Debatt

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

I paketet finns regler om tillstånd, godstransporter, kör- och vilotider, färdskrivare och vägarbetstid.

För att få en liten inblick av hur mobilitetspaketet efterlevs, samt påverkat den svenska åkerinäringen så öppnades under december månad 2023 det första fackliga mobila kontoret på en säkerhetsparkering i Jönköping, det första i Europa. Detta var ett samarbete mellan Jönköpings Kommun, Transports lokalavdelning i Jönköping samt Transportarbetareförbundets internationella enhet. Under sex månader stod kommunen för kostnaden gällande det mobila kontoret, och Transport för bemanningen och informationsmaterialet kom från European Labour Authority (ELA).

Syftet var att finnas på plats för att informera de utländska chaufförerna om deras rättigheter och skyldigheter, samt kunna bistå med kontaktuppgifter till hemlandets fackförening i det fall det behövdes.

Tommy Jonsson som är central ombudsman på Transport har bemannat kontoret, mestadels på lördagar då chaufförerna oftast tar sin ordinarie veckovila i hytten, vilket i sin tur är förbjudet. Förtroende byggdes upp under tiden och chaufförerna öppnade sig mer och mer, därmed fick vi oftast information om deras lön/arbetsvillkor, och hur de jobbade.

För det mesta så ligger man ute i fyra veckor för att sedan vara hemma i två veckor. En del stannar kvar i Sverige då arbetsgivaren ibland tillhandahåller en del i en liten lägenhet, en hyrd stuga eller i en industrilokal där chauffören kan sova innan ny schemaperiod påbörjas.

Vi har även iakttagit hur flertalet utländska personalbussar kommer till parkeringen för att byta personal. Det visar att chaufförerna inte kommer in till Sverige med en internationell transport utan slussas hit för att ta över ett fordon.

Många frågar sig varför dessa chaufförer ställer upp på detta? De chaufförer vi pratat med kommer från bland annat Ukraina, Makedonien, Azerbajdzjan, Ryssland och Rumänien. Under sista tiden har vi även pratat med chaufförer från Indien och Pakistan.

Chaufförerna är ofta anställda i Litauiska eller polska åkerier för att sedan bli ”stationerade” i Skandinavien. Ser man till vad de har att välja på så är valet troligen inte så stort, antingen arbetslöshet i hemlandet eller ett bra betalt arbete som yrkeschaufför. För enligt regelverket i mobilitetspaketet så skall chaufförerna ha svenska löner då de utför så kallade cabotagetransporter i Sverige.

Detta har basunerats ut med stolthet från våra politiker, men återigen ser vi ett regelverk på pappret som inte går att följa.

Det är ytterst få chaufförer som får rätt lön, man avlönas fortfarande efter hemlandets minimilöner. En annan effekt efter implementeringen av mobilitetspaketet är att många utländska åkerier nu flyttat sin verksamhet till Sverige, för att just undkomma regelverket. Många av dessa åkerier är relativt små, men de är många.

Möjligheten att teckna kollektivavtal är mycket liten då vi inte vet var de finns, eller att de finns. Dessutom finns oftast inga medlemmar på företaget då man även tagit med chaufförerna i flytten av verksamheten.

Hur ska vi då komma till bukt med alla dessa problem, nationellt och internationellt? Vi behöver en ny nationell kontrollmyndighet med spetskompetens från de olika berörda myndigheterna, i samverkan med arbetsmarknadens parter. Det kan till exempel vara snabba kontroller på arbetsplatser, driftställen eller uppställningsplatser efter tips som inkommit till något av de center för arbetslivskriminalitet som finns i de olika regionerna.

När det gäller efterlevnaden av mobilitetspaketets regelverk bör man utreda ifall det går att samarbeta med European Labour Authority för gränsöverskridande kontroller. Här skulle även arbetsmarknadens parter kunna vara involverade som utredare. Just ELA är ju en europeisk myndighet som ska bidra till bättre samarbete mellan EU-länderna, samordna gemensamma inspektioner, göra analyser och riskbedömningar av arbetstagarnas rörlighet över gränserna och medla i tvister mellan EU-länder.

Kapitalet finner alltid nya vägar. Då måste även arbetarrörelsen och landets myndigheter göra detsamma, för att säkra goda arbetsvillkor, oavsett nationalitet. Till sist, transportköparna och speditörerna måste sätta krav på kollektivavtal, i stället för att anlita de oseriösa aktörer som finns på marknaden. Detta för att bidra till en konkurrensneutralitet som man så länge kämpat för i åkeribranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.