjörer kommer med flyg. Under den gångna vintern har Nextjet haft tre dagliga avgångar. Totalt har flygplatsen haft omkring 60 000 resenärer.

Konkursen påverkar inte bara passagerarna. Nextjet har stora skulder till flygplatsbolagen. För Arvidsjaurs del handlar det om runt 1,5 miljoner kronor i fordran. Plus uteblivna intäkter.

Men också hotell och lokala taxi- och bussföretag finns bland förlorarna. Vid förseningar och inställda flyg – och de har varit många – har Nextjet anlitat taxi för att skjutsa bagage eller passagerare. Värst drabbat av taxibolagen är Vilhelmina taxi, som ligger ute med 460 000 kronor.

Nextjet har haft egna tekniker i Arvidsjaur. Som jobbar som egenföretagare. Även de förlorar pengar.

Arvidsjaur kommer i bästa fall att ha flygtrafiken i gång igen i mitten av september, efter att staten gjort en ny upphandling. I väntan på det jobbar markpersonalen vidare.

– Både kommunen och vår arbetsgivare är bra, säger Martin Nilsson. Vi jobbar på med underhållsarbete och gör sådant som kan vara svårt att hinna med annars.

– Folk passar på att ta ut lite extra semester och föräldraledighet också. Det är även snack om att vi ska göra andra kommunala jobb eller lånas ut till andra flygplatser.

Han tar täten ut i verkstaden. Efter en kort fikapaus är ett halvdussin anställda i gång med att serva de tunga fordonen.

– Det känns konstigt. En flygplats utan flyg. Det är väl som att ha en järnvägsstation utan tåg, säger Anders Stenlund som precis bytt ett bränslefilter.

Martin Nilsson konstaterar att på en liten flygplats är alla ”multijobbare”, med minst tio olika kepsar på skallen. Ena stunden lastar de bagage eller kör plogbil, för att i nästa vara av-isare eller bemanna räddningsbilen.

Ungefär 15 mil söderut från Arvidsjaur ligger Lycksele, som också har egen flygplats.

– Konkursen drabbar även oss, fast inte lika hårt som i Arvidsjaur, säger Carl-Bertil Essebro, arbetsplatsombud för Transport.

Flyg till Norrlands inland är inte alltid en lönsam affär. För att upprätthålla kommunikationerna har staten gått in med bidrag, via upphandlingar. Bolag som åtar sig att flyga får stöd, men också så kallad trafikplikt.

Helikopterhangar, Lycksele flygplats.
Lycksele är bas för ambulansflyget. Hangaren är för trång för den nya helikoptern. En ny hangar invigs i juli. Foto: Jan Lindkvist

Lycksele, Vilhelmina och Hemavan är tre orter där staten upphandlat flygtrafik, med Nextjet som vinnare. På de orterna medger EU:s upphandlingsregler att Trafikverket nu gör en snabb ”nödupphandling”.

Två dagar efter konkursen meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth att målet är få i gång trafiken så snart som möjligt.

– Beskedet var tydligt och klart. Regeringen har förstått allvaret i situationen. Fast vi vet inte vad ”snart” innebär, säger Lennart Näslund, vd i det kommunala bolag som driver Lycksele flygplats.

Omsättningen ligger kring 23 miljoner kronor. 1,9 miljoner är Nextjet skyldigt flygplatsen. Pengar som Lennart Näslund inte tror att han får se röken av.

Han är bekymrad, mest för resenärerna. Och för det lokala näringslivet som är beroende av kommunikationer till Stockholm.

– Vi får redan signaler från företagen att det blivit problem. Alternativet nu är att ta bil till Umeå och flyga därifrån. Men det betyder fyra timmar längre resa. Då blir det svårt att resa över dagen till Stockholm.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.
Carl-Bertil Essebro, på Lycksele flygplats, hoppas att flyget är i gång igen inom några veckor.  Foto: Jan Lindkvist

Carl-Bertil Essebro har jobbat som ramparbetare på flygplatsen sedan 1994. Han berättar att Nextjet sålt rabatterade ”buntbiljetter” till företag på orten. En firma hade köpt 100 biljetter strax innan smällen kom.

– Det är förlorade pengar. Surt. Situationen är väldigt tråkig. Vi tänker främst på resenärerna. Många av dem är stammisar som vi lärt känna genom åren, säger han.

Lycksele har runt tio anställda på rampen. Precis som i Arvidsjaur är alla mångsysslare. Carl-Bertil Essebro går runt och visar kluriga snickerier och en äkta samekåta som personalen knåpat ihop när det blivit tid över.

En bit från terminalen bygger landstinget en större hangar åt den splitter nya ambulanshelikoptern som är stationerad i Lycksele. Den gamla hangaren var för liten – både på längden och tvären.

Breddproblemet löstes temporärt med en sinnrik ”lucka”. Med den öppen går det att baxa in helikoptern, utan att rotorbladen tar i.

– Den nya hangaren ska vara klar i juli, förklarar Essebro. Det är kul att Lycksele vann dragkampen om ambulansflyget. Annars ville ju
politikerna helst lägga allt i centralorten Umeå, ute vid kusten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.