Arvidsjaurs flygplats
Close
Arvidsjaurs flygplats ser ut att bli utan reguljärflyg i fyra månader. Markpersonalen har jobben kvar och passar på att underhålla maskinparken.
Close

”Vi är avskurna från omvärlden utan flyg”

Flyg. – Ett jävla elände. Och mest av allt är det Transportstyrelsens fel! Nextjet borde inte fått fortsätta flyga. Bolaget var ju nära att bli av med tillståndet redan i höstas.

Martin Nilsson, Arvidsjaurs flygplats.
Martin Nilsson, Transports man på Arvidsjaurs flygplats.  Foto: Jan Lindkvist

Martin Nilsson stirrar ut mot den tomma landningsbanan på Arvidsjaurs flygplats. Det är overkligt tyst. Inga bagagevagnar som ilar över plattan. Inget avlägset buller från en flygmaskin på ingång.

När Transportarbetaren kommer har det gått mindre än en vecka efter konkursbeskedet. I fyra månader blir nu Arvidsjaur utan reguljärflyg.

– Fyra månader då vi är avskurna från omvärlden. Ministern, han Eneroth, säger att folk ska få åka buss och taxi i väntan på en lösning. Men hur ska det gå till? Vem ska få fram bussar? Hur ska resenärerna boka?

Martin Nilsson är facklig förtroendeman för Transport och ingår i markstyrkan på 14 personer på Arvidsjaurs kommunala flygplats.

– Konkursen kom som en total överraskning, säger han. Ett flygplan hade precis landat och vår tekniker frågade om allt var okej. Då visade piloten upp mobilen. I ett sms stod det. Att Nextjet gått i konkurs.

Anders Stenlund, ramparbetare i Arvidsjaur.
Anders Stenlund, ramparbetare i Arvidsjaur. Foto: Jan Lindkvist

Arvidsjaur är en liten ort som på några decennier blivit centrum för de stora bilföretagens testverksamhet. Tusentals tekniker och ingenjörer kommer med flyg. Under den gångna vintern har Nextjet haft tre dagliga avgångar. Totalt har flygplatsen haft omkring 60 000 resenärer.

Konkursen påverkar inte bara passagerarna. Nextjet har stora skulder till flygplatsbolagen. För Arvidsjaurs del handlar det om runt 1,5 miljoner kronor i fordran. Plus uteblivna intäkter.

Men också hotell och lokala taxi- och bussföretag finns bland förlorarna. Vid förseningar och inställda flyg – och de har varit många – har Nextjet anlitat taxi för att skjutsa bagage eller passagerare. Värst drabbat av taxibolagen är Vilhelmina taxi, som ligger ute med 460 000 kronor.

Nextjet har haft egna tekniker i Arvidsjaur. Som jobbar som egenföretagare. Även de förlorar pengar.

Arvidsjaur kommer i bästa fall att ha flygtrafiken i gång igen i mitten av september, efter att staten gjort en ny upphandling. I väntan på det jobbar markpersonalen vidare.

– Både kommunen och vår arbetsgivare är bra, säger Martin Nilsson. Vi jobbar på med underhållsarbete och gör sådant som kan vara svårt att hinna med annars.

– Folk passar på att ta ut lite extra semester och föräldraledighet också. Det är även snack om att vi ska göra andra kommunala jobb eller lånas ut till andra flygplatser.

Han tar täten ut i verkstaden. Efter en kort fikapaus är ett halvdussin anställda i gång med att serva de tunga fordonen.

– Det känns konstigt. En flygplats utan flyg. Det är väl som att ha en järnvägsstation utan tåg, säger Anders Stenlund som precis bytt ett bränslefilter.

Martin Nilsson konstaterar att på en liten flygplats är alla ”multijobbare”, med minst tio olika kepsar på skallen. Ena stunden lastar de bagage eller kör plogbil, för att i nästa vara av-isare eller bemanna räddningsbilen.

Ungefär 15 mil söderut från Arvidsjaur ligger Lycksele, som också har egen flygplats.

– Konkursen drabbar även oss, fast inte lika hårt som i Arvidsjaur, säger Carl-Bertil Essebro, arbetsplatsombud för Transport.

Flyg till Norrlands inland är inte alltid en lönsam affär. För att upprätthålla kommunikationerna har staten gått in med bidrag, via upphandlingar. Bolag som åtar sig att flyga får stöd, men också så kallad trafikplikt.

Helikopterhangar, Lycksele flygplats.
Lycksele är bas för ambulansflyget. Hangaren är för trång för den nya helikoptern. En ny hangar invigs i juli. Foto: Jan Lindkvist

Lycksele, Vilhelmina och Hemavan är tre orter där staten upphandlat flygtrafik, med Nextjet som vinnare. På de orterna medger EU:s upphandlingsregler att Trafikverket nu gör en snabb ”nödupphandling”.

Två dagar efter konkursen meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth att målet är få i gång trafiken så snart som möjligt.

– Beskedet var tydligt och klart. Regeringen har förstått allvaret i situationen. Fast vi vet inte vad ”snart” innebär, säger Lennart Näslund, vd i det kommunala bolag som driver Lycksele flygplats.

Omsättningen ligger kring 23 miljoner kronor. 1,9 miljoner är Nextjet skyldigt flygplatsen. Pengar som Lennart Näslund inte tror att han får se röken av.

Han är bekymrad, mest för resenärerna. Och för det lokala näringslivet som är beroende av kommunikationer till Stockholm.

– Vi får redan signaler från företagen att det blivit problem. Alternativet nu är att ta bil till Umeå och flyga därifrån. Men det betyder fyra timmar längre resa. Då blir det svårt att resa över dagen till Stockholm.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.
Carl-Bertil Essebro, på Lycksele flygplats, hoppas att flyget är i gång igen inom några veckor.  Foto: Jan Lindkvist

Carl-Bertil Essebro har jobbat som ramparbetare på flygplatsen sedan 1994. Han berättar att Nextjet sålt rabatterade ”buntbiljetter” till företag på orten. En firma hade köpt 100 biljetter strax innan smällen kom.

– Det är förlorade pengar. Surt. Situationen är väldigt tråkig. Vi tänker främst på resenärerna. Många av dem är stammisar som vi lärt känna genom åren, säger han.

Lycksele har runt tio anställda på rampen. Precis som i Arvidsjaur är alla mångsysslare. Carl-Bertil Essebro går runt och visar kluriga snickerier och en äkta samekåta som personalen knåpat ihop när det blivit tid över.

En bit från terminalen bygger landstinget en större hangar åt den splitter nya ambulanshelikoptern som är stationerad i Lycksele. Den gamla hangaren var för liten – både på längden och tvären.

Breddproblemet löstes temporärt med en sinnrik ”lucka”. Med den öppen går det att baxa in helikoptern, utan att rotorbladen tar i.

– Den nya hangaren ska vara klar i juli, förklarar Essebro. Det är kul att Lycksele vann dragkampen om ambulansflyget. Annars ville ju
politikerna helst lägga allt i centralorten Umeå, ute vid kusten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Den självkörande fyrhjulingen som projektet utvecklat för autonoma mätningar. Foto: Christine Grafström.

Drönare och självkörande fordon i flygplatsforskning

Teknik & trafik. Mittuniversitetet har gjort flera framsteg i forskningen om ny teknik på flygplatserna. De gör bland annat tester med självkörande fyrhjuling och drönarövervakning.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.