Close
Filip Rydolw är ordförande i Arlandaklubben som organiserar all säkerhetspersonal på flygplatsen.
Close
Konflikt i bevakningsbranschen

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

Bevakning. – Stämningen är god. Vi är villiga att kämpa för vår rätt att få en lön som går att leva på. Så säger Filip Rydolw, ordförande i Arlandaklubben som organiserar all säkerhetspersonal på flygplatsen, efter Transports varsel om konflikt.

– Vi i klubbstyrelsen har fått en del frågor och funderingar. Men vi känner ändå att folk är hyfsat informerade och medvetna om vad konfliktvarslet och en eventuellt kommande strejk innebär. Vi har informerat och uppdaterat folk löpande, säger Filip Rydolw vid lunchtid. Varslen handlar om både flygplatskontrollandet och säkerhetsvakter på Arlanda.

Han sitter själv med i avtalsdelegationen som träffat arbetsgivarparten Almega.

– Det är tråkigt att vi inte kan komma överens med motparten, men det är som det är. Det verkar inte ens som om arbetsgivarna vill förhandla. Fruktansvärt egentligen.

Behöver Transport lägga varsel om konflikt?

– Ja, till 100 procent eftersom vi stod så långt ifrån varandra vid förhandlingsbordet. Vi anser att våra krav är rimliga medan Almega vill ha motsatsen. De uttrycker att hela vår yrkeskår är meningslös och upprepar ”märket”. Men titta på polisen. I deras förhandlingar fanns det pengar utöver märket.

Under dagen ska Arlandaklubben hålla en gemensam information för alla Transports förtroendevalda på flygplatsen, så att de kan föra budskapet vidare. Att samla alla medlemmar vid ett tillfälle är svårt eftersom arbetsplatsen är stor och flygplatskontrollanterna arbetar i olika skift.

– Min känsla är att vi är eniga, att folk är taggade och villiga att kämpa för de krav Transport ställer, säger Filip Rydolw.

En av Transportarbetarens krönikörer anser att vi strejkar för lite i Sverige. Håller du med?

– Ja, det kan jag nog hålla med om. För vår del är vi i alla fall beredda att ta en konflikt.

Har du träffat på medlemmar som inte vill strejka?

– Jo, då blir det en diplomatisk övning i att förklara varför vi varslar och i slutändan förstår de flesta grejen, varför vi gör så här.

Hur tror du att resenärer och annan personal på Arlanda, som kan komma att beröras, reagerar om strejken bryter ut nu i semestertid?

– De kanske inte blir så glada, men vi måste stå upp för våra rättigheter. På ett sätt är det en olycklig tidpunkt, men på ett annat sätt blir konfliktåtgärderna mer kännbara, säger Filip Rydolw.

Flyget drabbades hårt under pandemin och nu tar ni till varsel?

– Jo, det är sant. Just när det börjat stabilisera sig inom branschen så löper vårt kollektivavtal ut… Men som sagt vi är taggade att kämpa för högre löner och bättre villkor.

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.