Close
Filip Rydolw är ordförande i Arlandaklubben som organiserar all säkerhetspersonal på flygplatsen.
Close
Konflikt i bevakningsbranschen

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

Bevakning. – Stämningen är god. Vi är villiga att kämpa för vår rätt att få en lön som går att leva på. Så säger Filip Rydolw, ordförande i Arlandaklubben som organiserar all säkerhetspersonal på flygplatsen, efter Transports varsel om konflikt.

– Vi i klubbstyrelsen har fått en del frågor och funderingar. Men vi känner ändå att folk är hyfsat informerade och medvetna om vad konfliktvarslet och en eventuellt kommande strejk innebär. Vi har informerat och uppdaterat folk löpande, säger Filip Rydolw vid lunchtid. Varslen handlar om både flygplatskontrollandet och säkerhetsvakter på Arlanda.

Han sitter själv med i avtalsdelegationen som träffat arbetsgivarparten Almega.

– Det är tråkigt att vi inte kan komma överens med motparten, men det är som det är. Det verkar inte ens som om arbetsgivarna vill förhandla. Fruktansvärt egentligen.

Behöver Transport lägga varsel om konflikt?

– Ja, till 100 procent eftersom vi stod så långt ifrån varandra vid förhandlingsbordet. Vi anser att våra krav är rimliga medan Almega vill ha motsatsen. De uttrycker att hela vår yrkeskår är meningslös och upprepar ”märket”. Men titta på polisen. I deras förhandlingar fanns det pengar utöver märket.

Under dagen ska Arlandaklubben hålla en gemensam information för alla Transports förtroendevalda på flygplatsen, så att de kan föra budskapet vidare. Att samla alla medlemmar vid ett tillfälle är svårt eftersom arbetsplatsen är stor och flygplatskontrollanterna arbetar i olika skift.

– Min känsla är att vi är eniga, att folk är taggade och villiga att kämpa för de krav Transport ställer, säger Filip Rydolw.

En av Transportarbetarens krönikörer anser att vi strejkar för lite i Sverige. Håller du med?

– Ja, det kan jag nog hålla med om. För vår del är vi i alla fall beredda att ta en konflikt.

Har du träffat på medlemmar som inte vill strejka?

– Jo, då blir det en diplomatisk övning i att förklara varför vi varslar och i slutändan förstår de flesta grejen, varför vi gör så här.

Hur tror du att resenärer och annan personal på Arlanda, som kan komma att beröras, reagerar om strejken bryter ut nu i semestertid?

– De kanske inte blir så glada, men vi måste stå upp för våra rättigheter. På ett sätt är det en olycklig tidpunkt, men på ett annat sätt blir konfliktåtgärderna mer kännbara, säger Filip Rydolw.

Flyget drabbades hårt under pandemin och nu tar ni till varsel?

– Jo, det är sant. Just när det börjat stabilisera sig inom branschen så löper vårt kollektivavtal ut… Men som sagt vi är taggade att kämpa för högre löner och bättre villkor.

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.