”Vi är skyldiga att göra ett försök att förhandla om las”

Las. LO:s beslut att börja förhandla med arbetsgivarna igen om anställningsskyddet var väntat, kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Så han är ganska nöjd. Men fortfarande lika bekymrad över vad förhandlingarna kan mynna ut i.

Oron baserar Tommy Wreeth på den statliga utredningens förslag om långtgående förändringar i skyddet för anställda, liksom regeringens januariöverenskommelse med centern och liberalerna. Facken har riktad samlad kritik mot vad man uppfattar som en tydlig slagsida åt arbetsgivarhåll, med försämrad trygghet för anställda som följd.

– Transport kanske hoppar av överläggningarna längre fram. Det är för tidigt att säga. Allt beror på vad de reella förhandlingarna resulterar i, när de kommer i gång.

Ståndpunkten att inte hoppa av överläggningarna, som bland annat Kommunal och Pappers tidigare gjorde, innan arbetarförbunden enades formellt i dag, försvarar ordföranden:

– Vi har en skyldighet att göra ett försök att förhandla om las. Jag har svårt att förstå de förbund som hoppade av utan att ens ha försökt.

Vad skulle kunna få Transport att lämna förhandlingsbordet?

– Det vill jag egentligen inte säga så mycket om. Det finns en massa saker. Men ger man sig på själva trygghetsdelen med möjlighet för facket att ogiltigförklara uppsägningar i mindre företag med högst 15 anställda blir det riktigt svårt.

– Likaså om arbetsgivare och politiker pillar på turordningsreglerna med fler än två undantag. Det vore en katastrof för oss i Transport med många små och medelstora företag. Tänk dig en bensinmack eller ett litet åkeri med tio anställda där hälften får gå. Då blir det knappt någon anställningstrygghet kvar. Den delen är livsviktig för oss.

Las-utredningen, som letts av Gudmund Toijer, talar om en modernisering av arbetsrätten och föreslår att fem anställda ska kunna undantas från regeln om först in först ut. Det ska gälla alla företag, oavsett storlek. I dag är det möjligt att göra två undantag i bolag med upp till tio anställda.

Tommy Wreeth ser inte turordningen som ett problem i dag. Han anser att fack och arbetsgivare oftast kommer överens när det handlar om att göra turordningslistor och undanta, för arbetsgivaren viktiga personer, från att sägas upp.

– I stället för att införa fler undantag borde man sätta press på AD att tvisterna ska avgöras inom högst ett halvår. Det är där problemet sitter. Det handlar mer om politisk ideologi än praktik, säger han.

115 röstberättigade ombud samlades vid dagens extrainkallade möte i LO:s näst högsta organ, representantskapet. Däribland sex ledamöter från Transport, bland annat Tommy Wreeth, Anna Ryding och Lars Mikaelsson från högsta ledningen.

Det var LO-styrelsens löften om en omstart – göra om och göra bättre – med mer insyn, delaktighet och möjligheter att påverka förhandlingarna med arbetsgivarsidan som fick LO-förbunden att åter sluta leden efter en söndrande debatt. Styrelsen för LO påpekade att oenighet och splittring bara gynnar motståndaren och riskerar att resultera i än värre försämringar för löntagarna. Något som Tommy Wreeth också instämmer i.

Nya LO-ordföranden Susanna Gideonsson från Handels, vädjade till delegaterna att lyssna på varandras synpunkter och stå fast vid de beslut som klubbades. Det behövdes knappt. Enigheten var stor, varken Pappers eller Kommunals tidigare kritiska representanter höjde rösten.

Orsaken var LO-styrelsens löften om att inte medverka till att förändra reglerna kring vad som ska räknas som saklig grund för uppsägning (på grund av arbetsbrist eller av personliga skäl). Styrelsen lovade också att inte gå med på att reglerna som i dag är tvingande i las inte ska gå att förhandla bort genom centrala kollektivavtal. Det vill säga göras dispositiva.

LO-mötet var öppet för alla, via en videolänk på LO.s hemsida.

– Det var lugnare och tystare än jag förväntat mig. Jag trodde att fler skulle gå upp i talarstolen, säger Tommy Wreeth.

Är du övertygad om att Transport och övriga LO-fack kommer att få mer insyn och få delta mer i förhandlingarna om las?

– Jag hoppas det. Det finns goda förutsättningar med återkommande möten. Tidigare har olika konstellationer inte alltid varit överens om vad som sagts och gjorts. Nu får alla samma information. Då blir det lättare att diskutera.

Tommy Wreeth ser också ”bra hållpunkter” mellan LO:s avtalsråd, LO-styrelsen och LO.s representantskap, då förbunden kan diskutera och säga stopp.

– Vi kommer att få regelbunden återkoppling även om vi inte är med vid alla förhandlingar.

Lyckas förbunden nå fram till ett enat förslag ska det även godkännas av förbundsstyrelsen i respektive förbund.

– Vi går inte med på något om vi inte har vår förbundsstyrelse med oss. Jag tror det kommer att bli stökigt. Dubbelstökigt eftersom vi går in i avtalsrörelsen också i höst, siar Tommy Wreeth.

Han betonar ändå att det var klokt av LO att göra en omstart, även om alla inte kommer att vara överens i fortsättningen heller.

Tommy Wreeth lyfter så kallad saklig grund och möjligheten att ogiltigförklara en uppsägning som hjärtefrågor han inte vill rucka på. Saklig grund för att säga upp anställda är antingen arbetsbrist eller personliga skäl. I det förra fallet bestämmer arbetsgivaren ensidigt. Men handlar det om personliga skäl kan den fackliga medlemmen och facket idag välja att förhandla och driva frågan till domstol.

Arbetsdomstolen avgör då om det finns saklig grund för avsked eller inte. Det kan exempelvis vara stöld eller att man missköter arbetstider.

De här processerna blir ofta långdragna och arbetsgivaren får betala lön under tiden. Det gör att arbetsgivare och fack ofta kommer överens i stället för att processa, eftersom det blir dyrt för företaget och den anställde tappar lusten att återvända till arbetsplatsen.

I las-utredningen föreslås att facket inte längre ska kunna ogiltigförklara en uppsägning i företag med högst 15 anställda.

Regeringens överenskommelse med centern och liberalerna är inte fackets sak att ta ansvar för, anser Tommy Wreeth.

– Vår uppgift är att stå upp för våra medlemmars trygghet.

Det inbegriper att inte göra turordningsreglerna förhandlingsbara, alltså möjliga att förhandla bort genom kollektivavtal, betonar han.

Själv ser Tommy Wreeth ganska mörkt på möjligheterna för fack och arbetsgivare att komma överens. Fast det är bråttom Om regeringen och samarbetspartierna inte ska ta till lagstiftning för att förändra arbetsrätten måste fackförbunden och Svenskt Näringsliv ha kommit överens senast den sista september i år.

– Det kan bli så att förhandlingarna spricker, men då har vi i alla fall försökt. Vi är skyldiga att förhandla men inte skyldiga att lyckas. Man kan inte säga nej utan att veta vad man säger nej till, summerar Tommy Wreeth.

Mikael Ladman, ombudsman på Transports avdelning i Karlstad, deltog i representantskapet och var besviken över dagens uteblivna debatt.

– Nog trodde jag att det skulle bli mer diskussioner i dag, i den viktigaste fråga LO haft på bordet i många år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.